• Anonym (Sandra med z)

Va?! Skulle du vara extra empatisk? Haha..

De orden fick jag nyligen höra... av den personen som sägs ska stå mig närmst. Dock känner jag att vi står så otroligt långt ifrån varandra när han inte ens ser vem jag är!

Det var som en spark i magen.

Jag är en sk högkänslig person, dvs att jag har en livligare aktivitet i hjärnan och kan känna av min omgivnings energier och påverkad väldigt lätt av dessa. Är en person irriterad så känner jag det även om den verkar glad. Jag tar då åt mig av den energin och blir samma sinnesstämning. Med andra ord är det väldigt viktigt att jag omger mig i rätt energier för att må bra. En högkänslig person behöver vara mycket själv med sina tankar. En stökig miljö gör en hsp person mycket stressad och kan då tappa omdömet och bli väldigt upprörd helt utan logik. Vi har också väldigt utvecklad empatisk förmåga och vet oftast vad en person behöver för att må bra innan de ens sagt att de behöver något. Vi kan lätt bränna ut oss för att vi tar så mycket av andras energi och verkar erat eller ältar det i huvet. Det är väldigt uttröttande som du kanske förstår?!

Jag har alltid tyckt att det är fel på mig men inte kunnat sätta fingret på varför. Jag hamnade i en mycket destruktiv relation i 20-års åldern. Han tog så mycket av mig. När jag träffade min nuvarande så trodde jag att han skulle vara ?normal? men han är inte alls bra för mig. Inte alls!! Och min personlighet gör att jag inte kan göra slut.. jag tror att han vet att jag är som jag är fast han tycker det är tramsigt eller hittepå och därför är det kinsta t negativ energi i mitt egna hem. Jag kan inte vara nånstans utan att jag känner enorm ångest.

När jag försöker förklara hamnar jag antingen i en stressad sista och får kortslutning där all logik försvinner eller så får jag så enormt dåligt samvete att jag slätar över.

I veckan ska jag träffa en expert på ämnet, vanliga psykologer påverkar mig för mycket och jag blir mycket dålig psykiskt.

Är nån här på familjeliv som jag? Högkänslig i en relation som inte är bra?

• Svar på tråden Va?! Skulle du vara extra empatisk? Haha..
  • Aniiee
    Anonym (Kulspetspenna) skrev 2021-06-23 00:05:12 följande:
    Nä så tror jag inte det är. Vad grundar du det på? Bara för att du har asperger och är högkänslig betyder det inte att det är samma sak...
    Men enligt HSP-experterna så kan man absolut inte vara hsp och autistisk samtidigt. Absolut inte. Nej, nej, nej, lalalalala *håller för öronen*

Även vår kära Eleine Aaron (stavning på den?) hävdade bestämt att så var fallet. Detta är två olika saker som absolut inte kan samexister. De har absolut ingenting med varandra att göra och är inte lika någonstans.

Att alla som har asperger/autism grad känner igen sig själva i hennes "symptomlista" var inte något hon ville låtsas om.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee
    Anonym (Kulspetspenna) skrev 2021-06-23 00:05:12 följande:
    Nä så tror jag inte det är. Vad grundar du det på? Bara för att du har asperger och är högkänslig betyder det inte att det är samma sak...
    För övrigt menar jag inte absolut allvar, utan raljerar  och överdriver lite, när jag säger att hsp är aspergers. Jag brukar faktiskt snarare kalla det "odiagnosticerbar asperger". Dvs en som anser sig vara högkänslig är bara nästan hela vägen till aspergers, men inte riktigt hela.

