• Anonym (Lova)

Hatar sommaren och värmen, är jag ensam om det?

Jaha då är det sommar igen med klibbig värme, insekter, hett ute och hett inne, kvavt, alltid bländande ljust, trött men kan ändå inte sova när det är såhär varmt. Mår allmänt skit. Sitter mest inne hela dagarna förutom när jag är iväg och jobbar. Vill lägga mig under en sten och vakna när hösten kommer igen. Jag är inte överviktig utan snarare tvärtom, så det är inte anledningen till att jag inte orkar med värmen.

Är jag ensam om att hata sommaren?? Någon som upplever samma? Hur gör ni i så fall för att stå ut?

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig, alla andra verkar stormtrivas nu när det är sommar. Blää...

• Svar på tråden Hatar sommaren och värmen, är jag ensam om det?
  • Anonym (F)

Stänger in mig i huset med AC och fläktar. I varma länder dricker de något varmt, det har tydligen en bra effekt. Annars är spf 50 bra om man måste vara ute, och en hatt av nåt slag för att skydda huvud/ansikte lite mer. Jag har märkt att jag tål värmen något bättre med spf. Och går helst inte ut mitt över dagen, 10-15. Jag är också mer åt det smala hållet, jag tänker tvärtom att det kanske är för att man är så tunn som värmen går in så fort. Jag trivs bäst när det är mer tempererat :)

• Anonym (J)

Jag är en sådan som hatar sommaren. Mår dåligt redan när den närmar sig. 

Tycker om när det är svalt och mörkt. När man bara kan ta på sig en jacka och gå ut på en promenad utan att bli varm och obekväm.

Sitter inne hela somrarna. Om jag måste gå ut och handla och sånt gör jag det tidigt på morgonen eller allra helst när det regnar och är molnigt. 

Så nej, du är inte ensam. Men de flesta verkar älska det.

• Anonym (Lova)
    Anonym (F) skrev 2021-06-22 11:22:33 följande:

Stänger in mig i huset med AC och fläktar. I varma länder dricker de något varmt, det har tydligen en bra effekt. Annars är spf 50 bra om man måste vara ute, och en hatt av nåt slag för att skydda huvud/ansikte lite mer. Jag har märkt att jag tål värmen något bättre med spf. Och går helst inte ut mitt över dagen, 10-15. Jag är också mer åt det smala hållet, jag tänker tvärtom att det kanske är för att man är så tunn som värmen går in så fort. Jag trivs bäst när det är mer tempererat :)

Jag har funderat på att skaffa ett sånt där litet AC aggregat som jag kan ställa i sovrummet. Men vet inte om det är lurendrejeri eller om det verkligen fungerar. Bor ändå i hus så ingen liten lägenhet, men det är ändå varmt.

Jag dricker varmt kaffe varje dag men har inte märkt att det gör någon skillnad tyvärr. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Lova) skrev 2021-06-22 11:28:38 följande:
    Jag har funderat på att skaffa ett sånt där litet AC aggregat som jag kan ställa i sovrummet. Men vet inte om det är lurendrejeri eller om det verkligen fungerar. Bor ändå i hus så ingen liten lägenhet, men det är ändå varmt.

Jag dricker varmt kaffe varje dag men har inte märkt att det gör någon skillnad tyvärr. 
    Vi har stor luftvärmepump som AC men har köpt stora fläktar för att komplettera, Jula säljer just nu 40 cm stora golvfläktar för 199:-, passa på. Takfläkt brukade ju vara populärt förr också.

Och viktigt - stäng värmen ute!! Ner med persienner och markiser, för med gardinerna. Öppna ALDRIG och vädra dagtid.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (J) skrev 2021-06-22 11:26:40 följande:

Jag är en sådan som hatar sommaren. Mår dåligt redan när den närmar sig. 

Tycker om när det är svalt och mörkt. När man bara kan ta på sig en jacka och gå ut på en promenad utan att bli varm och obekväm.

Sitter inne hela somrarna. Om jag måste gå ut och handla och sånt gör jag det tidigt på morgonen eller allra helst när det regnar och är molnigt. 

Så nej, du är inte ensam. Men de flesta verkar älska det.

