• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-02-24 08:20:56 följande:

Någon här som haft tre missfall i rad? Nu har jag inte gjort ul men kommer gyn vilja börja utreda eller gills det bara om det är gjort ultraljud?

Beklagar! Inte säker på om de räknar med kemiska, men går alltid höra med dem. Även om det troligen beror på ålder och är normalt att större andel av äggen är dåliga än tidigare så finns goda chanser att ni hittar ett guldägg 🙏 Vill inte vården hjälpa er med utredning så kanske höra med vårdcentralen om att kolla sköldkörteln och eventuellt vända sig privat för att utesluta progesteron brist. Men tror som sagt det kanske bara är att vänta på rätt ägg ❤️ har fått bilden att missfallsutredningar sällan landar i att de hittar en orsak eller behandling. 
  • Idaho1989
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-24 08:42:04 följande:
    Beklagar! Inte säker på om de räknar med kemiska, men går alltid höra med dem. Även om det troligen beror på ålder och är normalt att större andel av äggen är dåliga än tidigare så finns goda chanser att ni hittar ett guldägg 🙏 Vill inte vården hjälpa er med utredning så kanske höra med vårdcentralen om att kolla sköldkörteln och eventuellt vända sig privat för att utesluta progesteron brist. Men tror som sagt det kanske bara är att vänta på rätt ägg ❤️ har fått bilden att missfallsutredningar sällan landar i att de hittar en orsak eller behandling. 
    Är väl ungefär 50/50 vad jag förstått, bara mensen kommer igång nån gång så ska jag höra av mig till Gyn och boka tid för fortsatt utredning.... (Fått lämna massa blodprover som var normala)
  • Anonym (Tredje)
    Idaho1989 skrev 2025-02-24 11:12:36 följande:
    Är väl ungefär 50/50 vad jag förstått, bara mensen kommer igång nån gång så ska jag höra av mig till Gyn och boka tid för fortsatt utredning.... (Fått lämna massa blodprover som var normala)
    Du har påbörjat utredning?
    Vad gör dom?
    Är man rekommenderad att inte bli gravid under utredningen?
  • Idaho1989
    Anonym (Tredje) skrev 2025-02-24 11:30:04 följande:
    Du har påbörjat utredning?
    Vad gör dom?
    Är man rekommenderad att inte bli gravid under utredningen?
    I mitt fall har jag lämnat massa blodprover och så ska de göra ultraljud på livmodern och spola äggledare, för våren del sa de att vi gör som vi vill om vi vill avvakta eller ej.
  • Anonym (Tredje)

Ok har inte alls fått fel och tar gravtest er nu till hö och vänster 😅
    Vita är apotekets testa tidigt och upplever att jag fått starkare resultat på den än premom testen. 
    De andra vita är 25 ug test 
    Längst ner är premom testet som blev gjort i morse. 

• Idaho1989
    Anonym (Tredje) skrev 2025-02-24 12:46:14 följande:

Ok har inte alls fått fel och tar gravtest er nu till hö och vänster 😅
    Vita är apotekets testa tidigt och upplever att jag fått starkare resultat på den än premom testen. 
    De andra vita är 25 ug test 
    Längst ner är premom testet som blev gjort i morse. 

Hur har det gått?
  • Idaho1989

Jag plussade till sist i morse 🤦?♀️ Totalt chockad. Var toknegativt för en vecka sen, men haft magsjuka och lite annat som spökat. Tänkte oavsett ta kontakt med Gyn imorgon så tänkte bara testa för att få det "ur världen".
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (R)
    Idaho1989 skrev 2025-03-02 10:30:57 följande:
    Jag plussade till sist i morse 🤦?♀️ Totalt chockad. Var toknegativt för en vecka sen, men haft magsjuka och lite annat som spökat. Tänkte oavsett ta kontakt med Gyn imorgon så tänkte bara testa för att få det "ur världen".
    Åh, så underbart att se! Stort stort grattis! Vilken dag är du på nu tror du?
  • Idaho1989
    Anonym (R) skrev 2025-03-02 17:28:19 följande:
    Åh, så underbart att se! Stort stort grattis! Vilken dag är du på nu tror du?
    Senaste mens var 25/1 så enligt den borde jag vara typ v5-6, men misstänker att jag haft ÄL senare än testet, så tippar på typ ÄL+14 kanske, dvs snarare v4-5🤔
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida