• isterband

    Kan man få sjukpenning retroaktivt

    Behöver hjälp!!

    Är det någon som vet om man kan få sjukpenning i efterhand från försäkringskassan efter att man lämnat in ett sjukintyg till dom? Jag väntar på en läkartid men det var svårt få en tid på min Vårdcentral och fick nyss en smärre chock när jag såg vad min lön landar på denna månad från min arbetsgivare. Min arbetsgivare ( som fö är otroligt usel, obs lång historia) har därför angett att jag har olovlig frånvaro pga detta?

    Tacksam om någon kan svara.

  • Svar på tråden Kan man få sjukpenning retroaktivt
  • S23

    Lite osäker på hur du menar.

    En läkare kan inte sjukskriva dig retroaktivt.

    Så om du får vänta två veckor på läkartid har du inget intyg för dessa två veckor.

    Däremot får du sjukpenning från fil retroaktivt i det avseendet att handläggningstiden kan vara ett par månader. Då får du naturligtvis sjukpenning från det datum som står i intyget och inte från det datumet då handläggningen är klar.

    Om du inte har läkarintyg och varit sjuk mer än 3 veckor så har arbetsivaren inte gjort fel gällande ogiltig frånvaro (för jag vill minnas att det pga Corona fortfarande är ändrat så att man inte Behöver sjukintyg förrän efter tre veckor)

  • gråfågel

    Arbetsgivaren ska ta hänsyn till om man t.ex. inte kunnat få en läkartid, eller i fall där en person varit för sjuk för att kunna ordna läkarintyg i tid. 

    Det är inget de eventuellt skulle kunna använda sig av vid en uppsägning.

    Och ja, du kan få sjukpenning retroaktivt om du tidigare haft konatkt med den läkaren eller vårdenheten, annars kan det bli svårare.

  • gråfågel

    Kontakta alltid arbetsgivaren om allt som sker via mejl som du sparar. särskilt om det är en dålig arbetsgivare, har själv en sådan.

  • gråfågel

    Kontakta alltid arbetsgivaren om allt som sker via mejl som du sparar. särskilt om det är en dålig arbetsgivare, har själv en sådan.

  • isterband
    S23 skrev 2021-06-23 18:41:14 följande:

    Lite osäker på hur du menar.

    En läkare kan inte sjukskriva dig retroaktivt.

    Så om du får vänta två veckor på läkartid har du inget intyg för dessa två veckor.

    Däremot får du sjukpenning från fil retroaktivt i det avseendet att handläggningstiden kan vara ett par månader. Då får du naturligtvis sjukpenning från det datum som står i intyget och inte från det datumet då handläggningen är klar.

    Om du inte har läkarintyg och varit sjuk mer än 3 veckor så har arbetsivaren inte gjort fel gällande ogiltig frånvaro (för jag vill minnas att det pga Corona fortfarande är ändrat så att man inte Behöver sjukintyg förrän efter tre veckor)


    tack ditt svar var hjälpsamt ändå. Dock panik över det där du skrev om retoraktivt sjukintyg. jag har varit sjuk i snart en månad och första gången jag besökte vc sa läkaren att jag inte behövde läkarintyg än. Men nu har det varit extraordinärt svårt at få till en läkartid så därför har jag fått nada från fk. Jag kommer få äta gräshoppor till mat.
  • isterband
    gråfågel skrev 2021-06-23 18:54:41 följande:

    Kontakta alltid arbetsgivaren om allt som sker via mejl som du sparar. särskilt om det är en dålig arbetsgivare, har själv en sådan.


     Tack för ditt svar och,  ja. All kontakt har skett via sms eller mail från dom. Suck de är så usla. Skulle kunna vara med i plus eller kalla fakta. Tycker det är fruktansvärt att de skriver olovlig frånvaro trots att jag kommunicerat med dom under min sjukskrivning. Men de har jagat mig och jag har fått ptsd av att behöva ens titta på mobilen.  Jag förklarade att jag väntar på en läkartid. De visar noll förståelse.
  • gråfågel
    isterband skrev 2021-06-23 19:05:08 följande:
     Tack för ditt svar och,  ja. All kontakt har skett via sms eller mail från dom. Suck de är så usla. Skulle kunna vara med i plus eller kalla fakta. Tycker det är fruktansvärt att de skriver olovlig frånvaro trots att jag kommunicerat med dom under min sjukskrivning. Men de har jagat mig och jag har fått ptsd av att behöva ens titta på mobilen.  Jag förklarade att jag väntar på en läkartid. De visar noll förståelse.
    Jobbar du kommunalt?

