• redaf

Övertrött 2 månaders bebis

Hejsan familjeliv, vi behöver lite hjälp och råd från proffsen som hör hemma här på FL

Vår dotter kom för 9 veckor och 5 dagar sedan och var överburen ca 10 dagar om det är relevant, och hittills har det var bra med bortsett från lite kvällsskrik som var väldigt hanterbart men för ca 1-2 veckor sedan så började hon bli mer gnällig under dagarna och även på kvällen, Och det förstår man ju att hon behöver aktiveras lite mer än tidigare då hon tar in omgivningen mycket mer och även att dessa språng sätter sina spår och det är vi väl medvetna om. Problemet nu är att hon inte riktigt kommer till ro själv, Dvs när hon somnar så vaknar hon omgående om man inte vaggar henne, drar henne med vagn eller har bärselen som är väldigt påfrestande för ryggen, (dålig sele i kombo med dålig rygg) 

Inte heller somnar hon i famnen som hon gjorde innan utan nu är det mest stånk och stön och gnäll så fort hon blir trött vilket gör att hon inte kommer till ro och därmed blir övertrött och ännu mer svårsövd tills hon egentligen blir utmattad och somnar vilket är tragiskt för oss och får oss att känna oss lite skamsen.

Det vi har prövat är att dra med vagn och det funkar så länge den är i rullning, annars vaknar hon efter 5 min, 
    Selen funkar om man går med henne för sätter man sig ner så vaknar hon eller om man står stilla så vaknar hon.. dessutom är den otroligt kass (ergobaby embrace)
    Somna i famn funkar oftast inte på dagarna utan då börjar hon sparka och fäktas och skrika, 

Vad som funkar är förutom överstående att vi går in till sängen och lägger oss där och efter ett tag så somnar hon i mörkret och ac:n, men att sambon ska ligga där hela dagarna funkar ju inte heller (när jag jobbar) eftersom hon vaknar direkt när sambon flyttar på sig.. Dvs sambon måste ligga bredvid henne i sängen hela tiden så sover hon länge,

Nätterna funkar oftast kanon då hon sover länge och faktiskt klarade av att somna i babynestet och sov näst intill hela natten denna natt men dagarna är desto värre och värre har det blivit senaste veckan/ veckorna, Först trodde vi att det var språnget och vi följde populära appen wonderweeks och eftersom hon är överburen 10 dagar så ska det vara en "lugn" period innan språng 3 sätter i rullning men detta lugn märker vi inte mycket av, När hon vaknar och är mätt så är hon oftast glad och lugn men efter 1 timme ca så behöver hon sova och då sover hon max 20 min per gång under dagarna och oftast mindre då hon vaknar så fort vi lägger henne.. med undantag när vi är ute och går med vagn, 

Mat får hon så det räcker och blir över.. men vad kan vi mer göra för att se till att hon somnar klokt och faktiskt sover under dagarna också? eller kanske detta är normalt och man får kriga sig igenom detta ? 

Vi har även napp men den hjälper föga när hon väl sätter igång, och dessutom är FOMO dvs Fear of missing out.. då hon flaxar till med armar och ben så fort hon är påväg att somna och därmed vaknar till, Har funderat på börja linda henne men det känns lite väl kanske? nu när hon ändå är 2 månader. 

• Svar på tråden Övertrött 2 månaders bebis
  • redaf
    Mortiscia80 skrev 2021-06-27 15:02:43 följande:

En 2-månaders behöver knappt alls stimuleras, de har fullt upp med att ta in omvärlden som den är. Snarare skulle jag säga att hon antagligen är överstimulerad. Självklart ska man umgås med sitt barn, ge små leksaker osv men det är så mycket omkring dem ändå som det är.

Alla barn är olika och måste få ha sina egna sovmönster, så sluta försöka styra hennes timmar på det sättet, hon är alldeles för liten för det.

Avinstallera appen och lär känna ert barn. Titta på henne, hur hon reagerar, hur hennes personlighet är, vilka mönster hon har. Låt henne utvecklas i sin egen takt och sluta tillskriva henne en massa konstigheter som "fomo" och övertrötthet.

