• Anonym (Hur hantera??)

    Hantera någon som hotar med självmord/självskada?

    Om man har en familjemedlem som hotar med självmord/självskada om man inte gör som hon vill. Hur skall jag hantera det?

    Tex. hon skriver "Jag mår dåligt kom och prata" och man då svarar "Det här är fjärde gången denna veckan du mår dåligt nu. Jag är på jobbet, jag kan inte förrän om tre timmar" och så svarar hon "Då kommer jag skära mig själv" och så klickar man bort, för chefen blir så sur om jag måste gå ifrån hela tiden och en ångestfylld halvtimme senare skickar hon bilder på sin blodiga arm med texten "Det här är ditt fel" i meddelandetexten. Hur skall jag hantera det?

    Räddningen för mig blev mycket (inte helt) att hon träffade en pojkvän, men det betyder nog att han får ta det istället för jag och mamma. Eller så har han botat henne på något vis. Väldigt skönt för mig men är rädd att han får nog en dag och då är det tillbaks till samma. Känns bara som en paus även om den har varit lite över ett år, något som kan försvinna när som helst.

    Det här beteendet med att gör som jag säger annars tar jag livet av mig/skadar mig...eller förolämpar jag henne på något sätt, gör henne besviken, ignorerar henne så samma sak. Hon är oerhört lättkränkt. Hur skall jag göra och hantera det?

    Det är inte tomma hot heller utan 1 allvarligt försök, 1 där hon inte försökte men skar för djupt och det höll på att gå illa och åtskilliga stygn/ärr och rispor.

  • Svar på tråden Hantera någon som hotar med självmord/självskada?
  • Anonym (Soc.)

    Aldrig aldrig aldrig låta sig styras av sådana hot. Det triggar och förstärker beteendet och hjälper henne inte alls. Att konsekvent om och om igen ringa polisen vid hot om att skada sig själv är det absolut enda man ska göra. Då åker de ut och kollar henne och tar eventuellt med henne till psyk för bedömning.

  • Anonym (A)

    "Då kommer jag skära mig själv!"
    "Tyvärr kan jag inte göra något åt saken just nu. Du måste ta dina egna beslut men jag hoppas så klart att du inte skadar dig själv."

    "Det här är ditt fel."
    "Du kan inte lägga dina handlingar på mig, du är själv ansvarig för vad du gör mot din egen kropp."

  • Anonym (X)

    Man talar om för personen att man ringer psykakuten. Varje gång. Och gör det också.

  • Anonym (Mia)

    Den svåra sanningen att acceptera är att hennes handlingar inte är ditt ansvar. För att få ett slut på detta måste du sluta låta hennes vilja bestämma. En sak har jag lärt mig i livet och det är att en relation med någon psykiskt sjuk person ofta är ensidig och bara för att man är släkt så betyder det inte att man måste ha kontakt.

  • Anonym (Hur hantera??)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-07-09 20:51:25 följande:

    Aldrig aldrig aldrig låta sig styras av sådana hot. Det triggar och förstärker beteendet och hjälper henne inte alls. Att konsekvent om och om igen ringa polisen vid hot om att skada sig själv är det absolut enda man ska göra. Då åker de ut och kollar henne och tar eventuellt med henne till psyk för bedömning.


    Tack. Men om polisen åker dit, bedömer att det är ok, tar inte med henne och sedan fortsätter hon efter de åkt?
    Anonym (A) skrev 2021-07-09 21:33:32 följande:

    "Då kommer jag skära mig själv!"
    "Tyvärr kan jag inte göra något åt saken just nu. Du måste ta dina egna beslut men jag hoppas så klart att du inte skadar dig själv."

    "Det här är ditt fel."
    "Du kan inte lägga dina handlingar på mig, du är själv ansvarig för vad du gör mot din egen kropp."


    Jag kan se tallrikar och glas kastas i väggen när jag säger det där, därefter skrik och gråt och att hon lägger sig på golvet och helt tappar sansen, sparkar, skriker och sprattlar.
    Anonym (X) skrev 2021-07-09 21:37:37 följande:

    Man talar om för personen att man ringer psykakuten. Varje gång. Och gör det också.



    Jag har suttit på psykakuten med henne säkert 30ggr. De flesta gångerna skickas hon hem. Inlagd kanske två veckor på sin höjd om hon blir det. Ibland har jag bara inte orkat mer och vet att mamma definitivt inte orkar...så har jag istället skickat min sambo så får han ta henne till psykakuten.

