Inlägg från: Anonym (Klå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klå)

Min pojkväns dåliga ekonomi.

joni86 skrev 2021-07-08 09:57:06 följande:

Hej!

Tolka mig rätt i detta inlägget är ni snälla.

Min pojkvän har väldigt dålig ekonomi.

Jag älskar honom jättemycket, så egentligen är det väl inget större problem eftersom kärlek väger mer än pengar.

Men, jag älskar att resa och hitta på andra spontana aktiviteter. Jag känner att det är elakt att ge sig ut o resa själv.

Eller är det bättre att ge upp resandet för hans skull? Hur hade ni gjort?

Som det ser ut nu dröjer det nog ganska länge innan det ordnar upp sig med hans ekonomi.

Jag vet inte ens varför den är dålig egentligen, har jag någon rätt att veta? Särskilt eftersom vi pratar om en framtid ihop. Vi bor inte ihop än

Hans dröm är att flytta ihop i ett litet hus någonstans, men jag kan inte se det hända heller direkt. Det är såklart min dröm också, men jag klarar mig i lägenhet, så det spelar inte så stor roll för mig.

Gärna tips och råd från ni med erfarenhet

Gör slut eller.....

...gift er, skaffa gemensam ekonomi där du har hand om ekonomi.

En person som inte kan hålla i pengar ska inte heller hålla i pengar.
  • Anonym (Klå)
    joni86 skrev 2021-07-08 10:37:51 följande:

Han är 37 år och jag 35, så det känns ju inte så ljust på den fronten. Min uppfattning är att han både har otur, och att han inte riktigt vet hur man lever snålt. Jag har fått honom att dra ner på restaurangbesök och jag försöker se till att göra aktiviteter som inte kostar pengar.

Han har en bil som krånglar och är inne på reperationer titt som tätt, han har varit hos tandläkaren flera gånger och fått höga kostnader där, men också fortkörningsböter, red bull, pizza, Appar till mobilen, sådant som är väldigt onödigt. Jag står redan för ganska mycket, lånat ut pengar och har nyligen bestämt mig för att sluta med det för att undvika konflikter så jag inte känner mig utnyttjad. Eller att han tar det för givet. Jag vet att han mår dåligt över ekonomin men som de flesta med dålig ekonomi stoppar huvudet i sanden.

Jag börjar verkligen höra mig själv nu märker jag

Han har inte otur. Han har en destruktiv livsstil som skapar problem.

och ja, du hör själv hur du vänder och vrider på dig för att ursäkta honom.

Han behöver växa upp och ta ansvar för sitt liv.
  • Anonym (Klå)
    Anonym (Man+) skrev 2021-07-08 14:38:13 följande:

Trodde först att det var ett par strax över 20 som tråden handlade om?Du låter väldigt förnuftig, men trots allt lite naiv (eller för godhjärtad och kär). En 37-årig man som inte har mer vett än så kommer inte att ändra sig. Halva yrkesverksamma livet har snart gått och han lever som en som vore som klippt och skuren för lyxfällan. 

Akta dig för att ta några gemensamma åtaganden. slutar bara med att du får stå för fiolerna. mitt råd är att ställ klara och tydliga krav på honom, annars lämnar du. 

Han kan ändra sig. Jag har själv gjort det. De flesta gör det däremot inte. Hon behöver ställa krav och ta rodret över plånboken.
  • Anonym (Klå)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-08 15:37:51 följande:

Varför i hela friden ska TS ta ansvar för en vuxen mans ekonomi?

Alla människor har några svagheter och ska man lyckas som par behöver man hjälpas åt för att göra varandra starkare.
Svar på tråden Min pojkväns dåliga ekonomi.