• Anonym (what?­)
    Fri 9 Jul 2021 19:30
    849 visningar
    21 svar
    21
    849

    Fått brev från kronofogden - bestrida?

    Jag fick idag ett brev från kronofogden. Ett för mig helt okänt företag kräver att jag betalar en skuld från 2012. Det är, så vitt jag förstår, ett inkassobolag och skulden i sig är från mitt nuvarande elbolag. Eftersom jag ju uppenbarligen har el och den inte är eller har varit avstängd så har jag ju uppenbarligen inga skulder till elbolaget, där jag varit kund sedan 2006 och jag får den räkningen som e-faktura direkt tilll banken.

    Visst borde jag bara kunna bestrida denna faktura? Hänvisa till preskriptionstiden eller något? 

  • Svar på tråden Fått brev från kronofogden - bestrida?
  • LFF
    Fri 9 Jul 2021 19:44
    #1

    Vad säger elbolaget när du kontaktar dem? Börja i den änden.

  • Anonym (Y)
    Fri 9 Jul 2021 20:08
    #2

    Vilken preskriptionstid gäller här?

    Har de haft dålig koll och upptäckt en obetald räkning måste du betala den. Kan du visa att den påstådda räkningen är betald kan du bestrida. Knappast annars.

  • Anonym (humm)
    Fri 9 Jul 2021 20:40
    #3

    Du får ju börja med att kontakta ditt elbolag och se vad dom säger.

  • Anonym (Jaha)
    Fri 9 Jul 2021 20:55
    #4

    Jag fick liknande från ett inkasso som de stod att det var obetald faktura från mitt elbolag från år 2018. Jag ringde elbolaget som sa att jag inte hade en enda obetald räkning hos dom, sen ringde jag inkasso som fortfarande säger att dom köpt den fakturan av elbolaget. Jaha, ringer elbolaget och frågar vad i hela friden är detta(?) Ja dom säger fortfarande att jag inte haft en enda obetald räkning från 2009, och att dom inte kan göra något åt detta?

    Jag orkade inte med skiten så betalade den förbaskade fakturan, men tycker fortfaranden de är de skummaste jag vart med om. Händer det en gång till måste jag ta det vidare på något sätt, sjukt ju!

    Inkasso företaget heter Intrum.

  • Anonym (.)
    Fri 9 Jul 2021 21:12
    #5
    +1
    Anonym (Jaha) skrev 2021-07-09 20:55:28 följande:
    Jag fick liknande från ett inkasso som de stod att det var obetald faktura från mitt elbolag från år 2018. Jag ringde elbolaget som sa att jag inte hade en enda obetald räkning hos dom, sen ringde jag inkasso som fortfarande säger att dom köpt den fakturan av elbolaget. Jaha, ringer elbolaget och frågar vad i hela friden är detta(?) Ja dom säger fortfarande att jag inte haft en enda obetald räkning från 2009, och att dom inte kan göra något åt detta? Jag orkade inte med skiten så betalade den förbaskade fakturan, men tycker fortfaranden de är de skummaste jag vart med om. Händer det en gång till måste jag ta det vidare på något sätt, sjukt ju! Inkasso företaget heter Intrum.

    När man får en felaktig faktura ska man bestrida den. www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/ Men det är tyvärr fler än du som inte känner till hur det funkar och som betalar för att de inte vill riskera problem.
  • Anonym (Jaha)
    Fri 9 Jul 2021 21:18
    #6
    Anonym (.) skrev 2021-07-09 21:12:19 följande:

    När man får en felaktig faktura ska man bestrida den. www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/ Men det är tyvärr fler än du som inte känner till hur det funkar och som betalar för att de inte vill riskera problem.


