• redaf

    Övertrött 2 månaders bebis

    Hejsan familjeliv, vi behöver lite hjälp och råd från proffsen som hör hemma här på FL

    Vår dotter kom för 9 veckor och 5 dagar sedan och var överburen ca 10 dagar om det är relevant, och hittills har det var bra med bortsett från lite kvällsskrik som var väldigt hanterbart men för ca 1-2 veckor sedan så började hon bli mer gnällig under dagarna och även på kvällen, Och det förstår man ju att hon behöver aktiveras lite mer än tidigare då hon tar in omgivningen mycket mer och även att dessa språng sätter sina spår och det är vi väl medvetna om. Problemet nu är att hon inte riktigt kommer till ro själv, Dvs när hon somnar så vaknar hon omgående om man inte vaggar henne, drar henne med vagn eller har bärselen som är väldigt påfrestande för ryggen, (dålig sele i kombo med dålig rygg) 

    Inte heller somnar hon i famnen som hon gjorde innan utan nu är det mest stånk och stön och gnäll så fort hon blir trött vilket gör att hon inte kommer till ro och därmed blir övertrött och ännu mer svårsövd tills hon egentligen blir utmattad och somnar vilket är tragiskt för oss och får oss att känna oss lite skamsen.

    Det vi har prövat är att dra med vagn och det funkar så länge den är i rullning, annars vaknar hon efter 5 min, 
    Selen funkar om man går med henne för sätter man sig ner så vaknar hon eller om man står stilla så vaknar hon.. dessutom är den otroligt kass (ergobaby embrace)
    Somna i famn funkar oftast inte på dagarna utan då börjar hon sparka och fäktas och skrika, 

    Vad som funkar är förutom överstående att vi går in till sängen och lägger oss där och efter ett tag så somnar hon i mörkret och ac:n, men att sambon ska ligga där hela dagarna funkar ju inte heller (när jag jobbar) eftersom hon vaknar direkt när sambon flyttar på sig.. Dvs sambon måste ligga bredvid henne i sängen hela tiden så sover hon länge,

    Nätterna funkar oftast kanon då hon sover länge och faktiskt klarade av att somna i babynestet och sov näst intill hela natten denna natt men dagarna är desto värre och värre har det blivit senaste veckan/ veckorna, Först trodde vi att det var språnget och vi följde populära appen wonderweeks och eftersom hon är överburen 10 dagar så ska det vara en "lugn" period innan språng 3 sätter i rullning men detta lugn märker vi inte mycket av, När hon vaknar och är mätt så är hon oftast glad och lugn men efter 1 timme ca så behöver hon sova och då sover hon max 20 min per gång under dagarna och oftast mindre då hon vaknar så fort vi lägger henne.. med undantag när vi är ute och går med vagn, 

    Mat får hon så det räcker och blir över.. men vad kan vi mer göra för att se till att hon somnar klokt och faktiskt sover under dagarna också? eller kanske detta är normalt och man får kriga sig igenom detta ? 

    Vi har även napp men den hjälper föga när hon väl sätter igång, och dessutom är FOMO dvs Fear of missing out.. då hon flaxar till med armar och ben så fort hon är påväg att somna och därmed vaknar till, Har funderat på börja linda henne men det känns lite väl kanske? nu när hon ändå är 2 månader. 

  • Svar på tråden Övertrött 2 månaders bebis
  • Mortiscia80

    En 2-månaders behöver knappt alls stimuleras, de har fullt upp med att ta in omvärlden som den är. Snarare skulle jag säga att hon antagligen är överstimulerad. Självklart ska man umgås med sitt barn, ge små leksaker osv men det är så mycket omkring dem ändå som det är.

    Alla barn är olika och måste få ha sina egna sovmönster, så sluta försöka styra hennes timmar på det sättet, hon är alldeles för liten för det.

    Avinstallera appen och lär känna ert barn. Titta på henne, hur hon reagerar, hur hennes personlighet är, vilka mönster hon har. Låt henne utvecklas i sin egen takt och sluta tillskriva henne en massa konstigheter som "fomo" och övertrötthet.

  • S23

    Tyvärr tror jag inte att det går att göra så mycket. Eller det är min erfarenhet med barn som var på detta sätt sitt hela första år.

    Det kan vara så att ni får acceptera att ligga med barnet i sängen, gå på promenad eller bära i sele. Det fik vi göra. Barnet sov dessutom PÅ någon för att kunna sova annat än i sele eller rullande vagn.