Okej kanske var otydligt eller något men ingenstans står det att vi överstimulerar henne.. och ingenstans står det att vi kontrollerar hennes sovtimmar? alternativt att du läser om vad jag skrev, Jag skrev tydligt om att när vi märker att hon börjar bli trött så har hon svårt att komma till ro och därmed blir övertrött eftersom det tar en stund för henne att somna och blir då gnällig? och att vi använder appen är mest för att lära oss nya saker kring bebisar och inte att vi på nått sätt använder det för att försöka få oss förstå hur våran bebis funkar för det klarar vi galant utan..  bortsett från sömnen då. och det enda vi i princip gör som då skulle kunna vara "aktivera" är att vi pratar med vår dotter under hennes vakentimmar och gosar med henne, annars sitter / ligger hon vid oss och att barn blir övertrötta läser man överallt men att det finns sätt som man kan minska detta på och som vårt första barn så vet man inte allt.. och därmed försöker läsa av sitt egna barn samt ta in tips och råd från andra, även om dessa råd givetvis inte alltid funkar för andras barn eftersom barn är olika så är det aldrig fel att be om tips, 

• redaf
    S23 skrev 2021-06-27 15:13:55 följande:

Tyvärr tror jag inte att det går att göra så mycket. Eller det är min erfarenhet med barn som var på detta sätt sitt hela första år.

Det kan vara så att ni får acceptera att ligga med barnet i sängen, gå på promenad eller bära i sele. Det fik vi göra. Barnet sov dessutom PÅ någon för att kunna sova annat än i sele eller rullande vagn.

Kan det fungera att sitta med sele och guppa på pilatesboll för att slippa gå runt?

Ergobaby är egentligen ingen dålig sele. Gå med i gruppen bärsjalar på fb och be om råd för att få rätt inställningar.

Får ni inte till det så försök prova ut en annan ergonomisk sele eller bärsjal. Vilken sele som passar är högst personligt.

Lycka till!

Och nej. En tvåmånaders behöver ingen stimulering.

Pilatesboll var ingen dum ide! och selen har vi försökt justera och faktum är att en sel inte är så svår att förstå sig på så är det nog som du säger.. en sele är ju personligt och då kanske inte funkar så bra för mig då som redan har taskig rygg från jobbet.. Och ingen stimulering förekommer förutom egentligen lite småprat och skratt som sker runtom och givetvis någon liten lek när hon är vaken.. annars är hon egentligen bara vid oss eller på oss så att säga förutom i vagnen när vi är ute.. 

Mvh 
  • redaf
    S23 skrev 2021-06-27 15:57:12 följande:
    Det kan vara rätt svårt att få till inställningar på en sele. Så det kan vara så att det går få att få till med lite hjälp.

Har du en bild och vill lägga upp här med er med barnet i selen så kan jag säkert hjälpa er till viss del.

Men som sagt. Bor ni nära exempelvis stockholm eller Göteborg så finns ett par butiker som är riktigt kunniga inom detta också.

Ett barn kan absolut ha svårt att komma till ro i perioder trots att man gör allt ?rätt?.

Kanske kan någon specifik musik eller whitenoice lugna?
    Jo men så är det att en sele kan vara svår att förstå sig på med alla inställningar men tycker mig ha listat ut den relativt bra, Jo men bilden känner jag igen och även kollat på en del videos om hur dom sätter bebisen i selen och hur selen ska sitta men tycker trots att jag gör liknande att den inte sitter bra och såklart är det en av dom billigare varianterna och därmed kanske det visar sig lite här jämfört med dom dyrare, Tyvärr bor vi inte nära någon utav städerna och precis som du säger.. Svårt att komma till ro är ju vanligt och därmed var egentligen frågan hur ni andra löste detta om ni nu hade bebisar som var lite oroliga eller vad man nu ska säga, Whitenoise har vi prövat och vi har även kört med lite regnljud som funkat för oss föräldrar iaf, men bebisen har inte reagerat nämnvärt på detta så vi letar lite ljud och mysig musik för att se om det funkar. 

Mvh 
Svar på tråden Övertrött 2 månaders bebis