Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

För oss 35+ som försöker bli gravida

Känner mig lite förföljd av graviditetsmeddelanden och bilder på nyfödda barn. Så många av de som fick sitt första barn samtidigt som vi som nu fått sina andra. En del till och med i samma ålder som mig. Det gör mig ledsen att vi inte får uppleva det, utan tiden bara går. Om man skulle veta om och när det kommer att hända för oss så hade man ju gladeligen väntat, men osäkerheten i allt gör det svårt.

Men så fick jag veta en sak i helgen om just en annan av de tjejerna som jag träffade när jag var gravid som satte allt i perspektiv. Det hjälper inte nödvändigtvis att tänka på att det finns de som har det värre, men i sommar ska jag lägga mycket fokus på att vara tacksam över min lilla familj, att vi har varandra och att vi alla är friska. Det tror jag kan vara bra för mig på flera sätt och vis.

• Anonym (R)
    valkyrian skrev 2025-06-24 09:59:10 följande:
    Köpt Clear Blue Advance denna gång. Börjar testa på söndag, en vecka innan beräknad ägglossning. 
    Ja det känns som att missfallet nu är bakom mig. Är stark och redo att bli gravid igen :) 
    Gott att höra! Håller tummarna för att allt går som du önskar nu.
  • Anonym (R)

Jag har känt av ganska mycket aktivitet där nere ända sedan mensen slutade så inte så förvånande att det verkar bli en kort cykel denna gång med ägglossning på dag 12. Kort cykel känns alltid lovande för mig eftersom de gångerna jag blivit gravid så har det vari just på tidigare ägglossningar däromkring. Som längst brukar det vara ägglossning på dag 15 så skillnaden är kanske inte så jättestor, men man griper efter alla halmstrån som finns för att göda lite optimism känner jag. Skrattande

• Anonym (R)
    valkyrian skrev 2025-06-28 08:45:23 följande:

Här går man och väntar på ägglossning. Brukar inte stressa över den, utan den brukar komma så fint varje månad men antar att eftersom det är första cykeln efter missfall vill jag se att kroppen är som vanligt. typ 6 dagar kvar. Har ägglo dag 20-22 så riktig segt när folk pratat om dag 14 haha Tungan ute

försöker lista ut hur jag ska hantera en eventuellt ny graviditet. Vågar jag fortsätta träna? Fast den enda graviditet jag tränat regelbundet i är den jag fått missfall i. Men samtidigt om man kunde träna sig till ett missfall så skulle USA:s abortlagar inte vara ett problem. Jag har använt träning som antidepressiva sen missfallet och känner att det skulle vara jobbigt att sluta. 

Jag förstår att du börjar noja kring alla omständigheter kring missfallet. Men jag håller helt med det Sarasi och även du skriver,  att det är osannolikt att måttlig träning som du dessutom hållit på med innan du blev gravid, skulle kunna påverka. Man ska också tänka på att det är inte heller riskfritt att vara passiv och bara vila. Det är bara andra risker med det. Klokt att du redan nu tänker igenom sånt här och kanske kan landa i ett förhållningssätt som kan hjälpa dig att hantera den oundvikliga oron som kommer med nästa graviditet. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-06-28 19:12:54 följande:

Läser alla svar här men har inte orkat svara. Får ta avstånd av familjeliv i perioder. 
    Mensen kom 14 sag r efter äl så ingen graviditet. Äl runt hörnet nu igen, maken reser bort till veckan så jag hoppas vi hinner med den när han kommer hem. Han kommer tillbaka på fredag och äl ska ske fredagen. 

Håller med dig (R) 49 är bara en siffra och det är intressant hur den kan ställa till med så stora ifrågasättanden. 40 är bara en siffra och ingenting ändras efter man entrat den. 

Hur boostrar man ägg kvalitéten? 
    Är redo att göra allt i min makt. 

Klokt att göra så när man inte alltid orkar svara. Det gör jag med.

Jobbigt och stressigt när man har resor och annat stök kring ägglossning. Hoppas att det timar sig bra till slut.
  • Anonym (R)
    valkyrian skrev 2025-07-02 08:19:52 följande:

Fars smiley idag. den blinkade aldrig haha. 

Så skönt! Så har det blivit för mig också några gånger när jag använt de testerna. Ägglossning runt cykeldag 19 då om jag läser rätt bakåt i tråden, eller? Håller tummarna för att ni får till det bra. 🙂
  • Anonym (R)
    valkyrian skrev 2025-07-03 14:18:29 följande:
    Hur ligger du till i cykeln? 
    Cykeldag 20, 8 dpo (tror jag). Funderar ev på att testa tidigt den här gången. Alltid lite ambivalent till det. Jag har inga symtom eller så, bara velar lite som vanligt kring hur jag får ett negativt besked bäst. 🙃
  • Anonym (R)
    Idaho1989 skrev 2025-07-03 19:09:01 följande:

Nu på eftermiddagen blev det minsann en fast smiley, bara för att jag inte tänkte testa mera 😅 Några dagar senare än vanligt, men varit lite förkyld/allergisk+att kroppen väl inte är riktigt i balans ännu heller. Men nu är det bara att köra på 🤣

Vad skönt att du fick fångat det på testet ändå! Kör, bara kör! Skrattande
  • Anonym (R)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-07-03 20:29:40 följande:
    Åh då ligger vi lika! Fick pos lh idag. Maken kommer hem vid 01. 🤣
    Så kul, Tredje! Då är ni ju i samma fas alla tre. Så spännande det blir att följa här om någon vecka eller två.
  • Anonym (R)

Och vet ni vad!? Jag tog ett test imorse på dpo 9 och jag kanske eventuellt kan ana någonting på det. Inte ett sträck, men någonting ... Kan ju vara något knas med syn eller sticka, men det är första gången på ett år som jag inte direkt konstaterar att testet är blankt och också direkt är stensäker på att jag inte är gravid så nu hoppas hoppas hoppas jag. Funderar på att försöka avvakta till på söndag för att kunna få ett mer definitivt besked och få njuta lite av hoppfullheten, men det är frågan om jag kommer att klara det.

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida