• Anonym (J)

Vuxna som håller för näsan när de hoppar i vatten

Har sett det ofta, jag gjorde det som barn men sedan lärde jag mig att vattnet inte kommer in i näsan när man hoppar i, man kan ju blåsa ut luft genom näsan samtidigt som man hamnar i vattnet.

Varför gör så många detta i vuxen ålder? Vad händer ifall ni inte håller för näsan? Verkar väldigt opraktiskt.

• Svar på tråden Vuxna som håller för näsan när de hoppar i vatten
  • Sockerikaffet

Jag har tänkt på samma sak! Det ser så himla töntigt ut! Och vill man inte ha båda händerna för att simma med när man väl är i vattnet?

• Aniiee

Förmodligen för att de har en fungerande... eh... vad heter skiten på svenska?...... Äh, på engelska kallas den bland annat för Cold Water Gasp och är en reflex som gör att man andas in kraftigt när man plötsligt hamnar under kallt vatten, och det är lättare att hålla munnen stängd utan att hålla i den,men näsan måste man liksom hålla i.

Så, jo, vattnet kan komma in i näsan när man hoppar i, om vattnet är för kallt för ens bekvämlighet, på ren reflex.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • MrsPJ

En del kanske inte har lärt sig att hålla andan och blåsa ut luft utan att samtidigt dra in luft. Finns töntigaste saker, som att gå omkring med cykelhjälmen på skallen när man inte sitter på cykeln. Känner starkt att jag skulle vilja få till nån form av lag gällande just detta.

• Anonym (Isa)

Det kliar i munnen på något sätt om jag får vatten i näsan. Väldigt obehagligt. Nu undviker jag att doppa huvudet överhuvudtaget pga det, men kan hålla för näsan nån gång. Dock endast i sjövatten, havsvatten (även Östersjön duger) känner jag inget av.

• Anonym (Liss)

Jag måste hålla för näsan. Hur jag än gör så kommer vatten in i näsan om jag inte nyper ihop. Jag har till och med övat, ganska många gånger, på att blåsa ut luft genom näsan när jag är under vatten men det går bara inte. 
    Har nu accepterat att det ba är så och bryr mig inte om vad andra tycker. 

• Anonym (endelbehöver)

Jag håller i näsan. Får in vatten annars som rinner ner i svalget. Mycket obehagligt. Jag får vatten i näsan när jag duschar också, men det fixar jag. Har aldrig kunnat simma under vatten med två händer. Jag tittar inte heller under vattnet.

• AndreaBD

Det funkar inte för alla. Jag vet ärligt sagt inte om jag gör något fel, eller om det inte funkar för mig, men det har aldrig funkat. Får alltid in vatten genom näsan och det är otäckt. 

• Anonym (L)

Hade inget behov av att hålla för näsan som barn och tonåring men sen jag blev vuxen kommer det vatten i näsan 9/10 gånger. Jag håller för för att vara på den säkra sidan och slippa obehaget.

Svar på tråden Vuxna som håller för näsan när de hoppar i vatten