• Thu 8 Jul 2021 09:57
    1919 visningar
    19 svar
    19
    1919

    Min pojkväns dåliga ekonomi.

    Hej!

    Tolka mig rätt i detta inlägget är ni snälla.

    Min pojkvän har väldigt dålig ekonomi.

    Jag älskar honom jättemycket, så egentligen är det väl inget större problem eftersom kärlek väger mer än pengar.

    Men, jag älskar att resa och hitta på andra spontana aktiviteter. Jag känner att det är elakt att ge sig ut o resa själv.

    Eller är det bättre att ge upp resandet för hans skull? Hur hade ni gjort?

    Som det ser ut nu dröjer det nog ganska länge innan det ordnar upp sig med hans ekonomi.

    Jag vet inte ens varför den är dålig egentligen, har jag någon rätt att veta? Särskilt eftersom vi pratar om en framtid ihop. Vi bor inte ihop än

    Hans dröm är att flytta ihop i ett litet hus någonstans, men jag kan inte se det hända heller direkt. Det är såklart min dröm också, men jag klarar mig i lägenhet, så det spelar inte så stor roll för mig.

    Gärna tips och råd från ni med erfarenhet

  • Svar på tråden Min pojkväns dåliga ekonomi.
  • Anonym (E)
    Thu 8 Jul 2021 10:02
    #1

    Jag skulle ha tittat på den större bilden. Är det här något tillfälligt, försöker han verkligen att fixa sin ekonomi eller är det så här livet blir? Om han inte jobbar aktivt för en förbättring så tyvärr, då har man ingen framtid tillsammans. Du ska inte behöva begränsa dig själv för hans skull, aldrig! Och i slutänden blir det då antagligen så att du får göra alla såna roliga saker själv. Hur kul relation blir det i längden...? Och inte bara resor och sånt, dålig ekonomi är sånt som kan påverka så mycket annat. Som att ni kanske inte kan skaffa hus om ni vill. Att leva snålt, eller så får du stå för de större utgifterna. Det finns många aspekter att tänka på.

    Självklart har du rätt att veta varför det är som det är! Det hade jag antagit att du redan visste efter så lång tid!

    Allvarligt, är det här verkligen din drömrelation....? Tyvärr ts, känns inte som att ni har någon ljus framtid. Fortsätt som särbos, det finns ingen anledning att flytta ihop med en man som inte har något att erbjuda dig. Då ska han först ordna sin ekonomi, helt 100 %, och dessutom måste det gå ännu längre tid så man ser att han inte trasslar till det för sig igen.

  • Anonym (Klå)
    Thu 8 Jul 2021 10:06
    #2
    joni86 skrev 2021-07-08 09:57:06 följande:

    Hej!

    Tolka mig rätt i detta inlägget är ni snälla.

    Min pojkvän har väldigt dålig ekonomi.

    Jag älskar honom jättemycket, så egentligen är det väl inget större problem eftersom kärlek väger mer än pengar.

    Men, jag älskar att resa och hitta på andra spontana aktiviteter. Jag känner att det är elakt att ge sig ut o resa själv.

    Eller är det bättre att ge upp resandet för hans skull? Hur hade ni gjort?

    Som det ser ut nu dröjer det nog ganska länge innan det ordnar upp sig med hans ekonomi.

    Jag vet inte ens varför den är dålig egentligen, har jag någon rätt att veta? Särskilt eftersom vi pratar om en framtid ihop. Vi bor inte ihop än

    Hans dröm är att flytta ihop i ett litet hus någonstans, men jag kan inte se det hända heller direkt. Det är såklart min dröm också, men jag klarar mig i lägenhet, så det spelar inte så stor roll för mig.

    Gärna tips och råd från ni med erfarenhet


    Gör slut eller.....

    ...gift er, skaffa gemensam ekonomi där du har hand om ekonomi.