    Kan det fungera att sitta med sele och guppa på pilatesboll för att slippa gå runt?

    Ergobaby är egentligen ingen dålig sele. Gå med i gruppen bärsjalar på fb och be om råd för att få rätt inställningar.

    Får ni inte till det så försök prova ut en annan ergonomisk sele eller bärsjal. Vilken sele som passar är högst personligt.

    Lycka till!

    Och nej. En tvåmånaders behöver ingen stimulering.

  • redaf
    Mortiscia80 skrev 2021-06-27 15:02:43 följande:

    En 2-månaders behöver knappt alls stimuleras, de har fullt upp med att ta in omvärlden som den är. Snarare skulle jag säga att hon antagligen är överstimulerad. Självklart ska man umgås med sitt barn, ge små leksaker osv men det är så mycket omkring dem ändå som det är.

    Alla barn är olika och måste få ha sina egna sovmönster, så sluta försöka styra hennes timmar på det sättet, hon är alldeles för liten för det.

    Avinstallera appen och lär känna ert barn. Titta på henne, hur hon reagerar, hur hennes personlighet är, vilka mönster hon har. Låt henne utvecklas i sin egen takt och sluta tillskriva henne en massa konstigheter som "fomo" och övertrötthet.


    Okej kanske var otydligt eller något men ingenstans står det att vi överstimulerar henne.. och ingenstans står det att vi kontrollerar hennes sovtimmar? alternativt att du läser om vad jag skrev, Jag skrev tydligt om att när vi märker att hon börjar bli trött så har hon svårt att komma till ro och därmed blir övertrött eftersom det tar en stund för henne att somna och blir då gnällig? och att vi använder appen är mest för att lära oss nya saker kring bebisar och inte att vi på nått sätt använder det för att försöka få oss förstå hur våran bebis funkar för det klarar vi galant utan..  bortsett från sömnen då. och det enda vi i princip gör som då skulle kunna vara "aktivera" är att vi pratar med vår dotter under hennes vakentimmar och gosar med henne, annars sitter / ligger hon vid oss och att barn blir övertrötta läser man överallt men att det finns sätt som man kan minska detta på och som vårt första barn så vet man inte allt.. och därmed försöker läsa av sitt egna barn samt ta in tips och råd från andra, även om dessa råd givetvis inte alltid funkar för andras barn eftersom barn är olika så är det aldrig fel att be om tips, 

  • redaf
    S23 skrev 2021-06-27 15:13:55 följande:

    Tyvärr tror jag inte att det går att göra så mycket. Eller det är min erfarenhet med barn som var på detta sätt sitt hela första år.

    Det kan vara så att ni får acceptera att ligga med barnet i sängen, gå på promenad eller bära i sele. Det fik vi göra. Barnet sov dessutom PÅ någon för att kunna sova annat än i sele eller rullande vagn.

    Kan det fungera att sitta med sele och guppa på pilatesboll för att slippa gå runt?

    Ergobaby är egentligen ingen dålig sele. Gå med i gruppen bärsjalar på fb och be om råd för att få rätt inställningar.

    Får ni inte till det så försök prova ut en annan ergonomisk sele eller bärsjal. Vilken sele som passar är högst personligt.

    Lycka till!

    Och nej. En tvåmånaders behöver ingen stimulering.


    Pilatesboll var ingen dum ide! och selen har vi försökt justera och faktum är att en sel inte är så svår att förstå sig på så är det nog som du säger.. en sele är ju personligt och då kanske inte funkar så bra för mig då som redan har taskig rygg från jobbet.. Och ingen stimulering förekommer förutom egentligen lite småprat och skratt som sker runtom och givetvis någon liten lek när hon är vaken.. annars är hon egentligen bara vid oss eller på oss så att säga förutom i vagnen när vi är ute.. 

    Mvh 
  • S23
    redaf skrev 2021-06-27 15:52:26 följande:

    Pilatesboll var ingen dum ide! och selen har vi försökt justera och faktum är att en sel inte är så svår att förstå sig på så är det nog som du säger.. en sele är ju personligt och då kanske inte funkar så bra för mig då som redan har taskig rygg från jobbet.. Och ingen stimulering förekommer förutom egentligen lite småprat och skratt som sker runtom och givetvis någon liten lek när hon är vaken.. annars är hon egentligen bara vid oss eller på oss så att säga förutom i vagnen när vi är ute.. 