Förresten läste jag ett väldigt bra blogginlägg i ämnet för ett par år sedan. Jag tror att det var på anarkoautisms blogg, men är osäker. 
  • Aniiee
    Anonym (Det finns en skatt på andra sidan ;)) skrev 2021-06-22 21:43:19 följande:
    Det brukar folk med autism tro då hela poängen med er diagnos är att ni inte läser andra människor speciellt bra. Men hsp, uttrycket/termen tillhör en amerikansk forskare som heter Elaine Aaron, hon har forskat om det i 20 år och ska man läsa om hsp får man läsa hennes avhandlingar och böcker, inte bloggar som privatpersoner driver. Aaron har iaf klarlagt väldigt tydligt att det hon kallar högkänslighet och autism är på varsin sida av samma skala. Jag har arbetat med människor som har asperger och läst mycket om asperger och autism. Känslighet för intryck är inte ens ett kriterium för autism. Autism handlar om bristande social förmåga, svårigheter att kommunicera och förstå andra människor, samt att dela upplevelser, samtal och intressen med andra på ett samspelande sätt. Om du utöver det är känslig för intryck så är det inget som har med diagnosen att göra.

Det enda som nämns i kriterierna är eventuell fascination för vissa sensoriska intryck, men som det står så kan dessa lika gärna vara en okänslighet. De jag har arbetat med som haft den gamla diagnosen asperger, vilken man inte ska ge idag, har varit mer okänsliga än snittet för intryck.

Tv, radio, musik osv har alla varit på samtidigt och som personer har dom inte ens uppfattat andra människor och deras känslor och behov utan bara malt på i monologer om sina egna intressen utan att ens märka att andra blir ointresserade, obekväma och uttråkade.

www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/
    Aaron har också visat stora prov på att inte vara ett dugg insatt i autism, särskilt inte autism hos flickor/kvinnor. Det finns mycket som kännetecknar autism som inte är med i diagnoskriterierna, igen särskilt hos flickor/kvinnor. På en av sina egna blogposter fick hon till och med backa för att kommentarenrna fylldes av människor som förklarade att hon hade fel i sin syn på autism, och numera vägrar hon konsekvent att prata om autism och frågor människor kan ha om likheterna och skillnaderna mellan detta och hennes "challenging but very special gift". 

Kriterierna i diagnosmanualerna är bra att ha, men det vekrar väldigt starkt som att de i diagnosmanualerna inte är hela historien. 
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Aniiee skrev 2021-06-23 00:27:17 följande:
    För övrigt menar jag inte absolut allvar, utan raljerar  och överdriver lite, när jag säger att hsp är aspergers. Jag brukar faktiskt snarare kalla det "odiagnosticerbar asperger". Dvs en som anser sig vara högkänslig är bara nästan hela vägen till aspergers, men inte riktigt hela.

Förresten läste jag ett väldigt bra blogginlägg i ämnet för ett par år sedan. Jag tror att det var på anarkoautisms blogg, men är osäker. 
    Varför skulle det ha något med varann att göra? Asperger har ju att göra med svårigheterna att förstå det sociala samspelet mellan människor. Men visst de har också ofta ljudkänslighet. Däremot tror jag inte de med asperger oftare går in i väggen än andra, medan de med hsp gör det.

Jag tror däremot att man kan vara autistisk och samtidigt vara högkänslig. Men är ju ingen expert jag heller på detta.
  • Anonym (Kulspetspenna)
    Aniiee skrev 2021-06-23 00:24:24 följande:
    Men enligt HSP-experterna så kan man absolut inte vara hsp och autistisk samtidigt. Absolut inte. Nej, nej, nej, lalalalala *håller för öronen*

Även vår kära Eleine Aaron (stavning på den?) hävdade bestämt att så var fallet. Detta är två olika saker som absolut inte kan samexister. De har absolut ingenting med varandra att göra och är inte lika någonstans.

Att alla som har asperger/autism grad känner igen sig själva i hennes "symptomlista" var inte något hon ville låtsas om.
    HSP-.personer har jag förstått är till motsats till de med asperger väldigt bra på de sociala samspelet och att förstå det, men kanske inte lika bekväma med att agera i det. Så frågan är om inte det stämmer att de står mer i motsats till varandra...
  • Aniiee
    Anonym (Kulspetspenna) skrev 2021-06-23 00:53:47 följande:
    Varför skulle det ha något med varann att göra? Asperger har ju att göra med svårigheterna att förstå det sociala samspelet mellan människor. Men visst de har också ofta ljudkänslighet. Däremot tror jag inte de med asperger oftare går in i väggen än andra, medan de med hsp gör det.