    En person som inte kan hålla i pengar ska inte heller hålla i pengar.
  • Anonym (Li)
    Thu 8 Jul 2021 10:24
    #3

    Om ni pratar om en framtid ihop så måste du få veta mer om hans ekonomi. Varför den är dålig, har han dragit på sig skulder och är dålig på att handskas med pengar? Eller är det någon affär som gått snett och han förlorat pengar?

    Spelmissbruk?

    Har han ett mönster av att ej kunna handskas med pengar så skulle jag varit tveksam till fortsättning.

  • Anonym (åpi)
    Thu 8 Jul 2021 10:24
    #4

    Beror ju på hur situationen ser ut. 
    Jobbar din pojkvän? Heltid? Skulder eller andra saker som drar ned ekonomin. Finns ett driv om att ha framfart på jobbet, i relationer eller liknade? 

    När jag träffade min fru så tjänade hon mycket mer än mig, och hon rent av försörjde mig ett år när jag pluggade som mest och inte riktigt fick studiebidrag eller studielån. Men tog mig ett extrajobb efter det, började bidra till vårt hushåll. Hade efter studierna ett par rejäla hundår (typ 8 år) där jag fick slita hårt på jobbet, men det hårda jobbet har givit frukt, och idag sitter jag på ett arbete där jag inte alls jobbar ihjäl mig, har förtroendearbetstid och tjänar fortfarande ca 5.000kr mindre än min numera fru, men vi har en månadsinkomst gemensamt på strax över 100k före skatt.

    Vad vill jag säga med det. Att ni är i ett läge nu behöver inte betyda att det kommer vara konstant. Har din pojkvän ett driv, mål och ambition så får han helt enkelt visa vad han går för. Men är han idag över 35 eller närmar sig det så är har troligen det tåget redan gått, han kommer troligen inte närmsta 10 åren förändra sig och ta ansvar för sin och er framtid. Man måste tänka på pensionen och man skall även kunna överleva då. 

  • Thu 8 Jul 2021 10:29
    #5
    Anonym (E) skrev 2021-07-08 10:02:15 följande:

    Jag skulle ha tittat på den större bilden. Är det här något tillfälligt, försöker han verkligen att fixa sin ekonomi eller är det så här livet blir? Om han inte jobbar aktivt för en förbättring så tyvärr, då har man ingen framtid tillsammans. Du ska inte behöva begränsa dig själv för hans skull, aldrig! Och i slutänden blir det då antagligen så att du får göra alla såna roliga saker själv. Hur kul relation blir det i längden...? Och inte bara resor och sånt, dålig ekonomi är sånt som kan påverka så mycket annat. Som att ni kanske inte kan skaffa hus om ni vill. Att leva snålt, eller så får du stå för de större utgifterna. Det finns många aspekter att tänka på.

    Självklart har du rätt att veta varför det är som det är! Det hade jag antagit att du redan visste efter så lång tid!

    Allvarligt, är det här verkligen din drömrelation....? Tyvärr ts, känns inte som att ni har någon ljus framtid. Fortsätt som särbos, det finns ingen anledning att flytta ihop med en man som inte har något att erbjuda dig. Då ska han först ordna sin ekonomi, helt 100 %, och dessutom måste det gå ännu längre tid så man ser att han inte trasslar till det för sig igen.


    Tack så jättemycket för ditt kloka svar.

    Jag har väl tänkt i de banorna med, och helt ärligt har det redan varit lite tjafs om ekonomin. Jag hatar att bråka om pengar, det känns så meningslöst. Men som du säger, det har ju ganska stor betydelse. Jag har haft svårt att veta hur mycket jag ska och får lägga mig i.

    Han har haft dålig ekonomi väldigt länge och jag har inte märkt att han gör något aktivt direkt för att ordna upp det.

    Kanske är det som du säger tyvärr. Jag hade tänkt ge det några månader till för jag vill verkligen att det ska fungera.
  • Thu 8 Jul 2021 10:37
    #6
    Anonym (åpi) skrev 2021-07-08 10:24:48 följande:

    Beror ju på hur situationen ser ut. 