    Ja , dum nog gav jag upp och tog inte reda på hur jag skulle göra. En bekant till mig sa att betala en sådan felaktig faktura, även om de är en liten summa är de dummaste man kan göra , för så finns risken att inkasso företagen bara skickar fler och fler för dom "testar personer", vet inte om de stämmer dock :/

    Aja, gjort är gjort.. hoppas dom låter mig vara i fred, men nästa gång tar jag det vidare.
  • Fri 9 Jul 2021 22:16
    #7

    Bestrid fakturan med hänvisning till att den är preskiberad, om du är säker på att du inte fått någon påminnelse eller liknande på skulden under minst tre år. Har för mig att det är tre års preskribtionstid på el fakturor. Bestrid till företaget och sedan skickar du in till kf att du bestrider fakturan. Då måste kf kontakta företaget och se om de tänker gå via tingsrätten.

  • Anonym (Utanf­örBoxe­n)
    Sun 11 Jul 2021 14:53
    #8
    +1
    Anonym (what?) skrev 2021-07-09 19:30:01 följande:

    Jag fick idag ett brev från kronofogden. Ett för mig helt okänt företag kräver att jag betalar en skuld från 2012. Det är, så vitt jag förstår, ett inkassobolag och skulden i sig är från mitt nuvarande elbolag. Eftersom jag ju uppenbarligen har el och den inte är eller har varit avstängd så har jag ju uppenbarligen inga skulder till elbolaget, där jag varit kund sedan 2006 och jag får den räkningen som e-faktura direkt tilll banken.

    Visst borde jag bara kunna bestrida denna faktura? Hänvisa till preskriptionstiden eller något? 


    Se kronofogdens hemsida för bestridande av bluffakturor: kronofogden.se/bluffakturor.html

    Enklast torde vara att bestrida fakturan genom att påpeka att skulden inte existerar. Gör även en polisanmälan. Även om polisanmälan blir nedlagd direkt så kan du i ett senare skede visa att du gjort en polisanmälan. Det förutsätter då att du faktiskt inte har en skuld till ditt elbolag.
  • Anonym (K)
    Sun 11 Jul 2021 15:03
    #9

    Preskriptionstiden är 3 år men kruxet här är att om de skickar ut påminnelse så förlängs den. I praktiken betyder det att man kan ha en livstids skuld som aldrig preskriberas.
    Du måste med andra ord kolla upp att de verkligen skickat påminnelser.

    Sen kan elbolaget mycket väl ha sålt skulden till inkassobolag och därför har du ingen registrerad skuld hos dem utan då har du istället en skuld hos inkassobolaget.

  • Anonym (K)
    Sun 11 Jul 2021 18:08
    #10
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2021-07-11 14:53:31 följande:
    Se kronofogdens hemsida för bestridande av bluffakturor: kronofogden.se/bluffakturor.html

    Enklast torde vara att bestrida fakturan genom att påpeka att skulden inte existerar. Gör även en polisanmälan. Även om polisanmälan blir nedlagd direkt så kan du i ett senare skede visa att du gjort en polisanmälan. Det förutsätter då att du faktiskt inte har en skuld till ditt elbolag.
    TS kan inte bara påstå att skulden inte existerar därför att elbolaget kan mycket väl ha såld skulden till ett inkassobolag. Då existerar skulden i allra högsta grad men inte till elbolaget utan till inkassot.

    TS måste med andra ord kolla med elbolaget vilken faktura det handlar om och vad de gjorde med den (sålde skulden eller fick betalt av TS).
    Sedan ska TS kontakta inkassobolaget och kolla att de inte skickat påminnelser och framförallt att det är rätt faktura och att den inte redan är reglerad. Dvs, TS måste gå tillbaka i sin egen ekonomi och kolla upp om räkningen har betalats. Bankerna kan se sådant men man måste prata med banken, det går inte att göra bara genom att logga in på internetbanken.

    Det här är sådant inkassobolag lever på: skickar påminnelser varje år och låter skulden fortlöpa i evigheter. Sedan ligger de och bevakar gäldenären, när den tjänar tillräckligt skickar de hela alltet till KFM.

    Det här processen pågår i åratal eller tom decennier. Och naturligtvis läggs det på skyhöga räntor och avgifter. En struntsumma kan komma att handla om tiotusentals kronor i slutänden.
Svar på tråden Fått brev från kronofogden - bestrida?