Och
redaf skrev 2021-06-27 16:07:14 följande:
Jo men så är det att en sele kan vara svår att förstå sig på med alla inställningar men tycker mig ha listat ut den relativt bra, Jo men bilden känner jag igen och även kollat på en del videos om hur dom sätter bebisen i selen och hur selen ska sitta men tycker trots att jag gör liknande att den inte sitter bra och såklart är det en av dom billigare varianterna och därmed kanske det visar sig lite här jämfört med dom dyrare, Tyvärr bor vi inte nära någon utav städerna och precis som du säger.. Svårt att komma till ro är ju vanligt och därmed var egentligen frågan hur ni andra löste detta om ni nu hade bebisar som var lite oroliga eller vad man nu ska säga, Whitenoise har vi prövat och vi har även kört med lite regnljud som funkat för oss föräldrar iaf, men bebisen har inte reagerat nämnvärt på detta så vi letar lite ljud och mysig musik för att se om det funkar.
Mvh
Ergobaby är inte på något sätt en dålig sele utan tillhör en av de bättre ergonomiska. Om de inte passar era kroppar så kanske tula kan vara värt att testa.
Det finns sjalotek som hyr ut både sjalar och selar veckovis (och skickar hem till en) ifall ni vill testa lite olika.
Men exempelvis tula finns ju hos många större företag med fri retur.
Om ni nu fått et barn som vill bäras mycket så vill jag verkligen rekommendera att ni investerar i sjal eller sele som passar ER. Det är en väl värd investering för att era kroppar skall hålla.
Har du problem med ryggen så kqnsk det är så att ingenting fungerar. Men ni kan ju åtminstone försöka hitta någonting som fungerar för din partner
Jag vill också säga att ni inte bör ta för hårt på att barnet inte kan ligga för sig själv och sova. Det är inte ni som gör ?fel? utan barnet har helt enkelt behov av annat.
Mitt tips är att (efter att ha testat råd så som olika musik och liknande) helt enkelt acceptera att ingenting fungerar. Se till att ta promenad när barnet skall sova så att hen får ordentlig sömn.
Nästa sovatund i sovrummet, nästa i sele på pilatesboll.
På så sätt får ni variation. Motion vid promenad, titta på serie/läsa bok i sovrummet och kanske sitta i skuggan utomhus på pilatesboll?
Det är inte ett misslyckande att barnet inte kan ligga för sig själv och sova. Detta är ett väldigt litet barn och att hen sover så bra på natten som du beskriver är ju fantastiskt.
Vårat barn hade extremt närhetsbehov.
Hon sov PÅ oss på natten till 10 månaders ålder, gick inte att lägga ner i sängen.
På dagarna var det fram till två års ålder antingen rullande vagn (som inte fick byta underlag) eller sova på någon i sängen som gällde.
Fram till 6 månaders ålder nattade vi varje kväll bärandes i selen 1h (med skrikande barn). Då började kropparna ta så mycket skrik att vi fick börja natta (med ännu värre skrikande barn) på oss i sängen istället. Två månader tog det att minska denna timme till en halvtimme.
Erat barn kan mycket väl bara ha en period med de behov du beskriver. Ni måste troligen acceptera att möta dessa behov. Ligga i sängen halva dagen osv.
Att ingenting annat fungerar är inte ett misslyckande. Vissa barn är helt enkelt på detta sätt. Ha det i åtanke när ni testat ?allt? utan effekt