    Jobbar din pojkvän? Heltid? Skulder eller andra saker som drar ned ekonomin. Finns ett driv om att ha framfart på jobbet, i relationer eller liknade? 

    När jag träffade min fru så tjänade hon mycket mer än mig, och hon rent av försörjde mig ett år när jag pluggade som mest och inte riktigt fick studiebidrag eller studielån. Men tog mig ett extrajobb efter det, började bidra till vårt hushåll. Hade efter studierna ett par rejäla hundår (typ 8 år) där jag fick slita hårt på jobbet, men det hårda jobbet har givit frukt, och idag sitter jag på ett arbete där jag inte alls jobbar ihjäl mig, har förtroendearbetstid och tjänar fortfarande ca 5.000kr mindre än min numera fru, men vi har en månadsinkomst gemensamt på strax över 100k före skatt.

    Vad vill jag säga med det. Att ni är i ett läge nu behöver inte betyda att det kommer vara konstant. Har din pojkvän ett driv, mål och ambition så får han helt enkelt visa vad han går för. Men är han idag över 35 eller närmar sig det så är har troligen det tåget redan gått, han kommer troligen inte närmsta 10 åren förändra sig och ta ansvar för sin och er framtid. Man måste tänka på pensionen och man skall även kunna överleva då. 


    Han är 37 år och jag 35, så det känns ju inte så ljust på den fronten. Min uppfattning är att han både har otur, och att han inte riktigt vet hur man lever snålt. Jag har fått honom att dra ner på restaurangbesök och jag försöker se till att göra aktiviteter som inte kostar pengar.

    Han har en bil som krånglar och är inne på reperationer titt som tätt, han har varit hos tandläkaren flera gånger och fått höga kostnader där, men också fortkörningsböter, red bull, pizza, Appar till mobilen, sådant som är väldigt onödigt. Jag står redan för ganska mycket, lånat ut pengar och har nyligen bestämt mig för att sluta med det för att undvika konflikter så jag inte känner mig utnyttjad. Eller att han tar det för givet. Jag vet att han mår dåligt över ekonomin men som de flesta med dålig ekonomi stoppar huvudet i sanden.

    Jag börjar verkligen höra mig själv nu märker jag
  • Anonym (Klå)
    Thu 8 Jul 2021 10:42
    #7
    +1
    joni86 skrev 2021-07-08 10:37:51 följande:

    Han är 37 år och jag 35, så det känns ju inte så ljust på den fronten. Min uppfattning är att han både har otur, och att han inte riktigt vet hur man lever snålt. Jag har fått honom att dra ner på restaurangbesök och jag försöker se till att göra aktiviteter som inte kostar pengar.

    Han har en bil som krånglar och är inne på reperationer titt som tätt, han har varit hos tandläkaren flera gånger och fått höga kostnader där, men också fortkörningsböter, red bull, pizza, Appar till mobilen, sådant som är väldigt onödigt. Jag står redan för ganska mycket, lånat ut pengar och har nyligen bestämt mig för att sluta med det för att undvika konflikter så jag inte känner mig utnyttjad. Eller att han tar det för givet. Jag vet att han mår dåligt över ekonomin men som de flesta med dålig ekonomi stoppar huvudet i sanden.

    Jag börjar verkligen höra mig själv nu märker jag


    Han har inte otur. Han har en destruktiv livsstil som skapar problem.

    och ja, du hör själv hur du vänder och vrider på dig för att ursäkta honom.

    Han behöver växa upp och ta ansvar för sitt liv.
  • Anonym (Man+)
    Thu 8 Jul 2021 14:38
    #8
    joni86 skrev 2021-07-08 10:37:51 följande:
    Han är 37 år och jag 35, så det känns ju inte så ljust på den fronten. Min uppfattning är att han både har otur, och att han inte riktigt vet hur man lever snålt. Jag har fått honom att dra ner på restaurangbesök och jag försöker se till att göra aktiviteter som inte kostar pengar.