    Jag gör det. De fortsatte skälla ut mig på rehabmöten osv för att jag inte lämnade sjukintyg i tid och försökte få mig att skriva under papper på att jag struntat i att lämna in dem. Vilket jag såklart inte gjorde. Till sist pratade rehabkoordinatorn på min vårdenhet med dem och förklarade att de har läkarbrist, och att en läkare tar hand om flera hundra patienter, då slutade de i alla fall.
  • S23
    isterband skrev 2021-06-23 19:01:27 följande:

    tack ditt svar var hjälpsamt ändå. Dock panik över det där du skrev om retoraktivt sjukintyg. jag har varit sjuk i snart en månad och första gången jag besökte vc sa läkaren att jag inte behövde läkarintyg än. Men nu har det varit extraordinärt svårt at få till en läkartid så därför har jag fått nada från fk. Jag kommer få äta gräshoppor till mat.


    Har du testat nätläkare? Tror dock inte fk godkänner sådana intyg. Men värt ett försök iaf.

    Ring vc och hota med att lista om dig om du inte får en tid imorgon.

    Ring alla vc i din närhet. Oavsett om du inte är listad så har du rätt att söka vård var du vill i landet.

    Problem är inte att fk inte godkänner ett retroaktivt intyg. Det är läkaren som inte kan skriva ett sådant. Eftersom de då inte sett ditt tillstånd innan.

    Om du nu haft läkarkontakt tidigare kanske det finns Joo.

    Men var jobbig. Gråt i telefonen. Be din partner ringa? brukar kunna göra susen för att få en tid
  • isterband
    gråfågel skrev 2021-06-23 19:12:56 följande:
    Jobbar du kommunalt?

    Jag gör det. De fortsatte skälla ut mig på rehabmöten osv för att jag inte lämnade sjukintyg i tid och försökte få mig att skriva under papper på att jag struntat i att lämna in dem. Vilket jag såklart inte gjorde. Till sist pratade rehabkoordinatorn på min vårdenhet med dem och förklarade att de har läkarbrist, och att en läkare tar hand om flera hundra patienter, då slutade de i alla fall.

    Låter otroligt jobbigt. Bra du fick stöd sen iaf!


    Nej jag jobbar privat.. Gruppcheferna är inkompetenta och har sex med de anställda samt kompismentalitet, nedtryckningar pga att man visar kompetens samt massa andra grejer som skett som kräver en ny tråd tror jag. Jag kommer säga upp mig i morgon. På riktigt. Fått ett nytt jobb. 

  • isterband
    S23 skrev 2021-06-23 19:13:09 följande:
    Har du testat nätläkare? Tror dock inte fk godkänner sådana intyg. Men värt ett försök iaf.

    Ring vc och hota med att lista om dig om du inte får en tid imorgon.

    Ring alla vc i din närhet. Oavsett om du inte är listad så har du rätt att söka vård var du vill i landet.

    Problem är inte att fk inte godkänner ett retroaktivt intyg. Det är läkaren som inte kan skriva ett sådant. Eftersom de då inte sett ditt tillstånd innan.

    Om du nu haft läkarkontakt tidigare kanske det finns Joo.

    Men var jobbig. Gråt i telefonen. Be din partner ringa? brukar kunna göra susen för att få en tid

    Väntar på att en kry ska ringa mig via fejstime.


    Ok...hm...Inte ens om det finns en journal som visar jag varit i kontakt med dom ?


    Gråta kan jag göra utan problem haha. Räcker med att nån bara frågar mig hur jag mår egentligen, typ.

  • gråfågel
    isterband skrev 2021-06-23 19:31:19 följande:

    Väntar på att en kry ska ringa mig via fejstime.


    Ok...hm...Inte ens om det finns en journal som visar jag varit i kontakt med dom ?


    Gråta kan jag göra utan problem haha. Räcker med att nån bara frågar mig hur jag mår egentligen, typ.


    De måse ha träffat dig egentligen.
  • S23
    isterband skrev 2021-06-23 19:31:19 följande:

    Väntar på att en kry ska ringa mig via fejstime.

    Ok...hm...Inte ens om det finns en journal som visar jag varit i kontakt med dom ?

    Gråta kan jag göra utan problem haha. Räcker med att nån bara frågar mig hur jag mår egentligen, typ.


    Generellt skriver inte läkare intyg retroaktivt. Men om du nu haft kontakt tidigare så kanske de är villiga att göra det.

    Men det lär isf vara den läkare du tidigare varit i kontakt med som är villig att göra detta
Svar på tråden Kan man få sjukpenning retroaktivt