• Anonym (TS)

    Var är de rosa molnen?

    Är gravid med mitt första, extremt efterlängtade barn. Lite mer än halvvägs in i graviditeten, men jag funderar på det här med de där rosa lyckomolnen folk verkar vandra runt i (åtminstone på Instagram). Jag känner kanske inte den där totala euforin en del verkar hamna i, där man målar magen, går runt med ett ljuvt leende och säger att lyckan är det finaste de varit med om.

    Jag är extremt tacksam och glad över att ha kunnat bli gravid, som äldre (38) är det ingenting jag tog för givet, men ändå verkligen hoppades på. Har velat ha barn väldigt länge. När jag ser magen i en spegel tycker jag det är något som är fint att vara med om, och när bebisen sparkar så det känns och syns är det lite tufft, och jag spenderar rätt mkt tid varje dag att klappa och dutta på magen, så det blir som en liten lek mellan mig och barnet.

    Men jag svävar inte på moln, utan det hela känns mer som naturligt, ett ja, så här är det nu. Sparkarna känns inte konstiga eller ovanliga utan som om kroppen är van dem och säger att det är så det ska vara. Det känns helt enkelt som det är normalläge, bara att jag är uppenbart rund.

    Finns någon annan som inte upplevt den där ?instagrameuforin? där allt bara verkar ljuvt?

    Kanske är det till del att det är pandemi så gravidresan är mer ensammen nu än den skulle varit i en icke-pandemi? Kanske är det att den oro jag haft för missfall och corona gör att jag delvis känt att jag vill ta mig igenom graviditeten för att kunna träffa mitt barn? Vet inte. Eller så är jag inte en person som blir så överexalterad för saker.

    Jag ser verkligen fram emot att vara mamma och förälder, alla äventyr vi kommer göra ihop, alla utmaningar och allt nytt. Längtar till det. Ser fram emot att träffa den här krabaten som jag pratar med om dagarna nu. Men jag hade trott att en graviditet vore mer av cravings, gå-på-moln och en känsla av att livet är annorlunda, större och heeeelt magiskt ;).

  • Svar på tråden Var är de rosa molnen?
  • Anonym (444)

    Som allt annat är det du ser på Instagram inte med sanningen överensstämmande.

    Att skaffa barn är det bästa jag har gjort, jag älskar mina barn. Men några rosa moln har jag aldrig sett skymten av.

  • Anonym (C)

    Det är inga rosa moln. Det är vad det är. Man väntar ett barn, stundom är det mysigt men oftast tungt och osmidigt.

    Har två barn och ingen av graviditeterna var särskilt romantiska. Tiden efter förlossningarna var för min del rätt jobbig med babyblues. Men det vänder efter ett tag. Det är gåva att få ett barn, men absolut ingen saga.

  • Anonym (Vi finns!)

    Alltså JA. Signing up. Pratade med blivande pappan om det igår faktiskt. Du beskriver det väldigt bra, jag känner precis likadant. Är också aningens äldre, 35, och har haft två missfall innan den här graviditeten. Börjar närma mig halvtid. Första tiden, fram till kub typ, var ju extremt stressande och tärande eftersom jag trots extra-kontroller trodde fostret dött var och varenda dag. Jag hade MA dessutom så det var extra lurigt, tack vare en känsla så sökte jag vård och fick rätt. 

    Så dels är det väl därför, dels kanske för att min barnlängtan aldrig var så där extrem och skrikande, och sen tror jag kanske det också beror på att jag är en ganska grundad och stabil person. Och har alltid haft lätt för att anpassa mig till nya situationer. Jag har alltid känt mig trygg i att jag inte har den där rosa-moln-attityden och det är väl för att det var planerat, vi kämpade med missfallen, och för att jag aldrig känt att jag ångrar mig, det här är ju vad jag vill. :) 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Vi finns!) skrev 2021-06-24 09:04:55 följande:

    Alltså JA. Signing up. Pratade med blivande pappan om det igår faktiskt. Du beskriver det väldigt bra, jag känner precis likadant. Är också aningens äldre, 35, och har haft två missfall innan den här graviditeten. Börjar närma mig halvtid. Första tiden, fram till kub typ, var ju extremt stressande och tärande eftersom jag trots extra-kontroller trodde fostret dött var och varenda dag. Jag hade MA dessutom så det var extra lurigt, tack vare en känsla så sökte jag vård och fick rätt. 

    Så dels är det väl därför, dels kanske för att min barnlängtan aldrig var så där extrem och skrikande, och sen tror jag kanske det också beror på att jag är en ganska grundad och stabil person. Och har alltid haft lätt för att anpassa mig till nya situationer. Jag har alltid känt mig trygg i att jag inte har den där rosa-moln-attityden och det är väl för att det var planerat, vi kämpade med missfallen, och för att jag aldrig känt att jag ångrar mig, det här är ju vad jag vill. :) 


    Vad fint att höra någon annan med samma känslor! Hade ett missfall innan denna graviditet, så tiden fram till KUB var lite tärande och orosfylld. Gick på toa och var beredd att blöda precis hela tiden och höll andan. Hög stress och oro de veckorna.

    Jag tror också att jag har lätt att anpassa mig till nya lägen och svårt att ha känt eufori för saker, också som du säger för att jag velat de saker jag gjort och varit säker på mina val. Kanske får inse att jag inte är en rosamoln-människa. Känns bara så konstigt när man berättat för folk om graviditeten och fått kommentarer om hur magiskt, speciellt och förunderligt det hela är - när det för mig mer känts som en kapitel i just mitt liv, som jag helt enkelt är i, här och nu, och upplever, och det är det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (444) skrev 2021-06-24 08:59:06 följande:

    Som allt annat är det du ser på Instagram inte med sanningen överensstämmande.