    Han har en bil som krånglar och är inne på reperationer titt som tätt, han har varit hos tandläkaren flera gånger och fått höga kostnader där, men också fortkörningsböter, red bull, pizza, Appar till mobilen, sådant som är väldigt onödigt. Jag står redan för ganska mycket, lånat ut pengar och har nyligen bestämt mig för att sluta med det för att undvika konflikter så jag inte känner mig utnyttjad. Eller att han tar det för givet. Jag vet att han mår dåligt över ekonomin men som de flesta med dålig ekonomi stoppar huvudet i sanden.

    Jag börjar verkligen höra mig själv nu märker jag

    Trodde först att det var ett par strax över 20 som tråden handlade om?Du låter väldigt förnuftig, men trots allt lite naiv (eller för godhjärtad och kär). En 37-årig man som inte har mer vett än så kommer inte att ändra sig. Halva yrkesverksamma livet har snart gått och han lever som en som vore som klippt och skuren för lyxfällan. 


    Akta dig för att ta några gemensamma åtaganden. slutar bara med att du får stå för fiolerna. mitt råd är att ställ klara och tydliga krav på honom, annars lämnar du. 

  • Anonym
    Thu 8 Jul 2021 14:41
    #9
    joni86 skrev 2021-07-08 10:37:51 följande:
    Han är 37 år och jag 35, så det känns ju inte så ljust på den fronten. Min uppfattning är att han både har otur, och att han inte riktigt vet hur man lever snålt. Jag har fått honom att dra ner på restaurangbesök och jag försöker se till att göra aktiviteter som inte kostar pengar.

    Han har en bil som krånglar och är inne på reperationer titt som tätt, han har varit hos tandläkaren flera gånger och fått höga kostnader där, men också fortkörningsböter, red bull, pizza, Appar till mobilen, sådant som är väldigt onödigt. Jag står redan för ganska mycket, lånat ut pengar och har nyligen bestämt mig för att sluta med det för att undvika konflikter så jag inte känner mig utnyttjad. Eller att han tar det för givet. Jag vet att han mår dåligt över ekonomin men som de flesta med dålig ekonomi stoppar huvudet i sanden.

    Jag börjar verkligen höra mig själv nu märker jag
    Jag hade sagt tack och hej.

    Han har dålig ekonomi och lever som att han hade en icke sinande källa pengar. Han kommer aldrig få ordning på det om han fortsätter så.

    Du är ekonomisk, du vill resa.
    Han slösar pengar på skit rent ut sagt och sitter där han sitter.

    Bryt, helst igår.
  • Anonym (Klå)
    Thu 8 Jul 2021 14:47
    #10
    Anonym (Man+) skrev 2021-07-08 14:38:13 följande:

    Trodde först att det var ett par strax över 20 som tråden handlade om?Du låter väldigt förnuftig, men trots allt lite naiv (eller för godhjärtad och kär). En 37-årig man som inte har mer vett än så kommer inte att ändra sig. Halva yrkesverksamma livet har snart gått och han lever som en som vore som klippt och skuren för lyxfällan. 

    Akta dig för att ta några gemensamma åtaganden. slutar bara med att du får stå för fiolerna. mitt råd är att ställ klara och tydliga krav på honom, annars lämnar du. 


    Han kan ändra sig. Jag har själv gjort det. De flesta gör det däremot inte. Hon behöver ställa krav och ta rodret över plånboken.
  • Thu 8 Jul 2021 15:37
    #11
    +1
    Anonym (Klå) skrev 2021-07-08 14:47:15 följande:

    Han kan ändra sig. Jag har själv gjort det. De flesta gör det däremot inte. Hon behöver ställa krav och ta rodret över plånboken.


    Varför i hela friden ska TS ta ansvar för en vuxen mans ekonomi?

