• Trolle

    Hittar ingen lösning

    Hej! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag och pojkvännen har varit tillsammans i 2,5 år och vi vill inget hellre än att få bo tillsammans. Vi bor 4 mil ifrån varandra. Jag har ett barn som är 5 år som står skriven hos mig, men som varannan vecka bor hos sin pappa. Pappan bor i närheten av mig. Pappan går inte med på att låta mitt barn flytta med mig. Den bästa lösningen hade ju varit att min pojkvän flyttar till mig...men, han har uppfyllt sin dröm och byggt ett fint hus som är hans livsverk...Han ser inte det som ett alternativ.

    Jag känner mig så maktlös...som att jag inte längre är den som styr mitt eget liv. Bara tanken på att skriva över mitt barn till pappans adress går emot alla mina instinkter som mamma. Det är helt enkelt inte ett alternativ. Jag och pojkvännen vill få chansen att leva våra liv ihop och längtar efter barn tillsammans, men i ett distansförhållande så fungerar inte det. Jag har vridit och vänt på det här under en lång tid och det kväver mig, jag är trött och förtvivlad. Mitt barn älskar att vara hos min pojkvän och vi är som en liten familj, vi får bara inte möjligheten att slå oss till ro. Pappan går inte att resonera med och han vill absolut inte se mig lycklig, svårt att förklara vad för slags person han är men han har gjort livet svårt för mig med avsikt många gånger, vi har tom pratat hos familjerådgivningen men han är bestämd i att jag inte får flytta.

    Finns det någon där ute som känner igen sig? Finns det någon lösning? Är enda lösningen att avsluta förhållandet?

    Mvh en förtvivlad mamma

  • Svar på tråden Hittar ingen lösning
  • AnnaSthlm

    Har du körkort? 4 mil är inte långt Egentligen. Du och din pojkvän kan dela på skjutsandet på din vecka.

  • Friger

    Du kan flytta ändå och sedan skicka in en flyttanmälan på ungen utan att fadern skrivit under.

    Det som händer då är att skatteverket startar en utredning om vart barnet bor. Ty, enligt lag ska du vara skriven där du bor. Tror dom att barnet bor hos dig så kommer dom skicka ut ett förslag på beslut till alla inblandade (vårdshavare). Där kan pappan ha synpunkter. Svarar han inte så fastställs skatteverkets beslut.

    Det som kan inträffa är att han tycker barnet ska vara skrivet hos honom. Bor ungen varannan vecka hos er så blir det ju så klart lite knepigt. Men på din gamla adress får barnet inte vara skriven.

    Man ska välja sina strider men det känns ju som att du förr eller senare kommer få ta den här striden. Enklast är att göra det om han har en period där han absolut inte kan ha barnet på heltid.

  • Magical

    Visst har du skrivit om detta förut? Minns att jag svarat i en tråd om samma sak, samma avstånd mm. Fast undrar om inte den tråden var skrivet av killen, för det handlade om att han inte vill lämna sitt kära hus som han satsat så mycket på. 

  • Magical
    Magical skrev 2021-07-06 14:13:56 följande:

    Visst har du skrivit om detta förut? Minns att jag svarat i en tråd om samma sak, samma avstånd mm. Fast undrar om inte den tråden var skrivet av killen, för det handlade om att han inte vill lämna sitt kära hus som han satsat så mycket på. 


    Om det är samma så skrev jag att det bästa vore att han kan lämna sitt hus. Hus är bara materiella saker men er relation är väl värt mer än så, kan man tycka? Ni kanske på sikt kan bygga ett gemensamt hus istället. 
  • gunbran

    Du blir ju inte mindre mamma för att pojken står skriven hos sin pappa. En ren formalitet egentligen om ni har gemensam vårdnad. Mina tre barn står alla skrivna hos sin pappa och det enda negativa är att jag inte har 100 % koll på all post som skickas i barnens namn, men nu gå ju det mesta ändå mail- och sms vägen. Jag är ändå 100% mamma med mina barn hos mig hälften av tiden.

    Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är ju pojkens rätt till båda sina föräldrar. Försök släppa tankar som att pappan inte vill se dig lycklig osv. Vill du flytta ihop med pojkvännen så finns ju lösningar. Jag har fler bekanta som har gemensam vårdnad men bor i olika kommuner. Viktigast är trots allt att ha barnets bästa i fokus. 4 mil är inte jättelångt. Är det omöjligt för er att skjutsa till förskola/skola den veckan han är hos er?

