Inlägg från: Anonym (Vi finns!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vi finns!)

Var är de rosa molnen?

Alltså JA. Signing up. Pratade med blivande pappan om det igår faktiskt. Du beskriver det väldigt bra, jag känner precis likadant. Är också aningens äldre, 35, och har haft två missfall innan den här graviditeten. Börjar närma mig halvtid. Första tiden, fram till kub typ, var ju extremt stressande och tärande eftersom jag trots extra-kontroller trodde fostret dött var och varenda dag. Jag hade MA dessutom så det var extra lurigt, tack vare en känsla så sökte jag vård och fick rätt. 

Så dels är det väl därför, dels kanske för att min barnlängtan aldrig var så där extrem och skrikande, och sen tror jag kanske det också beror på att jag är en ganska grundad och stabil person. Och har alltid haft lätt för att anpassa mig till nya situationer. Jag har alltid känt mig trygg i att jag inte har den där rosa-moln-attityden och det är väl för att det var planerat, vi kämpade med missfallen, och för att jag aldrig känt att jag ångrar mig, det här är ju vad jag vill. :) 

• Anonym (Vi finns!)
    Anonym (TS) skrev 2021-06-24 09:18:01 följande:
    Vad fint att höra någon annan med samma känslor! Hade ett missfall innan denna graviditet, så tiden fram till KUB var lite tärande och orosfylld. Gick på toa och var beredd att blöda precis hela tiden och höll andan. Hög stress och oro de veckorna.

Jag tror också att jag har lätt att anpassa mig till nya lägen och svårt att ha känt eufori för saker, också som du säger för att jag velat de saker jag gjort och varit säker på mina val. Kanske får inse att jag inte är en rosamoln-människa. Känns bara så konstigt när man berättat för folk om graviditeten och fått kommentarer om hur magiskt, speciellt och förunderligt det hela är - när det för mig mer känts som en kapitel i just mitt liv, som jag helt enkelt är i, här och nu, och upplever, och det är det.
    Ja, fy det var jobbigt, den tiden. Jag har fortfarande hjärnspöken ibland om att jag ska blöda när jag går på toaletten. Ibland vill jag fortfarande säga till folk om jag ska berätta om graviditeten, att jag "antagligen" kommer få en bebis till vintern, vill liksom gardera mig om att saker KAN hända. Men det blir bättre. I början var jag så säker på att jag skulle se blod, att jag faktiskt nästan såg det. Alltså att det tog någon sekund innan hjärnan förstod att det inte var något blod. 

Precis så. Tror det är bra att det pratas om det här, som motvikt mot IG-rosa molnen. 
Svar på tråden Var är de rosa molnen?