• Anonym (Akvarium)

Ni som har/haft akvarium, hur jobbigt och krångligt är det?

Jag har fått för mig att det är jättekrångligt, svårt och jobbigt att ha akvariefiskar. Vattenbyte, filter, vattenkvalitet, temperatur, pump, ljus, växter etc. Allt verkar väldigt svårt och krångligt. Och skört. Verkar väldigt lätt att göra ödesdigra fel? Stämmer detta? Eller hur är det att ha akvarium?

• Svar på tråden Ni som har/haft akvarium, hur jobbigt och krångligt är det?
  • Lönnsirap

Vi har några akvarium och jag tänker att det är svårt och krångligt och rätt komplicerat utifrån att det är lätt att starta upp ett kar "helt fel" och sen ha massa underhåll man inte räknat med eller förstått.

Å andra sidan blir det toppen-bra om man gör "rätt" får hjälp att köpa rätt prylar och om man tycker det är kul. Då är det ju väldigt lite jobb på sikt för väldigt mycket trevnad.

• Anonym (Man)

Behöver inte vara krångligt alls. rekommenderarsötvattensakvarium med de vanligaste fiskarna och växterna. Läs på och prata med personalen i djuraffären. Avvakta med mer krävande fiskar tex ciklider eftersom de kräver lite mer kunskap och erfarenhet. Saltvattensakvarium rekommenderar jag inte för nybörjare. Lycka till

• Sockerikaffet

Jag har två akvarium och jag lägger väldigt lite tid på underhåll. När akvariet väl är etablerat så är det ganska självgående. Belysningen går på timer och värmaren styrs av termostat så där behöver jag inte göra något.

Bra att tänka på är att ett större akvarium lättare blir balanserad och att inte överbefolka det med fisk, för då blir vattenkvaliteten sämre och man får byta vatten ofta. Satsa på ett som är kanske 100-200 liter, inte för mycket fisk och levande växter så kan det bli nästan skötselfritt. Jag byter vatten max en gång per månad och allt annat går på automatik. Det jag gör är att mata fiskarna bara.

Svar på tråden Ni som har/haft akvarium, hur jobbigt och krångligt är det?