  • Valentina01

    Din pojkvän skrev ett inlägg om detta för ett tag sedan. Se om det finns något svar där

  • Mandel

    Jobbar du i närheten av barnets förskola sedan skola?
    Vart jobbar barnets far?
    Är det inom samma kommun du vill flytta?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Orangebeans

    Nej så är det när man skaffar barn ihop med någon - man styr inte sitt eget liv på samma sätt längre. Ja, att göra slut är lösningen om han inte kan tänka sig flytta från huset och särbo inte heller är ett alternativ.

    Sen låter du rätt bitter och dömande när du snackar om att pappan inte går att resonera med och ?inte vill se dig lycklig?, det här handlar inte bara om dig. Det är faktiskt inte i barnets bästa att föräldrarna bor så långt från varandra. Det försvårar otroligt att kunna ha varannan veckas boende med sådant avstånd (förskola, skola, kompisar etc) och barnet bör ju ha rätt till att träffa båda sina föräldrar lika mycket. Det är även fullt rimligt och förståeligt att pappan inte vill ha sitt barn mindre än halvtid, det vill ju inte du heller.

  • Trolle

    Jag blir alldeles varm i hjärtat av att ni tar er tid att svara, stort tack för det! Jag måste fråga killen om han redan har skrivit ett inlägg????

  • Trolle
    gunbran skrev 2021-07-06 14:23:12 följande:

    Du blir ju inte mindre mamma för att pojken står skriven hos sin pappa. En ren formalitet egentligen om ni har gemensam vårdnad. Mina tre barn står alla skrivna hos sin pappa och det enda negativa är att jag inte har 100 % koll på all post som skickas i barnens namn, men nu gå ju det mesta ändå mail- och sms vägen. Jag är ändå 100% mamma med mina barn hos mig hälften av tiden.

    Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är ju pojkens rätt till båda sina föräldrar. Försök släppa tankar som att pappan inte vill se dig lycklig osv. Vill du flytta ihop med pojkvännen så finns ju lösningar. Jag har fler bekanta som har gemensam vårdnad men bor i olika kommuner. Viktigast är trots allt att ha barnets bästa i fokus. 4 mil är inte jättelångt. Är det omöjligt för er att skjutsa till förskola/skola den veckan han är hos er?


    Nej man blir inte mindre mamma, det har du verkligen rätt i. Det är en inbillad katastroftanke hos mig att kontakten mellan mig och mitt barn skulle bli negativt påverkad...jätteglad att läsa det du skrivit????
  • Trolle
    Mandel skrev 2021-07-06 14:26:36 följande:

    Jobbar du i närheten av barnets förskola sedan skola?

    Vart jobbar barnets far?

    Är det inom samma kommun du vill flytta?


    Det är en annan kommun. Pappan och jag bor i två olika kommuner. Jag studerar så arbetsplatsen framöver är lite oklart ????
  • Mandel
    Trolle skrev 2021-07-06 15:48:48 följande:
    Det är en annan kommun. Pappan och jag bor i två olika kommuner. Jag studerar så arbetsplatsen framöver är lite oklart ????
    Hur mycket längre får pappan till sonens skola om du flyttar och skriver sonen på din nya bostadsadress?
    Har sonen rätt till skolskjuts ifrån pappan om ni flyttar?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MsM84

    Jag måste ändå säga att jag tycker att barnets rätt att ha pappan nära och smidighet gällande kompisar/skola/aktiviteter är viktigare än huset killen har byggt.ni kan väl bygga ett hus tillsammans?

  • Kvittning

    Men vad är det för problem med att skriva barnet hos pappan? Då får hen ju gå kvar på sin skola och kan bo varannan vecka 4 mil bort och att ni då skjutsar till skolan. 4 mil är ju inte alls speciellt långt om det inte är storstad och bilköer. Och jag tycker det är rimligt att ställa krav på din pojkvän att skjutsandet blir ett delat ansvar och inte bara ditt. 

    Hur ser kommunikationerna ut mellan pojkvännens boende och där ni bor nu? Tänker för möjligheterna att själv ta sig till skola och vänner när barnet blir äldre. 

Svar på tråden Hittar ingen lösning