Hoppa över klass?
Du måste känna efter själv vad du tror blir bäst. Jag har ett barn född sista dagarna i december och jag brukar tänka att om hon var en vecka yngre (och därmed ett helt år yngre sett till födelsedatum) så hade jag definitivt satt henne med den äldre årskullen (alltså den hon går i nu) och inte med rätt år. Men det beror på att hon utöver att vara duktig i skolan också är relativt lång, alltid hade äldre kompisar på förskolan och dessutom rent fysiskt långt fram och idrotter ofta med barn som är upp till två år äldre för att få "jämnt motstånd". Så hon hade inte på något sätt passat in att gå med en yngre klass om hon varit en vecka yngre. Baserat på det så skulle jag säga att det är bra att hoppa upp en klass.
Men samtidigt när jag ser på mitt andra barn så är han född tidigare på året och mycket bättre än mitt äldre barn i skolan (misstänker särbegåvning), lärt sig språk och annat på egen hand. Men jag skulle aldrig sätta honom i en äldre årskull ändå. Detta då han är rätt lugn i sinnet och nog skulle hamna socialt efter i en äldre klass.
Så baserat på det skulle jag säga att du inte borde flytta upp barnet en klass.
Och sammanfattningsvis med allt det så vill jag väl helt enkelt bara få fram att det handlar om så mycket mer än bara skolan utan även hur man passar in socialt och fysiskt och vad man är för typ av personlighet. Och i slutändan så kan bara ni själva svara på den frågan.