Jag tror däremot att man kan vara autistisk och samtidigt vara högkänslig. Men är ju ingen expert jag heller på detta.
    Alltså, ja, fast nej. Läs mer om kvinnor med autism/asperger. Läs om maskning, kvinnliga autisters sociala förmåga och underdiagnosticering.

Läs också om HSP och deras "kriterier". Social förmåga ingår inte där, däremot många sociala saker som autister också drabbas av.

Och dessutom, hsp's förakt för och okunskap om autism, är om inte skrämmande så extremt stereotypt.

Det raka citatet frånsvenska hemsidan:

Skillnader: En högkänslig person är i allmänhet bra, ofta mycket bra på att läsa in sociala situationer och andra personers känslotillstånd (oberoende av hur social han eller hon är). Den högkänsliga är empatisk och är vanligen intresserad av flera olika saker och har inte enbart ett utpräglat intresse för vissa bestämda saker. HSP har ofta en livlig fantasi.

Ska vi bryta ner det?
    En högkänslig per son är i allmänhet bra, ofta mycket bra, på att läsa in sociala situationer - ok. Jag går med på att autistiska personer kan ha svårigheter med det.  Detta skulle vara autismkriterie.... B1c, antar jag? Men eftersom autismkriteriegrupp B1 innehåller 4 kriterier och bara två måste uppfyllas är detta inte nödvändigt att uppfulla som autism. Man kan lika gärna uppfylla kriteriet genom B1a (nedsatt förmåga att vidhålla ögonkontakt och nedsatt användande av mimik och gester), B1b (nedsatt förmåga att skapa och upprätthålla åldersadekvata vänskapsband) eller b1d (brist på spontan vilja att dela glädjeämnen med andra). Ja, eller en kombination då, men som sagt, B1c måste inte vara en del av den kombinationen. Personligen uppfyller jag inte B1c, utan just en kombination av två av de andra.

käsa in //...///och andra personers känslotillstånd - förmågan att läsa in detta är ingenting som autism-kriterierna tar upp. Det de, igen är det B1c som tar upp detta alls, är gensvaret mot andra personers känslotillstånd. Tvärtom visar forskning på att de känner och läser av alldeles adekvat, men har svårigheter att agera på detta på ett sätt som "känns igen" av neurotyper. Autister kan hantera till exempel en annan persons ledsenhet genom att stimma eller avleda sig själv och försöka avleda den som är ledsen. Inte för att de inte märker att den andra är ledsen utan för att alternativet kan vara en sk meltdown och det är inte något en autistiskt person vill utsätta varken sig eller den andre för.

Den högkänsliga är empatisk - ja det är den säkert, men det är autisten också.

och är vanligen intesserad av flera olika saker och inte enbart ett utpräglat intresse för vissa, bestämda saker. HSP har ofta livlig fantasi - här kom den stereotypen med råge. För det första, och det här är bara en tanke från mig, "vissa, bestämda saker", vilka då? Jag menar, jag vet vad de hintar åt, vad sstereotypen är. Autister är bara intresserade av IT, frimärkssamling, tågbanor, fysik och sånt. De skriver det inte rakt ut, men det behövs inte heller, vi är bekanta med stereotypen att autister bara ägnar säg åt hårda fakta-saker, inte mjuka vetenskaper och människor, fantasi kan de inte ha heller, det måste man ju ha empati för. Eh... trött på den. Men vad säger diagnoskriterierna om specialintressen och fantasi då? Tja, enligt 3a så ska det finnas omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa (vad det är finns ingen uppgift om, men... ja, se ovan) och begränsade intressen, som går till överdrift om vi säger så lite kortfattat. Men igen är det ett kriterium. Det finns 4, det över, och även 3b (fixering vid ritualer och/eller rutiner utan uppenbara ändamål), 3c (stereotypa och repetetiva kroppsliga manér), och 3d (facination för delar av föremål eller föremåls/leksakers "oväsentliga" egenskaper, som lukt eller känsel till exempel. Här brukar vi ofta klämma in "sensorisk sensitivitet"). Ingenting däremot om en autistisk persons förmåga till fantasi,  

