Inlägg från: Anonym (Fe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fe)

Tidigt gravid och ovaccinerad. Vad ska man svara när folk undrar varför man inte har bokat ti

I min region finns hur mycket lediga tider för vaccin som helst. Ursäkten att det inte finns tider hade inte fungerat.

Själv är jag gmtidigt gravid nu och kommer tyvärr behöva ljuga för min familj om att jag tagit första sprutan. Finns inga ursäkter jag kan ange som de kommer köpa (eftersom jag sagt att jag ska vaccinera mig när det släpps för min ålder).

För mig skapar inte detta några problem, både de och jag lever isolerat ändå och när det gått 2 veckor efter det datum jag sagt att jag fått första sprutan så är det inte många veckor kvar innnan vi kommer berätta om graviditeten.

Dessutom är man inte fullvaccinerad förrän efter andra dosen.

Du kan alltså lugnt ljuga för dina vänner och sedan inte träffa dem eftersom ni inte bör träffas innan du skulle varit fullvaccinerad. Vilket är tidigast om två månader

• Anonym (Fe)
    Anonym skrev 2021-07-03 22:50:05 följande:

Du borde skämmas!

Över att säga att jag tagit första sprutan? När ingenting i hur vi umgås kommer förändras?

När jag inte kan smitta dom? Eftersom jag är helt isolerad innan vi träffas?

Den största risken är isf för MIG som de tror tagit första sprutan.

De är vaccinerade och skulle om de tror att jag tagit första sprutan kunnat vara mindre försiktiga i hur DOM rör sig i samhället innan vi träffas.

Att jag smittar dem är som sagt omöjligt.

Om jag säger att jag inte tagit vaccinet finns inget annat val än att berätta om graviditeten för dem nu redan i vecka 5. Det är inte ett alternativ för mig, när jag kan dra en lögn (om de frågar) om att jag tagit första sprutan och detta som sagt inte påverkar riskerna för dem att bli smittade av Corona

I ts fall behöver hon inte träffa vännerna som ovaccinerad även om hon tagit första sprutan. Det är helt enkelt bara att ha inställningen att man skall vänta tills man är fullvaccinerad. Och då lär ts vara så långt gången att hon kan säga att hon inte tagit vaccinet eftersom hon är gravid och att de inte kan träffas förrän hon faktiskt vaccinerat sig (alltså tidigast i hennes 20e graviditetsvecka).
  • Anonym (Fe)

För att förtydliga.

Jag skulle naturligtvis aldrig ljuga om att jag är vaccinerad och sedan träffa en person som inte vill träffas om jag inte är vaccinerad (detta alldeles oavsett om jag isolerat mig tre veckor innan och vet att jag inte kan smitta dem).

De jag kommer behöva ljuga gällande vaccinet för är personer som vi hela pandemin träffat under förutsättningen att vi levt helt isolerade i två veckor. Jag har för avsikt att fortsätta så (trots att de är vaccinerade) fram tills dess att de själva kan ta beslutet om de vill träffa en ovaccinerad person som inte varit isolerad/fram tills jag är fullvaccinerad

• Anonym (Fe)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-07-03 23:20:35 följande:

Av vilken anledning vill du ej träffa ovaccinerade? Du är ju vaccinerad själv och därigenom så är du ju skyddad från att bli smittad? Eller litar du inte på vaccinets funktion? Om du inte litar på dess funktion - varför vaccinerade du dig?

Vaccinet ger inte 100% skydd. När vaccinet nu finns tillgängligt är det fullt förståeligt att den som tagit vaccinet ändå vill undvika att träffa personer som inte är vaccinerade.

Ja även en vaccinerad person kan bära på smitta. Men när två vaccinerade möts skall det väldigt mycket otur till om den ena för det första skall bära på smittan och den andre skall lyckas bli sjuk av det.

Om man inte vaccinerat sig så får man respektera andras val, även om de av rena principskäl väljer att inte träffa dem som vaccinerar sig.

I situationen som gravid kan detta som för ts och mih skapa en del problem. Eller ja. Förväntan om att man skall ta vaccin.

Själv kan jag inte säga att jag inte kommer ta vaccinet ännu, för min familj skulle helt enkelt tro att jag tappat det helt, då jag tidigare också sagt att jag ska ta vaccinet.
  • Anonym (Fe)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-07-04 13:24:21 följande:

Jo, jag vill tro att jag är ganska påläst. Jag är fullt medveten om att man kan bli smittad och även smitta andra som fullt vaccinerad mot Covid-19. 

Vad jag tycker är väldigt ologiskt är varför man väljer att vaccinera sig när det ej ger ett skydd man kan lita på. Det finns ju ändå ganska stora risker med denna typ av vaccin. Det är en helt oprövad metod på människor (gick inget vidare för labbdjuren i tidigare försök). Det finns en hel del väldigt meriterade forskare som går ut och varnar för dessa vaccin, men de får givetvis inte komma till tals i mainstream media. 

Bifogar bild på abstract från en forskarrapport från 2012 när man försökt ta fram vaccin mot coronavirus, dock ej Covid-19. De tillhör dock samma familj och har således stora likheter. Har den som pdf, men jag kan tyvärr inte bifoga den. 

Det är väl ganska rimligt att vaccinera sig för att få stopp på pandemin? Och också för att ha ett så gott skydd som möjligt.

Inga vaccin är 100%. Ska vi då sluta vaccinera oss mot annat av samma anledning?
  • Anonym (Fe)
    JeanetteNJ83 skrev 2021-07-05 02:25:30 följande:

Jag tog mitt vaccin ungefär i v 9 men bor i usa där det rekommenderas. Hur funkar det i Sverige? Ska inte gravida ta där?

Här är det efter vecka 12
  • Anonym (Fe)
    Anonym skrev 2021-07-05 11:46:34 följande:

DEt har förklarats bra av flera skribenter redan, så jag ser ingen mening med att sitta och upprepa.

Utöver detta så anser jag att man, om man avstår vaccinet, är moraliskt tveksam att umgås med.

Jag umgås helst inte med antivaxxers, våldförespråkare eller andra tveksamma individer.

Ljuger du för mig om att du är vaccinerad och jag får reda på sanningen, då har du en fiende för livet. Jag skulla hata dig mer än jag kan beskriva.

Då hoppas jag att du förstod att jag som kommer ljuga om vaccinet inte kommer träffa någon som inte har träffat mig som ovaccinerad innan? Och att jag kommer fortsätta isolera mig två veckor innan jag träffar anhöriga. Som redan nu som vaccinerade anser att jag inte behöver isolera mig innan vi träffas, något jag väljer att göra ändå.

Naturligtvis kan man inte ljuga om att man är vaccinerad och sedan träffa perosner som inte vill träffa ovaccinerade. Det har jag heller aldrig föreslagit för ts. Utan endast som lösning för att få kompisarna att hålla tyst
  • Anonym (Fe)
    Pentra skrev 2021-07-05 12:18:26 följande:

Säg att du inte vaccinerat dig eftersom du vill ditt bästa för ditt barn. ... Mvh, Pentra

Nu handlar detta om att ts är för tidigt i graviditeten för vaccin. Och också att hon pga tidigare missfall inte vill berätta om graviditeten för sina vänner ännu
Svar på tråden Tidigt gravid och ovaccinerad. Vad ska man svara när folk undrar varför man inte har bokat ti