    Att skaffa barn är det bästa jag har gjort, jag älskar mina barn. Men några rosa moln har jag aldrig sett skymten av.


    Fint att inte vara ensam i att inte ha molnen Får se på IG och liknande forum med en nypa salt kanske.
    Anonym (C) skrev 2021-06-24 09:02:58 följande:

    Det är inga rosa moln. Det är vad det är. Man väntar ett barn, stundom är det mysigt men oftast tungt och osmidigt.

    Har två barn och ingen av graviditeterna var särskilt romantiska. Tiden efter förlossningarna var för min del rätt jobbig med babyblues. Men det vänder efter ett tag. Det är gåva att få ett barn, men absolut ingen saga.


    Så bra du beskriver, just detta med gåva/saga. Ibland har jag kämt det som att det förväntas att man måste uppleva det som båda delar.
  • Anonym (Vi finns!)
    Anonym (TS) skrev 2021-06-24 09:18:01 följande:
    Vad fint att höra någon annan med samma känslor! Hade ett missfall innan denna graviditet, så tiden fram till KUB var lite tärande och orosfylld. Gick på toa och var beredd att blöda precis hela tiden och höll andan. Hög stress och oro de veckorna.

    Jag tror också att jag har lätt att anpassa mig till nya lägen och svårt att ha känt eufori för saker, också som du säger för att jag velat de saker jag gjort och varit säker på mina val. Kanske får inse att jag inte är en rosamoln-människa. Känns bara så konstigt när man berättat för folk om graviditeten och fått kommentarer om hur magiskt, speciellt och förunderligt det hela är - när det för mig mer känts som en kapitel i just mitt liv, som jag helt enkelt är i, här och nu, och upplever, och det är det.
    Ja, fy det var jobbigt, den tiden. Jag har fortfarande hjärnspöken ibland om att jag ska blöda när jag går på toaletten. Ibland vill jag fortfarande säga till folk om jag ska berätta om graviditeten, att jag "antagligen" kommer få en bebis till vintern, vill liksom gardera mig om att saker KAN hända. Men det blir bättre. I början var jag så säker på att jag skulle se blod, att jag faktiskt nästan såg det. Alltså att det tog någon sekund innan hjärnan förstod att det inte var något blod. 

    Precis så. Tror det är bra att det pratas om det här, som motvikt mot IG-rosa molnen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vi finns!) skrev 2021-06-24 10:38:31 följande:

    Ja, fy det var jobbigt, den tiden. Jag har fortfarande hjärnspöken ibland om att jag ska blöda när jag går på toaletten. Ibland vill jag fortfarande säga till folk om jag ska berätta om graviditeten, att jag "antagligen" kommer få en bebis till vintern, vill liksom gardera mig om att saker KAN hända. Men det blir bättre. I början var jag så säker på att jag skulle se blod, att jag faktiskt nästan såg det. Alltså att det tog någon sekund innan hjärnan förstod att det inte var något blod. 

    Precis så. Tror det är bra att det pratas om det här, som motvikt mot IG-rosa molnen. 


    Du skriver vad jag tänker!

    Hade några extremt verkliga drömmar första veckorna där jag drömde jag fick missfall, vaknade i panik till jag insåg att det var en dröm. Otroligt obehagligt. Det kändes så ödesmättat som äldre med, som att det var sista chansen - för vem kunde lova mig att tiden skulle räcka för fler försök? Så jag tror nog att den oron har spelat in också till viss del i känslan. Att de här nio månaderna ska jag ta mig igenom för att bli mamma sen.

    Kan också berätta med en brasklapp fortfarande - att om allt går som det ska, så... Det blir allt lugnare dock nu när jag kommit in i veckor där barnet skulle ha en möjlighet att överleva om det föddes, så varje vecka märker jag för med sig mer lugn kring det eftersom sannolikheten att det går bra ökar hela tiden - där tar mitt logiska tänkande över oron.

    Får tänka att jag också är glad på mitt vis, trots att de där rosa molnen inte seglat fram. Är ju genuint tacksam mot min kropp som har samarbetat med mig, dels att kunna bli gravid och dels att vara snäll under graviditeten. Så det finns kanske helt enkelt fler vis att uppskatta en graviditet utan att det är fel.
  • HeidiHR

    Jag har inte heller känt det där under mina graviditeter. Snarare har jag blivit mer introvert, svårt att beskriva men som att jag är i ett förbund med mitt ofödda barn och liksom gått in i mig själv och mina egna tankar och känslor. Inte så att jag varit deprimerad under graviditeterna utan mer inåtvänd och har känt mig ganska ensam.

  • HeidiHR

    Jag har inte heller känt det där under mina graviditeter. Snarare har jag blivit mer introvert, svårt att beskriva men som att jag är i ett förbund med mitt ofödda barn och liksom gått in i mig själv och mina egna tankar och känslor. Inte så att jag varit deprimerad under graviditeterna utan mer inåtvänd och har känt mig ganska ensam.

  • Anonym (TS)
    HeidiHR skrev 2021-06-24 11:32:42 följande:

    Jag har inte heller känt det där under mina graviditeter. Snarare har jag blivit mer introvert, svårt att beskriva men som att jag är i ett förbund med mitt ofödda barn och liksom gått in i mig själv och mina egna tankar och känslor. Inte så att jag varit deprimerad under graviditeterna utan mer inåtvänd och har känt mig ganska ensam.


    Intressant. Jag kan ju känna det som att det är jag och barnet mot världen - att vi ska fixa de här månaderna nu och sen får vi ses.

    Men det är fint att höra från fler som upplever annat än en glittrig magisk romantisk känsla kring det hela.
Svar på tråden Var är de rosa molnen?