• mandelskrutten

    Reser ni utomlands nu i sommar ?

    Reser ni utomlands i sommar?

    Många åker till England och hur de gör praktiskt med pandemin hoppas jag ni förklarar.

  • Svar på tråden Reser ni utomlands nu i sommar ?
  • Karlington
    mandelskrutten skrev 2021-06-25 19:26:18 följande:

    Reser ni utomlands i sommar?

    Många åker till England och hur de gör praktiskt med pandemin hoppas jag ni förklarar.


    England har alla möjliga karantän- och testkrav, så det blir jobbigt.

    Jag misstänker starkt att en stor del av de som påstår att de ska resa antingen ljuger, eller kommer få ett hårt uppvaknande när de inser vad mottagarlandet kommer kräva av dem.
  • Mentat

    England har ju lämnat EU så det kan vara besvärligt. Jag har tänkt mig att fara till Tyskland/Österrike, vilket skall vara OK. Jag kör dessutom i egen bil, så att jag inte trängs med folk på ett plan.

  • Aliona

    Det finns en hel massa trådar om just resor till England, du hittar nog svaren där. Det går också bra att googla så hittar man exakta reglerna. Det är båda testning och karrantän som gäller så det är inte bara att åka dit - men det går om man vill.

    För att svara på din fråga så ska jag inte åka någonstans den här sommaren (heller), men min sambo åkte utomlands, utanför EU. Det var nödvändigt av familjeskäl. Det krävdes sammanlagt 6 PCR-test och fem dagar i karrantän där plus sju till vid hemkomsten.

  • 100wfs
    mandelskrutten skrev 2021-07-04 18:23:42 följande:

    Ni som ej reser i sommar. Varför? Spanien och Frankrike är öppna.


    Borde inte den rimligare frågan snarare vara: "Ni som reser i sommar. Varför?"
  • Anonya

    Ja, men jag skulle aldrig åka bara på en turistresa, inte ens en kort resa till ett grannland. Däremot reser jag till mitt hemland som är ett grannland. Jag har inte träffat familj och närmaste vännerna på 1,5 år. Inte varit möjligt pga pandemin eller det har inte varit totalförbjudet, men icke-önskvärt och mycket krångligt plus rädslan att dra med sig smitta till familj i ett land som klarat sig så oerhört mycket bättre än Sverige.

    Självklart följer vi alla reglerna och försiktighetsåtgärderna och börjar med karantän. 

    Tycker många undersökningar och enkäter borde göra skillnad på turistresa och att åka till sitt hemland eller till ett annat land där nära familj bor.

Svar på tråden Reser ni utomlands nu i sommar ?