Katizi80 skrev 2021-07-08 14:22:13 följande:
Känner igen mkt av det du säger. Yrsel, extrem trötthet, illamående, trög och uppblåst mage.. Det visade sig att jag hade järnbrist så fick börja med tillskott omedelbart.
Har också haft mf innan men bara en gång. Skönt att nipt är genomfört! Gjorde min kub idag och fick väldigt låg sannolikhet så kommer inte göra nipt.
Nu har symptomen lagt sig lite. Ibland känner jag av illamåendet, har lite värk då och då. Annars mest trött i kroppen och ganska svullen i efter en lång dag på jobbet. Blev rekommenderad stödstrumpor. Försöker ha dom varje dag, men det är ju så varmt och är jag på kontoret så skippar jag dom..
Vad har du för BF förresten? 15 Jan 2022 har jag fått.
Låter inte roligt att vara så trött och svullen, förhoppningsvis blir tröttheten bättre när du får lite mer järn. Jag skulle lyssna på min bm och inte någon anonym på fl som dessutom drar större växlar av studien än dess författare gör. Studien och flera andra tyder på att för högt Hb (>145 g/L) i slutet av graviditeten inte är bra. Jag är rekommenderad att att ta järntillskott från vecka 20 och kommer göra det.
Jag fick också svar igår som visade på låg sannolikhet (<1/10000). Så skönt. En anledning till att jag valde att göra NIPT istället för KUB var att mitt KUB ul bokades så sent, inte förrän nästa vecka, och jag ville ha svar så snart som möjligt. Dessutom hade jag som mest symptom när tiden bokades och var då inte säker om jag skulle mäkta med att ta mig till Östra. Den privata mottagningen jag gjorde NIPT på ligger nära där jag bor.
Jag har BF 17 jan 2022 så vi är nästan på dagen lika långt gångna. Lite roligt att ligga så nära varandra.
Har du berättat för folk om graviditeten? Jag har berättat för två nära vänner men annars har vi inte sagt det till någon men det börjar ju bli dags nu. Min sambo vill vänta med att berätta för sina föräldrar tills vi ses personligen, vilket vi kommer göra i nästa vecka. Jag är lite orolig för att berätta på jobbet men det har nog mer med mig att göra än något annat. Tror egentligen inte att någon kommer reagera negativt.