• Anonym (Ts)

Hoppa över klass?

Skolan har varit i kontakt med oss och anser att vår dotter skulle kunna hoppa över årskurs 1 till hösten och istället börja direkt i åk 2. Jag är väldigt tveksam till detta. Kunskapsmässigt hade hon klarat det, men jag tänker att det kanske är bättre att hon går med sina jämnåriga osv. Hon är inte särbegåvad, bara lite före vad gäller läsa, skriva, räkna osv. Skolan menar att hon rent mentalt är lite mer mogen också, men jag tänker att det väl är relativt små skillnader ändå.

Vill gärna veta hur ni tänkt, ni som har barn som hoppar över en klass, eller fått erbjudande om det men valt att avstå.

• Svar på tråden Hoppa över klass?
  • Anonym (E)

Skrev inte du en tråd om exakt samma sak för bara nån dag sedan...? Känns som det är nästan ord för ord samma.

Hur som helst, låt henne gå upp ett år. Det finns ingen anledning att låta bli, hon kommer få kompisar i den nya klassen också.

• Anonym (Lärare)

Kan tänka mig 2 orsaker.

Ditt barns bästa, hon skulle utvecklas bra av att flyttas upp.

Eller

Skolan har en plats ledig i tvåan samtidigt som det finns kö till ettan.

• Anonym (Ts)

Nej, inte jag, men finns det en annan tråd om detta?! Ska leta, men kan du länka annars? (Om du hittar den)

• Anonym (Tina)

Min erfarenhet som lärare är att de elever som flyttas upp en klass, ofta har svårt att hänga med socialt. Men din dotter kanske även är ovanligt socialt mogen. När på året är hon född?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tina) skrev 2021-06-22 21:25:33 följande:

Min erfarenhet som lärare är att de elever som flyttas upp en klass, ofta har svårt att hänga med socialt. Men din dotter kanske även är ovanligt socialt mogen. När på året är hon född?

Augusti.

Hon är socialt mogen, absolut, och leker gärna med lite äldre barn, men även med jämnåriga, men jag vet inte om skillnaden är så stor mellan 7 - och 8-åringar?
  • Anonym (Syrrans barn)

Hej.

Min syster har ett barn som gjorde precis det. Gick från förskoleklass direkt till tvåan. För det barnet har det inte varit några problem alls. Född i mars och tidigt utvecklad både socialt och inlärningsmässigt.

Det var föräldrarna som begärde detta då barnet efter förskoleklasssn var så långt fram kunskapsmässigt och de ville få utmaningar till barnet.

Det gäller ju att tänka igenom ordentligt om ni vill ta det steget. Vad grundar skolan detta på?

En nackdel med att hoppa över en klass att alltid vara yngst i klassen. Det var jag som född i december hela min skoltid.

• Anonym (Anna)

Jag började som sexåring och tog inget extraår i skolan så jag var ett år yngre än de andra hela min skoltid. Jag var väldigt understimulerad i skolan och umgicks med de som var 1-2 år äldre. För mig var det värt det trots att det var en hel del förfester och sedan hem när alla andra drog till krogen i trean på gymnasiet ;)

• Anonym (Ja)

Vad menar du med att hon inte är särbegåvad? Det är inget magiskt, det finns en i varje klass statistiskt sett. Bedömer skolan det så gör dom sitt jobb. Låt din dotter utvecklas. Just att dom själva föreslår det visar att dom kommer vara medvetna om att hon är ett år yngre, lita på pedagoger som följer läroplanen så bra, dom har en plan för henne låter det som!

• Anonym (Tidigare)

Har en dotter som är född i februari och började förskoleklass 1 år tidigare. Har aldrig varit några problem. Ska börja i 6:an nu till hösten. Både socialt och kunskapsmässigt har det fungerat bra, trots att hon är inne på sin tredje skola under dessa 6 år. Och då är hon även väldigt blyg. Men har fått kompisar direkt utan problem.

Läste i 5:an matte från 6:an och engelska från högstadiet.

• Anonym (största problemet)

För mig och min syster som båda hoppade en klass var största problemet med det att vi både är födda på hösten och fick därmed en väldigt tråkig student när alla andra drog ut på krogen och vi inte fick följa med för att vi inte fyllt 18 än.

• Anonym (Ini)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-22 18:34:52 följande:

Skolan har varit i kontakt med oss och anser att vår dotter skulle kunna hoppa över årskurs 1 till hösten och istället börja direkt i åk 2. Jag är väldigt tveksam till detta. Kunskapsmässigt hade hon klarat det, men jag tänker att det kanske är bättre att hon går med sina jämnåriga osv. Hon är inte särbegåvad, bara lite före vad gäller läsa, skriva, räkna osv. Skolan menar att hon rent mentalt är lite mer mogen också, men jag tänker att det väl är relativt små skillnader ändå.

Vill gärna veta hur ni tänkt, ni som har barn som hoppar över en klass, eller fått erbjudande om det men valt att avstå.