Jag vill också tillägga att jag inte har något emot att folk kallar sig HSP. Folk får kalla sig vad de vill. Det jag verkligen har något emot är HSP-personers abelism och förhärligande av sig själva på autistiska personers bekostnad. För det är någto som sker hela tiden. Kanske i mindre skala i Sverige och på svenska forum än utomlands och på engelskspråkliga forum.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Det finns en skatt på andra sidan ;)) skrev 2021-06-22 21:43:19 följande:

Det brukar folk med autism tro då hela poängen med er diagnos är att ni inte läser andra människor speciellt bra. Men hsp, uttrycket/termen tillhör en amerikansk forskare som heter Elaine Aaron, hon har forskat om det i 20 år och ska man läsa om hsp får man läsa hennes avhandlingar och böcker, inte bloggar som privatpersoner driver. Aaron har iaf klarlagt väldigt tydligt att det hon kallar högkänslighet och autism är på varsin sida av samma skala. Jag har arbetat med människor som har asperger och läst mycket om asperger och autism. Känslighet för intryck är inte ens ett kriterium för autism. Autism handlar om bristande social förmåga, svårigheter att kommunicera och förstå andra människor, samt att dela upplevelser, samtal och intressen med andra på ett samspelande sätt. Om du utöver det är känslig för intryck så är det inget som har med diagnosen att göra.

Det enda som nämns i kriterierna är eventuell fascination för vissa sensoriska intryck, men som det står så kan dessa lika gärna vara en okänslighet. De jag har arbetat med som haft den gamla diagnosen asperger, vilken man inte ska ge idag, har varit mer okänsliga än snittet för intryck.

Tv, radio, musik osv har alla varit på samtidigt och som personer har dom inte ens uppfattat andra människor och deras känslor och behov utan bara malt på i monologer om sina egna intressen utan att ens märka att andra blir ointresserade, obekväma och uttråkade.

www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/

Jag kan ingenting om HSP så jag påstår ingenting om det all. Asperger kan jag däremot bra och just känslighet för intryck är oftast en av de största svårigheterna för kvinnor med aaperger. Man har helt enkelt väldigt svårt att sortera intryck och är ofta mycket känsliga för röriga miljöer. Många barn med asperger har svårt med skolmiljön, en orsak till att sjukskrivning och "hemmasittande" är relativt vanligt hos baen med asperger.

Att vara överkänslig (och även underkänslig) för sinnesintryck ingår i "begränsae repetiva mönster" som är en del av diagnoskriterierna.

Just detta med känslighet för sinnesintryck är en stor del för asperger /ast för många. Drt har alltså väldigt mycket med funktionsskillnaden att göra.
  • ClumsySmurf
    Aniiee skrev 2021-06-23 01:51:15 följande: #90
    Anonym (Kulspetspenna) skrev 2021-06-23 00:53:47 följande:

Alltså, ja, fast nej. Läs mer om kvinnor med autism/asperger. Läs om maskning, kvinnliga autisters sociala förmåga och underdiagnosticering.

Läs också om HSP och deras "kriterier". Social förmåga ingår inte där, däremot många sociala saker som autister också drabbas av.

Och dessutom, hsp's förakt för och okunskap om autism, är om inte skrämmande så extremt stereotypt.