    TS. Detta är döfött. Du kommer aldrig få det liv du vill ha med denna man. Det handlar ju uppenbarligen inte om ungdomssynder som hänger kvar och som han nu försöker lösa. Istället handlar det om att han just nu fortsätter att köra sin ekonomi i botten och att han tar noll ansvar för sin situation och lever på ett sätt han egentligen inte har råd med och snyltar på dig. Det säger rätt mycket. Dra dig ur.
  • Thu 8 Jul 2021 15:44
    #12

    Du har fått honom att dra ner på restaurangbesök, han borde inte gå på restaurang alls om han inte har råd.

    Behöver han bil? Kanske vore en idé att köpa en bättre isåfall, de skulle nog löna sig i längden.
    Tandläkarbesök är svårt att prioritera bort.

    Fortkörningsböter, red bull, pizza och appar däremot? Nej, bara nej.
    Han är 37 år och förstår inte något så impelt som att han inte har råd?

    Låna inte ut en enda krona till, bjud inte på saker. Varför ska du offra din ekonomi på en slarver som skiter i sin?

    Det finns ekonomiska rådgivare, tipsa honom om det. Och säg att om han inte gör något åt sin situation så hoppar du av tåget.

    Res själv, det har jag gjort i många år. Det är det bästa som finns, att resa själv!

    Och till sist, det enda hus han kommer ha råd med är ett korthus. Som rasar så fort han blåser på det.

  • Thu 8 Jul 2021 18:40
    #13
    BeautifulLiz skrev 2021-07-08 15:44:51 följande:

    Du har fått honom att dra ner på restaurangbesök, han borde inte gå på restaurang alls om han inte har råd.

    Behöver han bil? Kanske vore en idé att köpa en bättre isåfall, de skulle nog löna sig i längden.

    Tandläkarbesök är svårt att prioritera bort.

    Fortkörningsböter, red bull, pizza och appar däremot? Nej, bara nej.

    Han är 37 år och förstår inte något så impelt som att han inte har råd?

    Låna inte ut en enda krona till, bjud inte på saker. Varför ska du offra din ekonomi på en slarver som skiter i sin?

    Det finns ekonomiska rådgivare, tipsa honom om det. Och säg att om han inte gör något åt sin situation så hoppar du av tåget.

    Res själv, det har jag gjort i många år. Det är det bästa som finns, att resa själv!

    Och till sist, det enda hus han kommer ha råd med är ett korthus. Som rasar så fort han blåser på det.


    BeautifulLiz skrev 2021-07-08 15:44:51 följande:

    Du har fått honom att dra ner på restaurangbesök, han borde inte gå på restaurang alls om han inte har råd.

    Behöver han bil? Kanske vore en idé att köpa en bättre isåfall, de skulle nog löna sig i längden.

    Tandläkarbesök är svårt att prioritera bort.

    Fortkörningsböter, red bull, pizza och appar däremot? Nej, bara nej.

    Han är 37 år och förstår inte något så impelt som att han inte har råd?

    Låna inte ut en enda krona till, bjud inte på saker. Varför ska du offra din ekonomi på en slarver som skiter i sin?

    Det finns ekonomiska rådgivare, tipsa honom om det. Och säg att om han inte gör något åt sin situation så hoppar du av tåget.

    Res själv, det har jag gjort i många år. Det är det bästa som finns, att resa själv!

    Och till sist, det enda hus han kommer ha råd med är ett korthus. Som rasar så fort han blåser på det.


    Tack för ditt svar. Ja, resa vill jag ju göra vare sig det blir ensam eller ihop med någon annan. Det vore ju skönt att bara ha sig själv att tänka på.

    Reaktionerna på mitt inlägg blev inte alls som jag trodde, så det var väldigt intressant. Och även en ögonöppnare.

    Jag tänkte ge det en månad till för att sätta lite krav och se hur han reagerar.

