• Wed 7 Jul 2021 00:05
    1060 visningar
    6 svar
    6
    1060

    Leksaker till en väl utvecklad 5 åring?

    Vad tusan är en bra investering i leksaker för en kille i 5 års åldern,, vad nöjer de sig med en stund när tex kompisar är över?

  • Svar på tråden Leksaker till en väl utvecklad 5 åring?
  • Wed 7 Jul 2021 01:19
    #1
    -1

    Tja, en Ipad?

    Har ni plats ute - en studsmatta, basketkorg, fotbollsmål.

    Kultorn kanske är på gränsen i åldern? (finns storre än t ex denna kensebense.wordpress.com/2015/05/11/satta-spratt-pa-kulor/)

    Bilbana kanske?

  • Kusine­n
    Wed 7 Jul 2021 07:28
    #2

    Det beror ju på vad som är poppis i bekantskapskretsen. Ofta är vissa typer av "gubbar" poppis tex. Mitt barn älskade riddare och lekte massor med sina riddargubbar och riddarborg i den åldern, både själv och med vänner.

    Utklädningskläder var också något som uppskatttades. Vi hade rätt mycket och barnen lekte massa med det.

    Annars är ju lego av olika slag ett säkert kort.

  • Wed 7 Jul 2021 07:36
    #3

    Nu är min son strax under fem, men hos oss är det poppis med lego, kulbanor, bilar, spidermanfigurer, utklädningskläder och olika rollekar som doktor, affär etc. pärlplattor, musikinstrument och en del spel (fyra i rad, uno, lotto) och pussel. Rita, måla och lera är inte favoriten men går också ibland.

  • Wed 7 Jul 2021 07:48
    #4

    Lego, bilar, dinosaurier.

    Att roa sig med själv har räkne/skrivböcker varit populärt här också då barnet är intresserad.

  • Wed 7 Jul 2021 12:53
    #5

    Såpbubblor, vattenpistoler (roligare med de små som inte dränker den andre), badminton, basketkorg, studsmatta (finns små för inomhusbruk om man inte har plats ute), lego, plus-plus, leklera + tillbehör tex göra olika sorters mat eller roliga djur, spel som Klask, fia med knuff, kortspel, pysselböcker, pärlor + plattor + gärna mönster även om man lätt kan googla fram sådana nuförtiden, utklädningskläder, men även att göra saker tillsammans med den vuxne till exempel baka något till fikastunden kan ju vara allt från scones till sötfika.

  • Wed 7 Jul 2021 13:26
    #6

    Min grabb (nu 7) tyckte om Lego, clicks, bilbana, pussel och pyssel i den åldern.

Svar på tråden Leksaker till en väl utvecklad 5 åring?