Det raka citatet frånsvenska hemsidan:

Skillnader: En högkänslig person är i allmänhet bra, ofta mycket bra på att läsa in sociala situationer och andra personers känslotillstånd (oberoende av hur social han eller hon är). Den högkänsliga är empatisk och är vanligen intresserad av flera olika saker och har inte enbart ett utpräglat intresse för vissa bestämda saker. HSP har ofta en livlig fantasi.

Ska vi bryta ner det?
    En högkänslig per son är i allmänhet bra, ofta mycket bra, på att läsa in sociala situationer - ok. Jag går med på att autistiska personer kan ha svårigheter med det.  Detta skulle vara autismkriterie.... B1c, antar jag? Men eftersom autismkriteriegrupp B1 innehåller 4 kriterier och bara två måste uppfyllas är detta inte nödvändigt att uppfulla som autism. Man kan lika gärna uppfylla kriteriet genom B1a (nedsatt förmåga att vidhålla ögonkontakt och nedsatt användande av mimik och gester), B1b (nedsatt förmåga att skapa och upprätthålla åldersadekvata vänskapsband) eller b1d (brist på spontan vilja att dela glädjeämnen med andra). Ja, eller en kombination då, men som sagt, B1c måste inte vara en del av den kombinationen. Personligen uppfyller jag inte B1c, utan just en kombination av två av de andra.

käsa in //...///och andra personers känslotillstånd - förmågan att läsa in detta är ingenting som autism-kriterierna tar upp. Det de, igen är det B1c som tar upp detta alls, är gensvaret mot andra personers känslotillstånd. Tvärtom visar forskning på att de känner och läser av alldeles adekvat, men har svårigheter att agera på detta på ett sätt som "känns igen" av neurotyper. Autister kan hantera till exempel en annan persons ledsenhet genom att stimma eller avleda sig själv och försöka avleda den som är ledsen. Inte för att de inte märker att den andra är ledsen utan för att alternativet kan vara en sk meltdown och det är inte något en autistiskt person vill utsätta varken sig eller den andre för.

Den högkänsliga är empatisk -   ja det är den säkert, men det är autisten också.

och är vanligen intesserad av flera olika saker och inte enbart ett utpräglat intresse för vissa, bestämda saker. HSP har ofta livlig fantasi  - här kom den stereotypen med råge. För det första, och det här är bara en tanke från mig, "vissa, bestämda saker", vilka då? Jag menar, jag vet vad de hintar åt, vad sstereotypen är. Autister är bara intresserade av IT, frimärkssamling, tågbanor, fysik och sånt. De skriver det inte rakt ut, men det behövs inte heller, vi är bekanta med stereotypen att autister bara ägnar säg åt hårda fakta-saker, inte mjuka vetenskaper och människor, fantasi kan de inte ha heller, det måste man ju ha empati för. Eh... trött på den. Men vad säger diagnoskriterierna om specialintressen och fantasi då? Tja, enligt 3a så ska det finnas omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa (vad det är finns ingen uppgift om, men... ja, se ovan) och begränsade intressen, som går till överdrift om vi säger så lite kortfattat. Men igen är det ett kriterium. Det finns 4, det över, och även 3b (fixering vid ritualer och/eller rutiner utan uppenbara ändamål), 3c (stereotypa och repetetiva kroppsliga manér), och 3d (facination för delar av föremål eller föremåls/leksakers "oväsentliga" egenskaper, som lukt eller känsel till exempel. Här brukar vi ofta klämma in "sensorisk sensitivitet"). Ingenting däremot om en autistisk persons förmåga till fantasi,  

Jag vill också tillägga att jag inte har något emot att folk kallar sig HSP. Folk får kalla sig vad de vill. Det jag verkligen har något emot är HSP-personers abelism och förhärligande av sig själva på autistiska personers bekostnad. För det är någto som sker hela tiden. Kanske i mindre skala i Sverige och på svenska forum än utomlands och på engelskspråkliga forum.

och är vanligen intesserad av flera olika saker och inte enbart ett utpräglat intresse för vissa, bestämda saker. HSP har ofta livlig fantasi - här kom den stereotypen med råge.