    Det kanske inte är värt det...
  • Thu 8 Jul 2021 19:47
    #14
    joni86 skrev 2021-07-08 18:40:05 följande:
    BeautifulLiz skrev 2021-07-08 15:44:51 följande:

    Du har fått honom att dra ner på restaurangbesök, han borde inte gå på restaurang alls om han inte har råd.

    Behöver han bil? Kanske vore en idé att köpa en bättre isåfall, de skulle nog löna sig i längden.

    Tandläkarbesök är svårt att prioritera bort.

    Fortkörningsböter, red bull, pizza och appar däremot? Nej, bara nej.

    Han är 37 år och förstår inte något så impelt som att han inte har råd?

    Låna inte ut en enda krona till, bjud inte på saker. Varför ska du offra din ekonomi på en slarver som skiter i sin?

    Det finns ekonomiska rådgivare, tipsa honom om det. Och säg att om han inte gör något åt sin situation så hoppar du av tåget.

    Res själv, det har jag gjort i många år. Det är det bästa som finns, att resa själv!

    Och till sist, det enda hus han kommer ha råd med är ett korthus. Som rasar så fort han blåser på det.


    Tack för ditt svar. Ja, resa vill jag ju göra vare sig det blir ensam eller ihop med någon annan. Det vore ju skönt att bara ha sig själv att tänka på.

    Reaktionerna på mitt inlägg blev inte alls som jag trodde, så det var väldigt intressant. Och även en ögonöppnare.

    Jag tänkte ge det en månad till för att sätta lite krav och se hur han reagerar.

    Det kanske inte är värt det...
    Jag tror inte att det är värt det faktiskt, det är bortkastad tid och förmodligen även pengar.

    Vad du än gör, flytta inte ihop. Får han KFM på sig och ni bor ihop så räknar de in även din inkomst. Tänk på det.
  • Anonym (Klå)
    Thu 8 Jul 2021 21:59
    #15
    Drottningen1970 skrev 2021-07-08 15:37:51 följande:

    Varför i hela friden ska TS ta ansvar för en vuxen mans ekonomi?


    Alla människor har några svagheter och ska man lyckas som par behöver man hjälpas åt för att göra varandra starkare.
  • Thu 8 Jul 2021 22:39
    #16

    Jobbar han?

  • Anonym (Ss)
    Thu 8 Jul 2021 22:41
    #17

    Jag var ihop med en kille i knappt er år, han satt hos fogden och sökte skuldsanering.

    Men jag reagerade också på att han åt ute, rökte, köpte läsk på macken och sånt onödigt som jag inte ens gör fast jag har råd.

    Jag kände att det skulle ta för lång tid för honom att styra upp ekonomin och att han har dåligt ekonomiskt sinne.

    Så det var en av anledningarna att jag gjorde slut.

    Kände ju också att vi inte hade nån framtid ihop, han kan ju inte ta lån eller resa ....

    Som i din sits alltså

  • Thu 8 Jul 2021 22:46
    #18

    Självklart ska du vara nyfiken på hans ekonomi, det är hans svaghet. Det är dessutom en svaghet som kan smitta dig om ni flyttar samman.

    Det jag skulle se som helt avgörande är huruvida han har mycket skulder eller inte. Att bränna pengarna och vara pank är en väldig skillnad mot att bränna pengarna och låna och bränna lite till.

    Är han en slöspelle men utan skulder så är det en varningsklocka men hanterbar om han är öppen med det och beredd att överlämna det ekonomiska ansvaret till dig

  • nernu
    Fri 9 Jul 2021 08:57
    #19

    Kärlek övervinner absolut inte allt. Du är förälskad just nu och därför förskönar du allt och tänker att du kan anpassa din livsstil. Så fort förälskelsen släpper kommer du se saker ur ett annat perspektiv. Han är en slösaktig person som gör av med mer pengar än han har och tycker att du kan fixa hans problem utan att han behöver prata med dig eller anstränga sig. Lägg ner det.

Svar på tråden Min pojkväns dåliga ekonomi.