    Mvh 


    Det kan vara rätt svårt att få till inställningar på en sele. Så det kan vara så att det går få att få till med lite hjälp.

    Har du en bild och vill lägga upp här med er med barnet i selen så kan jag säkert hjälpa er till viss del.

    Men som sagt. Bor ni nära exempelvis stockholm eller Göteborg så finns ett par butiker som är riktigt kunniga inom detta också.

    Ett barn kan absolut ha svårt att komma till ro i perioder trots att man gör allt ?rätt?.

    Kanske kan någon specifik musik eller whitenoice lugna?
  • S23

    Här har du en bra bild på hur det bör se ut med bebis i sele. Bilden till höger är alltså optimal både för bärare och barn

  • redaf
    S23 skrev 2021-06-27 15:57:12 följande:
    Det kan vara rätt svårt att få till inställningar på en sele. Så det kan vara så att det går få att få till med lite hjälp.

    Har du en bild och vill lägga upp här med er med barnet i selen så kan jag säkert hjälpa er till viss del.

    Men som sagt. Bor ni nära exempelvis stockholm eller Göteborg så finns ett par butiker som är riktigt kunniga inom detta också.

    Ett barn kan absolut ha svårt att komma till ro i perioder trots att man gör allt ?rätt?.

    Kanske kan någon specifik musik eller whitenoice lugna?
    Jo men så är det att en sele kan vara svår att förstå sig på med alla inställningar men tycker mig ha listat ut den relativt bra, Jo men bilden känner jag igen och även kollat på en del videos om hur dom sätter bebisen i selen och hur selen ska sitta men tycker trots att jag gör liknande att den inte sitter bra och såklart är det en av dom billigare varianterna och därmed kanske det visar sig lite här jämfört med dom dyrare, Tyvärr bor vi inte nära någon utav städerna och precis som du säger.. Svårt att komma till ro är ju vanligt och därmed var egentligen frågan hur ni andra löste detta om ni nu hade bebisar som var lite oroliga eller vad man nu ska säga, Whitenoise har vi prövat och vi har även kört med lite regnljud som funkat för oss föräldrar iaf, men bebisen har inte reagerat nämnvärt på detta så vi letar lite ljud och mysig musik för att se om det funkar. 

    Mvh 
  • Mortiscia80
    redaf skrev 2021-06-27 15:49:51 följande:
    Okej kanske var otydligt eller något men ingenstans står det att vi överstimulerar henne.. och ingenstans står det att vi kontrollerar hennes sovtimmar? alternativt att du läser om vad jag skrev, Jag skrev tydligt om att när vi märker att hon börjar bli trött så har hon svårt att komma till ro och därmed blir övertrött eftersom det tar en stund för henne att somna och blir då gnällig? och att vi använder appen är mest för att lära oss nya saker kring bebisar och inte att vi på nått sätt använder det för att försöka få oss förstå hur våran bebis funkar för det klarar vi galant utan..  bortsett från sömnen då. och det enda vi i princip gör som då skulle kunna vara "aktivera" är att vi pratar med vår dotter under hennes vakentimmar och gosar med henne, annars sitter / ligger hon vid oss och att barn blir övertrötta läser man överallt men att det finns sätt som man kan minska detta på och som vårt första barn så vet man inte allt.. och därmed försöker läsa av sitt egna barn samt ta in tips och råd från andra, även om dessa råd givetvis inte alltid funkar för andras barn eftersom barn är olika så är det aldrig fel att be om tips, 
    Du skriver att hon "hon behöver aktiveras lite mer än tidigare", så är det verkligen inte. Hon är två månader. Två. Hon är knappt ens medveten om sin omvärld och får redan miljoner intryck dagligen. Det kan bli för mycket för henne bara det.

    Sedan skriver du att hon är övertrött, att ni har problem med att få henne att somna och fortsätta sova, att hon sover för kort och alla möjliga saker. Låt henne fundera ut sitt sovschema på egen hand. Om det då är max 20 minuter åt gången så är det så, inget ni kan påverka ändå.

    Mitt tips är fortfarande att låta henne utvecklas i sin egen takt, om hon behöver vaggas för att somna så kanske ni måste stå ut med det men ni kan försöka vänja henne av med det genom att minska gungandet, antingen inte göra det hela tiden under insomningen eller sluta när ni ser att hon blir trött. Det är viktigt att iaf försöka få henne att somna på egen hand, annars får ni det tufft. Och en del barn funkar inga som helst taktiker på.
  • Litorina

    En del barn är såna. Det är bara att kämpa på och försöka hitta det som funkar. Lagom till man har hittat något som funkar ändrar de sig och man står på ruta ett igen. Första levnadsåret ändras de stup i kvarten. Man får hänga med så gott det går.