HSP har positiv kollelation med open to experience medan ASD har negativ så det kan ju bli lite skillnad.

Den högkänsliga är empatisk -   ja det är den säkert, men det är autisten också.

ASD har negativ kollelation med agreeableness där 'empatisk' ingår

Ljud, ljus känslighet beror på ofta helt olika saker
    Jag tror att de ASD som tror de är HSP och de HSP som tror de är 'känsloläsare' och har fel blandar ihop neuroticism med empatisk, svårt att läsa av sina egna känslor?
  • ClumsySmurf
    Openness to Experience: The Gates of the Mind - Scientific American

* People who are "open to experience" tend to be intellectually curious, creative and imaginative. Personality researchers have shown that such people literally see the world differently.

* Less open people experience latent inhibition, a brain function that filters out extraneous visual and cognitive input. But highly open people are less subject to such cognitive inhibition.

* Because their perception allows more information to flow into their visual system, more open people tend to see things that others block out. Researchers also found that open people can feel very complex emotional states because seemingly incompatible feelings break through into their consciousness simultaneously.

www.scientificamerican.com/article/openness-to-experience-the-gates-of-the-mind/
    [PDF] Meta-analysis of Big Five personality traits in autism spectrum disorder
    The present meta-analysis indicates that ASD is associated  with lower openness, conscientiousness, extraversion,  agreeableness, and emotional stability
    osf.io/m4v56/download
    (PDF) Sensory processing disorders in children with autism
    www.researchgate.net/publication/230794406_Sensory_processing_disorders_in_children_with_autism

New Research on Sensory Processing Sensitivity (SPS) - Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/the-highly-sensitive-person/201806/new-research-sensory-processing-sensitivity-sps
    Emotional Regulation and HSPs - Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/the-highly-sensitive-person/201811/emotional-regulation-and-hsps
    Autism / Asperger Syndrome

"Sensory processing problems can cause real pain: even non-verbal individuals with autism can have a problem with sensory overload. Some people are really helped by Irlen Colored Lenses."
    - Temple Grandin, Ph.D.

"I know of several children and adults (with Asperger's Syndrome) who have reported a considerable reduction in visual sensitivity and sensory overload when wearing Irlen lenses."
    - Tony Attwood, Ph.D., Associate Professor at Griffith University in Queensland, Australia, The Complete Guide to Asperger's Syndrome

Types of Problems

The Irlen Method is not a cure for Autism or Asperger Syndrome. Not every individual with Autism and Asperger Syndrome suffers with perceptual problems, light sensitivity, and sensory overload. The Irlen Method is a piece of the puzzle for some individuals. Typical problems that can be helped by the Irlen Method are:

(1) Sensory Overload caused by bright lights, fluorescent lights, and sunlight. Lighting is stressful; and this results in behaviors to filter out the light, poor eye contact, and physical symptoms such as anxiety or headaches.

(2) Environmental Distortions where the individual sees the world in a distorted fashion. Objects are blurry, moving, changing, and can disappear. People may look frightening, stairs may look like a slide without steps, and walls and floors may swing and sway. Misperceptions can cause difficulties with sustained attention, eye contact, gross and small motor coordination, ability to interpret facial expressions, and poor social skills.

(3) Print Distortions make learning or reading difficult. The individual may have good or even advanced reading skills but has trouble with reading comprehension or experiences strain and fatigue when reading or doing other activities. Tracking or building breaks into reading may be a problem.
    irlen.com/autism-asperger-syndrome-the-irlen-method/
    (PDF) A psychometric evaluation of the highly sensitive person scale: the components of sensory-processing sensitivity (2018)

ABSTRACT

Objective: Aron and Aron (1997) developed the Highly Sensitive Person Scale (HSPS) to measure individual differences in sensory-processing sensitivity (SPS). Their experiments showed that sensitivity is a one-dimensional construct characterized by high susceptibility to both external (e.g. light, noise) and internal (hunger, pain) stimuli (Aron 2013), later studies which were conducted using the HSPS, disagreed their concept. Further studies of the SPS construct are justified by the following: a Russian version of HSPS questionnaire has not yet been developed; the inner structure of the construct has not yet been conclusively defined (Aron and Aron, 2012), a different method of statistical data analysis may be required; the vast majority of studies, were using small homogeneous groups for sampling. Thus, the purpose of the present study was the psychometric evaluation of the Highly sensitive person scale using Russian data samples.