Precis, älskar också det att kunna gå ut när som helst på dagen eller ge mig ut och cykla och att man istället får ta på sig mer om det lite för kallt för en tröja bara. Har fått ge upp träningen helt nu.  
  • Anonym (Lova)
    Anonym (F) skrev 2021-06-22 11:31:09 följande:
    Vi har stor luftvärmepump som AC men har köpt stora fläktar för att komplettera, Jula säljer just nu 40 cm stora golvfläktar för 199:-, passa på. Takfläkt brukade ju vara populärt förr också.

Och viktigt - stäng värmen ute!! Ner med persienner och markiser, för med gardinerna. Öppna ALDRIG och vädra dagtid.
    Sån luftvärmepump med AC hade jag i mitt förra boende, så skönt. Ah ok, ska se om jag kan få tag på en fläkt. Här är alla markiser och rullgardiner nerdragna till max och utan det vill jag inte tänka på hur varmt det skulle vara. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Lova) skrev 2021-06-22 11:36:30 följande:
    Sån luftvärmepump med AC hade jag i mitt förra boende, så skönt. Ah ok, ska se om jag kan få tag på en fläkt. Här är alla markiser och rullgardiner nerdragna till max och utan det vill jag inte tänka på hur varmt det skulle vara. 
    Vi hade 29 grader i sovrummet igår... Ligger på övervåningen med svart tak, olidligt på sommaren.
  • Anonym (optimist)
    Anonym (Lova) skrev 2021-06-22 11:31:26 följande:
    Precis, älskar också det att kunna gå ut när som helst på dagen eller ge mig ut och cykla och att man istället får ta på sig mer om det lite för kallt för en tröja bara. Har fått ge upp träningen helt nu.  
    Å andra sidan är simhallarna ganska tomma och det är gott om plats på gymmet. Passa på att träna inne när alla andra är ute! De soliga varma dagarna är också perfekta att uträtta ärenden på, köpcentrum och liknande är ofta ganska svala och väldigt tomma när solen skiner. 

Tänker annars att det måste vara rätt praktiskt att ogilla sommaren just i Sverige. Den är kort, för det första. Det är också sällan varmt och soligt alla dagar i det här landet, ofta har man ju ett gäng sommardagar med 17 grader och mulet.

Måste man ta semester på sommaren kan man resa norrut.
    Kan man välja sin semester så blir man ju jättepopulär om man kan tänka sig att jobba hela juli Sedan kan man säkert få ut sin egen semester i princip när som helst, om man föredrar att vara ledig när det är kallare väder.
  • Anonym (..)

Visst kan det vara skönt ibland att sitta ute korta stunder i värmen men jag är heller ingen sommarmänniska. Är så van med det kalla svenska vädret i övrigt så när sommaren kommer och andra lättare kläder tas på känner jag mig otroligt naken, blottad och obekväm. Blir även svårt att vara ute och promenera med hundarna pga värmen och väntar man till sena eftermiddagen/kvällen blir man ist uppäten av myggen.

• Anonym (Lova)
    Anonym (optimist) skrev 2021-06-22 12:14:38 följande:
    Å andra sidan är simhallarna ganska tomma och det är gott om plats på gymmet. Passa på att träna inne när alla andra är ute! De soliga varma dagarna är också perfekta att uträtta ärenden på, köpcentrum och liknande är ofta ganska svala och väldigt tomma när solen skiner. 

Tänker annars att det måste vara rätt praktiskt att ogilla sommaren just i Sverige. Den är kort, för det första. Det är också sällan varmt och soligt alla dagar i det här landet, ofta har man ju ett gäng sommardagar med 17 grader och mulet.

Måste man ta semester på sommaren kan man resa norrut.
    Kan man välja sin semester så blir man ju jättepopulär om man kan tänka sig att jobba hela juli Sedan kan man säkert få ut sin egen semester i princip när som helst, om man föredrar att vara ledig när det är kallare väder.
    Brukar jobba som mest på sommaren eftersom det är mest att göra då, lite av ett säsongsjobb, sen njuter jag av min ledighet i September:)

Fast jag håller inte med riktigt, 17 grader är det sällan och hittills har hela juni varit bedrövlig, men visst man kan ju hoppas och nästa vecka såg lite svalare ut.

Svar på tråden Hatar sommaren och värmen, är jag ensam om det?