    Vårt ena barn fick vi bära nästan jämt första månaderna. Jag vet andra barn som vaknade så fort vagnen slutade rulla. Det är bara att gå och gå och bära och bära.

    Sele kan vara svårt till ett så litet barn. Det kan hända att ni får till det bättre med en sjal. Vi hade sjal de första fyra månaderna ungefär. För mig funkade selen inte bra förrän barnet var typ 2 år. Jag är för liten så sele funkade först när barnet var stort nog att fylla ut selen istället.

    Inget av våra barn har tvingats somna ensamma när de inte velat. De växer upp ändå.

  • S23

    Och


    redaf skrev 2021-06-27 16:07:14 följande:

    Jo men så är det att en sele kan vara svår att förstå sig på med alla inställningar men tycker mig ha listat ut den relativt bra, Jo men bilden känner jag igen och även kollat på en del videos om hur dom sätter bebisen i selen och hur selen ska sitta men tycker trots att jag gör liknande att den inte sitter bra och såklart är det en av dom billigare varianterna och därmed kanske det visar sig lite här jämfört med dom dyrare, Tyvärr bor vi inte nära någon utav städerna och precis som du säger.. Svårt att komma till ro är ju vanligt och därmed var egentligen frågan hur ni andra löste detta om ni nu hade bebisar som var lite oroliga eller vad man nu ska säga, Whitenoise har vi prövat och vi har även kört med lite regnljud som funkat för oss föräldrar iaf, men bebisen har inte reagerat nämnvärt på detta så vi letar lite ljud och mysig musik för att se om det funkar. 

    Mvh 


    Ergobaby är inte på något sätt en dålig sele utan tillhör en av de bättre ergonomiska. Om de inte passar era kroppar så kanske tula kan vara värt att testa.

    Det finns sjalotek som hyr ut både sjalar och selar veckovis (och skickar hem till en) ifall ni vill testa lite olika.

    Men exempelvis tula finns ju hos många större företag med fri retur.

    Om ni nu fått et barn som vill bäras mycket så vill jag verkligen rekommendera att ni investerar i sjal eller sele som passar ER. Det är en väl värd investering för att era kroppar skall hålla.

    Har du problem med ryggen så kqnsk det är så att ingenting fungerar. Men ni kan ju åtminstone försöka hitta någonting som fungerar för din partner

    Jag vill också säga att ni inte bör ta för hårt på att barnet inte kan ligga för sig själv och sova. Det är inte ni som gör ?fel? utan barnet har helt enkelt behov av annat.

    Mitt tips är att (efter att ha testat råd så som olika musik och liknande) helt enkelt acceptera att ingenting fungerar. Se till att ta promenad när barnet skall sova så att hen får ordentlig sömn.

    Nästa sovatund i sovrummet, nästa i sele på pilatesboll.

    På så sätt får ni variation. Motion vid promenad, titta på serie/läsa bok i sovrummet och kanske sitta i skuggan utomhus på pilatesboll?

    Det är inte ett misslyckande att barnet inte kan ligga för sig själv och sova. Detta är ett väldigt litet barn och att hen sover så bra på natten som du beskriver är ju fantastiskt.

    Vårat barn hade extremt närhetsbehov.

    Hon sov PÅ oss på natten till 10 månaders ålder, gick inte att lägga ner i sängen.

    På dagarna var det fram till två års ålder antingen rullande vagn (som inte fick byta underlag) eller sova på någon i sängen som gällde.

    Fram till 6 månaders ålder nattade vi varje kväll bärandes i selen 1h (med skrikande barn). Då började kropparna ta så mycket skrik att vi fick börja natta (med ännu värre skrikande barn) på oss i sängen istället. Två månader tog det att minska denna timme till en halvtimme.

    Erat barn kan mycket väl bara ha en period med de behov du beskriver. Ni måste troligen acceptera att möta dessa behov. Ligga i sängen halva dagen osv.

    Att ingenting annat fungerar är inte ett misslyckande. Vissa barn är helt enkelt på detta sätt. Ha det i åtanke när ni testat ?allt? utan effekt
  • Drottningen1970

    Fast barnet ska ju inte eller sova hela dagarna så varför skulle sambon behöva göra det?