Method: Two approaches ? active and passive - were employed to collect the field data. The active approach used verbal advertising among undergraduate university students, i.e. the ?snowball method?, whereas the passive approach relied on social media advertisements in Facebook and VK.com. 860 respondents participated in the study: 350 undergraduate university student volunteers (117 males, 233 females, average age 18.2) and 510 social media users (380 females, 130 males, average age 22.6).

Results: The results of this study did not confirm the one-dimension model of sensitivity suggested in Aron and Aron (1997), nether was the three-factor model suggested by others. The hierarchical cluster and confirmatory analyses employed for the operationalization procedure suggest that sensory processing sensitivity (SPS) can be described in a two-factor model consisting of ?Ease of Excitation? and ?Low Sensory Threshold? subscales. The ?Aesthetic Sensitivity? factor was identified during hierarchical cluster analysis, but showed very low correlation with the other factors ?Ease of Excitation? and ?Low Sensory Threshold?. This result encourages us to look deeper into the conceptual model of HSPS developed in Aron and Aron (1997).

Conclusion: The operationalization of the Russian version of HSPS confirmed that the SPS is multidimensional construct. The precise number of subscales remains open. The term sensitivity has many meanings in modern psychology, a more rigorous definition of the sensitivity construct is required.

www.researchgate.net/publication/329547542_A_psychometric_evaluation_of_the_highly_sensitive_person_scale_the_components_of_sensory-processing_sensitivity
    (PDF) The functional highly sensitive brain: A review of the brain circuits underlying sensory processing sensitivity and seemingly related disorders
    2018

Abstract:
    During the past decade, research on the biological basis of sensory processing sensitivity (SPS)-a genetically based trait associated with greater sensitivity and responsivity to environmental and social stimuli-has burgeoned. As researchers try to characterize this trait, it is still unclear how SPS is distinct from seemingly related clinical disorders that have overlapping symptoms, such as sensitivity to the environment and hyper-responsiveness to incoming stimuli. Thus, in this review, we compare the neural regions implicated in SPS with those found in fMRI studies of-Autism Spectrum Disorder (ASD), Schizophrenia (SZ) and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) to elucidate the neural markers and cardinal features of SPS versus these seemingly related clinical disorders. We propose that SPS is a stable trait that is characterized by greater empathy, awareness, responsivity and depth of processing to salient stimuli. We conclude that SPS is distinct from ASD, SZ and PTSD in that in response to social and emotional stimuli, SPS differentially engages brain regions involved in reward processing, memory, physiological homeostasis, self-other processing, empathy and awareness. We suggest that this serves species survival via deep integration and memory for environmental and social information that may subserve well-being and cooperation. This article is part of the theme issue ?Diverse perspectives on diversity: multi-disciplinary approaches to taxonomies of individual differences

www.researchgate.net/publication/323420482_The_functional_highly_sensitive_brain_A_review_of_the_brain_circuits_underlying_sensory_processing_sensitivity_and_seemingly_related_disorders
  • Anonym (Sandra med z)

Tack till er som svarade för att hjälpa mig.

Jag lämnar tråden nu. Det är så negativ stämning här och så mycket hat mot oliktänkande. Det räcker nu. Klanka ner på andras personligheter är det lägsta man kan komma. Vi är alla unika, varför inte försöka acceptera det istället för att presentera alternativa personligheter och sätt man kan vara på?

Ha en fin sommar alltihopa!

Svar på tråden Va?! Skulle du vara extra empatisk? Haha..