• E M A

    "Allt ser inte helt normalt ut"

    Semlan3 skrev 2021-07-08 09:25:49 följande:

    Var på rutinultraljudet igår. Hade längtat såklart. Var ensam och min man och mina barn är på semester. Efter en stund stänger hon av apparaten och säger att allt inte ser helt normalt ut. Hon kan inte riktigt sätta fingret på det men ville att en läkare skulle titta. Fick en ny tid idag. Jag blev helt apatisk och har bara legat i sängen och gråtit sedan dess. Förväntar mig bara det värsta. Min man kom hem så jag slipper gå ensam idag. Men jag är förkrossad. Tänker bara att nu är det kört. Ligger och tänker på hur en abort går till. Bebisen sparkar och jag vill inte känna. Snälla säg att jag inte är ensam om att vara med om detta. Berätta om hur det var för er.


    Hej,

    Jag förstår dig helt och hållet och lider med dig. Jag var med om i stort sett samma sak för 6 veckor sen. Jag var också själv på rul och i en annan stad än min man. Jag fick också mer el mindre dödsbesked av 2 bm och var så lycklig innan jag gick in på rul. Vi har försökt i 4 år, precis lika länge som med storasyster och nu äntligen skulle jag få berätta för alla!

    Vi fick komma till läkare som konstaterade diafragmabråck, en missbildning i magen. Många avslutar graviditeten vid detta läget, men vi kunde inte. Vi fick göra fostervattensprov (då det kan vara ihopkopplat med kromosomfel med) och vänta i 2 v på båda svaren. Hade det varit nåt fel på det med hade vi nog ändå avslutat, men detta var de värsta veckorna i våra liv. Det var värre än min värsta mardröm och inget jag kunnat ana. Jag förstår helt ert lidande och lider med dig/er. Att dessutom känna ens bebis sparka samtidigt är otroligt jobbigt. Nu är jag i v 26 och vi har ju som sagt valt att satsa på detta. Vi vet inte om hon överlever tiden efter förlossningen (hon hamnar i respirator direkt o sen svår operation efter några dagar). Livet är jäkligt orättvist. Jag känner mig bitter och livrädd ifall det inte går vägen, men det finns hopp och vi måste tro att hon är vår krigarprinsessa som kommer klara detta. Rul som barnmorskorna gör är inte alltid rätt heller. Nu stämde det i vårt fall, men det måste inte göra det i ert. Skulle det ändå stämma måste det inte innebära döden även om det lät så på bm. Jag hoppas innerligt det går så bra som möjligt. Håller alla tummar för er. Ni är starka och kommer klara detta. Jag trodde inte jag skulle klara det. De första dagarna var jag som i ett svart hål och var ett vrak. Men man gör det, särskilt om man redan har barn innan som man måste fokusera på. Vi har en 6åring. Försök göra så roliga saker du kan som bara tar dig bort i tanken en sekund el två. Kolla TikTok, har jag gjort mkt dessa veckor o fått mig att skratta. Är glass och gör livet så bra ni kan så länge. Många kramar
  • E M A
    Semlan3 skrev 2021-07-09 19:01:38 följande:

    Tack för alla svar. Tyvärr kommer det inte gå vägen. Det finns knappt något fostervatten vilket har lett till att bebisen ligger i samma position och troligtvis har gjort länge. Den ligger liksom ihopvikt, huvudet är för litet och tillplattat pga brist på vatten. Läkaren kunde inte bedöma hjärna, ryggrad eller hjärta då det inte går att se utan vatten. Vi fick valet att gå vidare och göra moderkaksprov och röntgen för att kolla ryggen och eventuella kromosomfel. Oavsett om det är normalt så kvarstår problemet med vattnet. Huvudet är redan påverkat och den kan uppenbarligen inte flytta sig och kommer bli krokig. Den får heller inte träna lungorna. Vi kommer att avbryta och det är fruktansvärt tungt, sorgligt och mörkt. Vi är superledsna och sörjer. Det känns så overkligt. Igår kände jag att jag aldrig ville gå igenom detta igen. Nu känner vi båda att vi är så inställda på tre barn att vi nog kommer vilja försöka igen. Det känns ändå som ett litet ljus i mörkret.


    Hemskt ledsen för er skull. Känner verkligen med er. Ni kommer klara detta, men det kommer nog alltid vara en sorg. Så bra att ni redan nu kan fokusera framåt och tänka på ett barn som förhoppningsvis och troligtvis kommer att komma till er och förgylla ert liv i framtiden. Lycka till och kramar!
Svar på tråden "Allt ser inte helt normalt ut"