• Anonym (Kaffedraken)

    Bil max 40 000

    Har precis fått reda på att utrampningslagret är på väg att ge sig, Dyr historia. Vet inte om jag vill satsa 10 000 på  ett byte (som jag idag fått pris för) på en bil från 2003.
    Så nu funderar jag på en något nyare bil. Jag trivs att köra Hyundai, gillar inte volvo. Vill gärna ha en bensinsnål bil.

    Har ni några tips (marknaden är oändlig ju)

    Nåja, jag gav 11 000 för den och haft den i 5 år, så jag får absolut vara nöjd.

  • Svar på tråden Bil max 40 000
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om bilen är i såpass bra skick som du säger så finns det ingen anledning till att inte lägga ned 10"tkr på den, även om det känns surt. Att köpa en begagnad bil för runt 40tkr är alltid ett vågspel, du kan få tag i en bra problemfri bil likväl som att det kan vara ett riktigt ras (fin på ytan men rutten under).

    Min poäng är att du mycket väl kan få lägga ut lika mycket pengar på en eventuell "ny" begagnad bil inom ett par år.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-07-01 08:16:00 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig en bil något större än vad jag har idag (en Hyundai accent (den rymmer mer än vad man tror :) ). Större saker = sådant man inte kan ta med sig bussen eller cykeln :) . 

    Jag ska ringa runt olika verkstäder. Bilen är annars i väldigt bra skick, har inga rostangrepp och går igenom besiktningarna utan anmärkningar (har tom fått mycket beröm för den när jag besiktigat den), så vi funderar och inte tagit något beslut än.
    När det gäller hjälpen, så är den hjälpen "bygger om en uttjänt bil till en bra bil"-kunskapen. Stort intresse och mer verktyg än man anar, så det finns nog ett centreringsdon där också. Men då har det varit äldre bilar, så det kan skilja sig

    Jag är mest förvånad över kostnaderna, 10 000 för en dags arbete? För sjutton, de tar högre timpenning än vi konsulter (med löner mellan 35 000 och 45 000)
    Betalar verkstaden skatter och sociala avgifter är offerten inge konstig alls. Det är mycket jobb att separera växellåda på en någorlunda modern framhjulsdriven bil. Dessutom byter man ju allmänhet både koppling och kopplingscylinder när man samtidigt byter urtrampningslager. Sedan har verkstaden omkostnader ifråga om lokalkostnder m.m.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Challenger skrev 2021-07-01 09:04:23 följande:

    Betalar verkstaden skatter och sociala avgifter är offerten inge konstig alls. Det är mycket jobb att separera växellåda på en någorlunda modern framhjulsdriven bil. Dessutom byter man ju allmänhet både koppling och kopplingscylinder när man samtidigt byter urtrampningslager. Sedan har verkstaden omkostnader ifråga om lokalkostnder m.m.


    Men det har konsulter också

    Min arbetsgivare betalar sociala avgifter, har lokaler etc.

    Våra ramavtal ligger på ungefär 700 kronor (Ja, pressade timpriser)
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-07-01 09:57:25 följande:
    Jag är mest förvånad över kostnaderna, 10 000 för en dags arbete? För sjutton, de tar högre timpenning än vi konsulter (med löner mellan 35 000 och 45 000)

    Våra ramavtal ligger på ungefär 700 kronor (Ja, pressade timpriser)
    Jag har en vän som driver egen firma inom bilreparation, dock mer inriktad på plåtarbeten på äldre "raggarbilar".
    Men gör också vanliga reparationer/service även på mer "normala" bilar.

    Han har sen årsskiftet 1000:-/tim som pris ut till kund, då inkl moms.
    Detta är högt för en liten "obunden" verkstad, men han har arslet fullt i minst 10år framöver oavsett med alla stora renoveringar som "står på kö" för att komma in, så det är inte ekonomiskt försvarbart att ta in jobb som betalar mindre.

    Det finns åtskilliga små bilverkstäder runt omkring som har betydligt lägre priser som han ofta hänvisar till när en kund anser att en offert är för hög.
    sextiotalist skrev 2021-07-01 08:16:00 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig en bil något större än vad jag har idag (en Hyundai accent (den rymmer mer än vad man tror :) ). Större saker = sådant man inte kan ta med sig bussen eller cykeln :) . 

    Jag ska ringa runt olika verkstäder. Bilen är annars i väldigt bra skick, har inga rostangrepp och går igenom besiktningarna utan anmärkningar (har tom fått mycket beröm för den när jag besiktigat den), så vi funderar och inte tagit något beslut än.
    När det gäller hjälpen, så är den hjälpen "bygger om en uttjänt bil till en bra bil"-kunskapen. Stort intresse och mer verktyg än man anar, så det finns nog ett centreringsdon där också. Men då har det varit äldre bilar, så det kan skilja sig
    Nu är du så där diffus igen, vadå större än man får med sig på bussen? Ett Kylskåp?