    Allt går i perioder och faser och just nu kanske det är så att någon behöver ligga brevid bebisen i ett par pass på ett par timmar under dagtid. Det är inte hela världen och snart kommer rutinerna att ändras igen.

  • AMCG

    Våra barn ville också enbart sova i ett svalt och mörkt sovrum. Vi använde en ljummen vetepåse med en insvettad tröja (mammadoft) på som vi la vid barnet. La en kudde bakom också så barnet kände något emot sig. Då kunde vi smyga ut. Men de sov max 1 h i sträck i den åldern. Våra barn bara var sånna. De sov dock bättre på natten än på dagen precis som er dotter.

    Man måste ha lite koll så att barnet inte har vetepåsen för nära eller får den över sig.

  • Maymom

    Jag vet att jag var förvånad över att mitt barn var vaken så mycket i den åldern, att det inte bara var äta, sova, bajsa repeat första tiden.

    Alla barn är olika och det är olika faser så ni får ju hitta det som passar er.

    Min sov ofta på mig, somnade lättast vid amning.

    För oss funkade både bärsjal och även ergobaby 360.

    Pilatesboll nämnde nån. Jag satt ofta på sängkanten med honom i famnen och guppade, var bättre för ryggen än att stå och gunga.

    Ett tag funkade korta snabba hyschanden, nästan som ett gammalt ånglok, ånglok finns på youtube som ljud, har för mig att det också passade här, men gällande white noise har nog alla olika preferenser. Att humma lågt är också ett bra läte som är lugnande.

    Låten Ameno funkade ibland här.

    Gällande stimulans gillade vår kille när han var i den åldern att ligga på mage lite högre upp, typ på en säng eller bord så han fick uppsikt över hela rummet, så låg han där och kikade medan vi gjorde frukost eller dyl.

    Nu när han är 1 skämtar vi också om fomo, sjukt jobbigt att natta när vi ska lägga honom och han vet att nån släkting är i rummet bredvid..

  • Maymom

    Sovorm är ett tips också. Har själv haft babynest men hört flera som tycker det funkar bra med orm just för att bebisen känner sig lite innesluten.

  • elsi
    redaf skrev 2021-06-27 15:49:51 följande:
    Okej kanske var otydligt eller något men ingenstans står det att vi överstimulerar henne.. och ingenstans står det att vi kontrollerar hennes sovtimmar? alternativt att du läser om vad jag skrev, Jag skrev tydligt om att när vi märker att hon börjar bli trött så har hon svårt att komma till ro och därmed blir övertrött eftersom det tar en stund för henne att somna och blir då gnällig? och att vi använder appen är mest för att lära oss nya saker kring bebisar och inte att vi på nått sätt använder det för att försöka få oss förstå hur våran bebis funkar för det klarar vi galant utan..  bortsett från sömnen då. och det enda vi i princip gör som då skulle kunna vara "aktivera" är att vi pratar med vår dotter under hennes vakentimmar och gosar med henne, annars sitter / ligger hon vid oss och att barn blir övertrötta läser man överallt men att det finns sätt som man kan minska detta på och som vårt första barn så vet man inte allt.. och därmed försöker läsa av sitt egna barn samt ta in tips och råd från andra, även om dessa råd givetvis inte alltid funkar för andras barn eftersom barn är olika så är det aldrig fel att be om tips, 
    Mitt bästa tips är att ni försöker hänga med å tåget här nu. Inte försöka hitta fel i alla situationer, inte försöka fixa allt som är lite besvärligt, utan bara hänga med. Ok, nu vill du sova på mig idag, då gör vi så. Ok, nu vill du äta var tionde minut, då gör vi så. Oj, idag sov du tre timmar i vagnen, härligt!

    Bebisar är inte små regelbundna varelser där du gör si och den reagerar så, de är ofta helt oförutsägbara och bara är. Och som förälder hakar man på. 

    Senare när bebisen börjar vara ett småbarn kan man börja lära känna mönster och tom skapa mönster som passar bättre in i familjelivet. Men oftast inte för en två-månaders. 
  • Pionmamma

    Hej! Skulle tipsa om att googla på high need babies! Min lilla var likadan och det var väldigt skönt att läsa om det. Det finns också en toppengrupp på Facebook som heter Föräldrar till high need babies, den hjälper mig väldigt mycket! De som inte har väldigt aktiva barn förstår inte hur det är men där kan man prata och jämföra. Kämpa på!

Svar på tråden Övertrött 2 månaders bebis