• Anonym (Ts)
    Tue 22 Jun 2021 06:37
    1202 visningar
    4 svar
    4
    1202

    Min man smyger.

    Hej

    Jag och min man har varit ett par i 16 år. Idag är jag 33 och han 35 år.

    Hans familj är alkoholister, i flera generationer. Minst 1 i varje generation.

    Han har alltid haft en förkärlek till att dricka, men inga mängder. Däremot säkert 70% av helgerna sedan vi träffades. Så det är med andra ord så att alkohol och helg går hand i hand för honom. I allafall en av dagarna. Det ser jag väl däremot inga större problem med då han sällan köper hem mängder(om man bortser från vad jag här näst kommer skriva).

    Han kan uppvisa att han köper tre öl, och liksom framställa att det är detsamma kommer förtäras.

    Men under de senaste tre åren har jag hittat burkar i allt från garderoben, köksskåp, badrum vilket indikerar på att han dricker mer än han gör sken av. Ibland erkänner han. Ibland inte. Ibland lovar han sluta. Ibland blir han irriterad på mig..... Tyvärr har alla gånger jag kommit på honom bidragit till att han också tycks vara mer försiktig och det blir svårare att vara säker på när detta händer.

    I helgen kom jag på han då jag går in i köket och ser han häller i sig en öl (öl slut i hemmet). Han tvärvänder och går in i matsalen. Kommer ut och säger vad? Neksr att han just höll i en öl. Vilken jag ändå hittar under en kudde. Då helt plötsligt säger han förlåt, att han hittade den i bilen och ville ha den.

    Bilen car säkert 100 grader varm.... Så då dricker man inte ölen för den är GOD, utan för alkoholen. Han bad om ursäkt.

    Jag vet att han har problem. Är vi utomlands dricker Han sig full minst en dag per vecka, smycdricker i baren, blir lite otrevlig mot oss andra I familjen. Livet kretsar kring alkohol.

    Han hävdar sin rätt att dricka då alla andra gör det.

    Jag känner att jag intr klarar av att se han med en öl i handen längre. Jag blir avtändand av honom äcklad.. Älskar han ja. Men, en smygande alkoholist eller ja en med en man med en problematiskt alkoholhantering, gör mig bara trött. Orkeslös. Ibland vill jag lämna honom. Men alla andra sidor med han är bra. Jag sa JA I nöd och lust liksom...

    Jag går alltid och tittar i skåp för att se om ha ställt något där. Är han i köket länge smyger jag dit. Han märker detta men kan inte förstå varför jag gör det. Eller vill inte förstå. Det känns som jag är hans morsa som håller koll på när han dricker. Räknar och analyserar i huvudet om han 1. Håller sig på en bra balans. 2. Kommer somna. 3. Blir otrevlig. I 95%av fallen sker nr1.

    Jag vill bara leva med någon som inte smygdricker.

    Vad gör man? Han vägrar inse ett problem.

Svar på tråden Min man smyger.