• Angeleyez

    Gåvobrev

    Hej finna det någon bra jurist här som kan ge lite tips på vad man ska tänka på vid gåvobrev.

    Min mormor vill ge mig en fastighet värde 4 000

    000. Mina föräldrar lever så är ingen bröstarvinge.

    Jag ska betala en överlåtelse avgift @ 1500 000

    ( understiger taxeringsvärde.)

    Kan min moster bestrida detta? Även om hon är ok med det just nu. I gåvobrevet kommer det stå att det ej klassas som förskott på arv.

    Vad ska man tänka på i detta fallet?

  • Svar på tråden Gåvobrev
  • Anonym (E)

    Varför ge det som gåva? Hon kan låta dig köpa fastigheten för samma summa istället, det kan ingen bestrida. Var beredd på att betala vinstskatt senare när du säljer nån gång i framtiden.

  • Anonym (E)

    Men ska ni ha gåvobrev och vill ha det vattentätt är det bäst ni går till en jurist! Kan vara värt ett par tusen att få det ordentligt gjort.

  • Anonym (Em)

    Om din mormor har tillgångar på ytterligare 4mkr så är det lugnt, då inskränker det inte på laglotten oavsett. Men om bröstarvingarna blir lottlösa med anledning av gåvan så kan de kräva tillbaka den. Googla förstärkt laglottsskydd vid gåva.

  • Madida

    Kan det inte vara värt några tusen att prata med en jurist när det handlar om såhär mycket pengar?


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (???)

    Jag kanske är lite naiv men får man inte ge bort vad man vill så länge man lever? Måste det då tänkas in i ett eventuellt framtida arv så att inte andra släktingar kommer och kräver ersättning, säg, 20 år senare?

  • Limeblad
    Anonym (???) skrev 2021-06-27 09:02:38 följande:

    Jag kanske är lite naiv men får man inte ge bort vad man vill så länge man lever? Måste det då tänkas in i ett eventuellt framtida arv så att inte andra släktingar kommer och kräver ersättning, säg, 20 år senare?


    Under vissa förutsättningar kan gåvor ses som förskott på arv. Därför bra att prata med en jurist.
  • Anonym (Ö)

    Gå till en jurist! Folk blir som galna när det gäller pengar. Särskilt efter dödsfall.

    Hoppas verkligen mormor får som hon vill och önskar. Är hon helt klar i knoppen?

  • Anonym (E)
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-27 16:07:59 följande:

    Gå till en jurist! Folk blir som galna när det gäller pengar. Särskilt efter dödsfall.

    Hoppas verkligen mormor får som hon vill och önskar. Är hon helt klar i knoppen?


    Har förstahandserfarenhet av detta precis i skrivande stund. Arvet efter en förälder där överlevande partner försöker skinna huvudarvingarna på allt och lite till, ljuger om värdet på gemensamt ägande mm. Man kan bara skaka på huvudet....

    JURIST är svaret.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (???) skrev 2021-06-27 09:02:38 följande:

    Jag kanske är lite naiv men får man inte ge bort vad man vill så länge man lever? Måste det då tänkas in i ett eventuellt framtida arv så att inte andra släktingar kommer och kräver ersättning, säg, 20 år senare?


    Ja du är naiv. Man kan tex inte göra sina barn arvlösa genom att ge bort sin förmögenhet till någon annan.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Wtf) skrev 2021-06-27 17:38:45 följande:

    Ja du är naiv. Man kan tex inte göra sina barn arvlösa genom att ge bort sin förmögenhet till någon annan.


    Glömde tillägga det självklara som andra redan sagt, prata med en jurist!
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Wtf) skrev 2021-06-27 17:38:45 följande:

    Ja du är naiv. Man kan tex inte göra sina barn arvlösa genom att ge bort sin förmögenhet till någon annan.


    Nja, ge bort tio miljoner till någon när man är 93 år är ganska genomskinligt, men att mina föräldrar gett bort 300 000 kr när de var 60 är inga konstigheter.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-27 20:09:53 följande:
    Nja, ge bort tio miljoner till någon när man är 93 år är ganska genomskinligt, men att mina föräldrar gett bort 300 000 kr när de var 60 är inga konstigheter.
    Såvida de inte råkar dö inom en snar framtid efter det. Olyckor händer.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (E) skrev 2021-06-27 22:20:07 följande:

    Såvida de inte råkar dö inom en snar framtid efter det. Olyckor händer.


    Ja, men ytterst liten risk att de kör ihjäl sig eller annat, samtidigt dessutom.

    Dessutom var det som sagt inte en jättehög summa (om än en tredjedel av arvet).
  • Eber

    Hej,

    Gåvor till barn räknas som förskott på arv om det inte särskilt framgår i exempelvis ett gåvobrev att det inte ska räknas som ett förskott på arv. Gåvor till barnbarn så länge gåvogivarens bröstarvinge (dvs. barnbarnets förälder) är vid liv presumeras däremot inte vara förskott på arv.

    När det gäller fastigheter finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för ett ägarbyte. Vid gåva måste man exempelvis skriva ett gåvobrev som är bevittnat at två personer.

    En gåva kan ogiltigförklaras under viss omständigheter, ex. om gåvogivaren inte var vid sina sinnes fulla bruk vid gåvotillfället.

    Det finns bra tjänster på nätet för att skapa den här typen av gåvobrev, se exempelvis www.juridok.se.

    Lycka till!

  • Eber

    Hej,

    Gåvor till barn räknas som förskott på arv om det inte särskilt framgår i exempelvis ett gåvobrev att det inte ska räknas som ett förskott på arv. Gåvor till barnbarn så länge gåvogivarens bröstarvinge (dvs. barnbarnets förälder) är vid liv presumeras däremot inte vara förskott på arv.

    När det gäller fastigheter finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för ett ägarbyte. Vid gåva måste man exempelvis skriva ett gåvobrev som är bevittnat at två personer.

    En gåva kan ogiltigförklaras under viss omständigheter, ex. om gåvogivaren inte var vid sina sinnes fulla bruk vid gåvotillfället.

    Det finns bra tjänster på nätet för att skriva gåvobrev, se exempelvis www.juridok.se eller www.lexly.se.

    Lycka till!

  • Anonym (F)

    Man får så länge man lever ge bort sina pengar till vem man vill. Om man inte behandlar sina bröstarvingar olika.

Svar på tråden Gåvobrev