    OM du ska se dig om efter en "ny" bil i denna prisklass så är Toyota ofta ett säkert kort. Corolla kombi med 1,6 vvti år -01 till -05 är ett hett tips.
    Din budget räcker till gott o väl, kolla efter ett exemplar med väl dokumenterad histora och gärna få ägare. Miltalet är helt ointressant.
    Men ta med någon du litar på som hjälper dig kolla rosten, det är enda svagheten.

    Men jag tycker gott du kan ge din systerson en chans att byta det åt dig om du trivs med bilen i övrigt och du upplever den vara i gott allmänt skick.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonvm skrev 2021-07-01 08:03:02 följande:
    Du får det att framstå som att detta vore ett jobb i stil med att byta vindrutetorkare.
    Att plocka ur växellådan är inget som vem som helst gör hemma på parkeringen utan kunskap och erfarenhet, det krävs även en hel del verktyg utöver ett centreringsdon som gemene man inte har tillgång till.

    Just därför skrev jag att det kan vara lätt för den händige eller om TS känner nån som kan lite om bilar.
    Verktyg ja det krävs en hylsnyckelsats och lite blocknycklar det kommer man långt på.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era tips och synpunkter.

    Vi ska fortsätta prata i helgen hemma

    Några kylskåp kommer inte transporteras. Mer typ paket från Ikea, växter etc :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-06-30 17:34:05 följande:

    Har precis fått reda på att utrampningslagret är på väg att ge sig, Dyr historia. Vet inte om jag vill satsa 10 000 på  ett byte (som jag idag fått pris för) på en bil från 2003.
    Så nu funderar jag på en något nyare bil. Jag trivs att köra Hyundai, gillar inte volvo. Vill gärna ha en bensinsnål bil.

    Har ni några tips (marknaden är oändlig ju)

    Nåja, jag gav 11 000 för den och haft den i 5 år, så jag får absolut vara nöjd.


    Hjälp till självhjälp: Botanisera litet på Detaljerad sök - Bilsvar
    Ställ in sökfiltren så som det passar dig, t.ex. pris upp till 40k, stor lastvolym och vad du nu mer kan tycka är viktigt. Skruva på filtren tills du kommer ner på 3-4 olika bilar att välja på, sedan kan du söka på blocket etller bytbil.com
    Då får du bättre svar än vi kan ge dig här.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mentat skrev 2021-10-27 22:07:57 följande:

    Hjälp till självhjälp: Botanisera litet på Detaljerad sök - Bilsvar

    Ställ in sökfiltren så som det passar dig, t.ex. pris upp till 40k, stor lastvolym och vad du nu mer kan tycka är viktigt. Skruva på filtren tills du kommer ner på 3-4 olika bilar att välja på, sedan kan du söka på blocket etller bytbil.com

    Då får du bättre svar än vi kan ge dig här.


    Tack. Men vi har hittat en bil, billig i drift, men ingen ryggsäck på hjul :).

    Trevlig att köra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-10-27 22:38:56 följande:
    Tack. Men vi har hittat en bil, billig i drift, men ingen ryggsäck på hjul :).

    Trevlig att köra.
    Får man vara så fräck att man frågar vad valet till slut föll på?

    Var det nån enskild detalj eller egenskap som avgjorde valet?
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-10-27 22:38:56 följande:

    Tack. Men vi har hittat en bil, billig i drift, men ingen ryggsäck på hjul :).

    Trevlig att köra.


    Haha, råkade komma åt ogilla-knappem
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonvm skrev 2021-10-27 23:12:37 följande:

    Får man vara så fräck att man frågar vad valet till slut föll på?

    Var det nån enskild detalj eller egenskap som avgjorde valet?


    En citroen c4. Helheten. Den var välskött, trevlig att köra, bekväm att sitta. Stadig, bra väghållning, Nybesiktigad, nyservad, bra däck
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-10-27 22:38:56 följande:
    Tack. Men vi har hittat en bil, billig i drift, men ingen ryggsäck på hjul :).

    Trevlig att köra.
    Fel av mig, jag såg inte att tråden var gammal. Nåja, tipset kan ju gälla för alla andra som går i biltankar också!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mentat skrev 2021-10-28 08:10:29 följande:
    Fel av mig, jag såg inte att tråden var gammal. Nåja, tipset kan ju gälla för alla andra som går i biltankar också!
    Absolut och så gammal är den inte, det var inte så länge sedan jag köpte bilen
Svar på tråden Bil max 40 000