Jag skulle satt henne där hon passar fysiskt och socialt. Vissa barn är tidigt utvecklade och man ser hur de tycker att det är jobbigt att umgås med yngre som inte alls är på samma mentala nivå. Samtidigt viktigt att df har fysiken med sig så att de inte blir slagpåsar.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-22 21:31:08 följande:

Augusti.

Hon är socialt mogen, absolut, och leker gärna med lite äldre barn, men även med jämnåriga, men jag vet inte om skillnaden är så stor mellan 7 - och 8-åringar?

Jo, det är ofta en social skillnad mellan sju- och åttaåringar. Men självklart inte alltid! Jag tänker att du ska gå på din egen magkänsla

Fördelen är att risken för understimulering minskar.
  • Glinda från Oz

Låt henne hoppa upp en klass. Första året kommer bli extremt tråkigt för henne hon hålls tillbaka och kan allt redan.

• Anonym (Tina)
    Anonym (Ja) skrev 2021-06-22 22:17:37 följande:

Vad menar du med att hon inte är särbegåvad? Det är inget magiskt, det finns en i varje klass statistiskt sett. Bedömer skolan det så gör dom sitt jobb. Låt din dotter utvecklas. Just att dom själva föreslår det visar att dom kommer vara medvetna om att hon är ett år yngre, lita på pedagoger som följer läroplanen så bra, dom har en plan för henne låter det som!

Nej, att ligga något år före räknas inte som särbegåvning. Det handlar om knappt en procent av Sveriges befolkning, så absolut inte inte en i varje klass.

Jag har mött elever som läser gymnasiekurser på mellanstadiet, elever med fotografiskt minne och elever som spelar avancerade pianoverk på gehör. Det är särbegåvning.
  • elin1989

Jag skulle säga nej. Förstår inte poängen alls faktiskt. Det är inte alls säkert att din dotter skulle lida av att ligga före ett tag. Min son är 7 år och ligger långt över genomsnittet när det kommer till läsning och stavning. Han tycker att det är det roligaste ämnet just eftersom han tycker att det är lätt! Alla barn vill inte bli utmanade mest hela tiden. Om hon har lätt för att läsa till exempel så kan du ju ta hem alla möjliga böcker så att det inte blir tråkigt. Jag tragglar aldrig ordlistorna som blir hemskickade med min son, eftersom jag vet att han redan kan. Läsboken läser vi igenom så att han är med på handlingen.

Om din dotter ligger långt före i allt och typ är redo att läsa högstadiematte så kommer ju inte det att lösas för att hon börjar tvåan, det får skolan lösa på andra sätt.

Dessutom skulle hon få en jättetråkig studenttid när alla andra kan gå ut etc förutom din dotter.

• Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-22 21:31:08 följande:

Augusti.

Socialt och mognadsmässigt så skulle jag säga att ett års ålderskillnad gör stor skillnad i den åldern. Jag tycker att det är stor skillnad på en genomsnittlig 7-åring och en genomsnittlig 8-åring. Tycker man märkt det i alla barnens klasser att det skiljer mycket i mognad mellan de födda tidigt på året och de födda sent.

Fundera på vad som passar just din dotter, har hon ett starkt socialt nät i klassen med kamrater hon gått med ändå sen förskolan? Har hon klagat på att hon är uttråkad? Tappar hon fokus om det är för lätt? Har ni pratat med henne om att hoppa över en klass?

Vi hade en i klassen på gymnasiet som var ett år yngre, gick ut med toppbetyg och hon blev väl inte direkt retad för att alltid vara yngst men det märktes att hon tyckte det var jobbigt. Så barnet måste ju fixa att ta den biten.
  • Anonym (Känn efter)

Du måste känna efter själv vad du tror blir bäst. Jag har ett barn född sista dagarna i december och jag brukar tänka att om hon var en vecka yngre  (och därmed ett helt år yngre sett till födelsedatum) så hade jag definitivt satt henne med den äldre årskullen (alltså den hon går i nu) och inte med rätt år. Men det beror på att hon utöver att vara duktig i skolan också är relativt lång, alltid hade äldre kompisar på förskolan och dessutom rent fysiskt långt fram och idrotter ofta med barn som är upp till två år äldre för att få "jämnt motstånd". Så hon hade inte på något sätt passat in att gå med en yngre klass om hon varit en vecka yngre. Baserat på det så skulle jag säga att det är bra att hoppa upp en klass. 

Men samtidigt när jag ser på mitt andra barn så är han född tidigare på året och mycket bättre än mitt äldre barn i skolan (misstänker särbegåvning), lärt sig språk och annat på egen hand. Men jag skulle aldrig sätta honom i en äldre årskull ändå. Detta då han är rätt lugn i sinnet och nog skulle hamna socialt efter i en äldre klass. 
    Så baserat på det skulle jag säga att du inte borde flytta upp barnet en klass. 

Och sammanfattningsvis med allt det så vill jag väl helt enkelt bara få fram att det handlar om så mycket mer än bara skolan utan även hur man passar in socialt och fysiskt och vad man är för typ av personlighet. Och i slutändan så kan bara ni själva svara på den frågan. 

Svar på tråden Hoppa över klass?