  • Anonym (Pixi)

    Nu ska man förvisso passa sig för att diagnosticera.. men låter lite emotionellt instabil.

    Hade det varit fråga om en tonåring hade jag förstått.. en känslig tid. Men är det här en vuxen individ så behövs det sannolikt en utredning, för det låter som att personen har en personlighetsstörning, ex emotionellt instabil..

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hur hantera??) skrev 2021-07-09 21:50:26 följande:

    Tack. Men om polisen åker dit, bedömer att det är ok, tar inte med henne och sedan fortsätter hon efter de åkt?Jag kan se tallrikar och glas kastas i väggen när jag säger det där, därefter skrik och gråt och att hon lägger sig på golvet och helt tappar sansen, sparkar, skriker och sprattlar.Jag har suttit på psykakuten med henne säkert 30ggr. De flesta gångerna skickas hon hem. Inlagd kanske två veckor på sin höjd om hon blir det. Ibland har jag bara inte orkat mer och vet att mamma definitivt inte orkar...så har jag istället skickat min sambo så får han ta henne till psykakuten.


    Polisen ska ta henne till psykakuten om hon hotar att skada sig.

    Om

    Och om igen får ni ta till samma enformiga taktik. Hotar hon att skada sig ringer ni polisen. Aldrig avvika från det. Och varken du, mamma eller sambo ska med på dessa vändorna. Polis och psyk avgör om hon kan skickas hem.
  • Anonym (be there, done that)
    Anonym (Pixi) skrev 2021-07-09 22:03:43 följande:

    Nu ska man förvisso passa sig för att diagnosticera.. men låter lite emotionellt instabil.

    Hade det varit fråga om en tonåring hade jag förstått.. en känslig tid. Men är det här en vuxen individ så behövs det sannolikt en utredning, för det låter som att personen har en personlighetsstörning, ex emotionellt instabil..


    Man kan vara emotionellt instabil utan att ha en personlighetsstörning. Att vara självmordsbenägen är t.ex att vara emotionellt instabil. Tycker att det är väldigt problematiskt att haspla ur sig diagnoser så. Det kan finnas en mängd variabler bakom en människas agerande.

    Till OP: Jag har varit i din situation flera gånger. Är i en just precis nu. Det tråkiga i sammanhanget är att det oftast inte går att göra så mycket. Var tydlig med dina egna gränser (det verkar du ha varit och det är jättebra!), försök att inte hamna i affekt utan uttryck dig kort och vänligt utan att skuldbelägga och ring polisen varje gång vederbörande hotar med självmord/självskada. Minns att det inte är du som skall hållas ansvarig för hennes psykiska hälsa utan det ansvaret ligger på henne själv och vården. Sedan så förstår jag att den vården ofta inte är särskilt bra på att ta ansvar öht men du kan i längden inte ta det ansvaret för du är en privatperson och man går till slut sönder själv. Går det för långt så är det, hur hårt och hemskt det än må låta, bäst att pausa kontakten.

    När hon skyller på dig så ha i åtanke att det A L D R I G är ditt fel och att det aldrig kan bli ditt fel. Att göra så mot en annan person är psykisk misshandel, även om personen är för sjuk för att förstå det. Har du någon du kan prata med om det här, exempelvis en samtalskontakt?

    Ta hand om er. Jag hoppas så att det blir bättre för er bägge. Psykisk ohälsa är ett helvete.

    /En som själv varit svårt självmordsbenägen
  • Anonym (213)

    Skit i henne, blockera hennes nummer, hennes liv är inte ditt ansvar, vill hon begå självmord så får hon göra det, kanske lika bra egentligen? Om man är så skadad som individ, vad exakt ska hon tillföra till samhället?

  • Anonym (Hur hantera??)
    Anonym (Pixi) skrev 2021-07-09 22:03:43 följande:

    Nu ska man förvisso passa sig för att diagnosticera.. men låter lite emotionellt instabil.

    Hade det varit fråga om en tonåring hade jag förstått.. en känslig tid. Men är det här en vuxen individ så behövs det sannolikt en utredning, för det låter som att personen har en personlighetsstörning, ex emotionellt instabil..


    Är korrekt diagnos.
    Anonym (Soc.) skrev 2021-07-09 23:27:23 följande:
    Polisen ska ta henne till psykakuten om hon hotar att skada sig.

    Om

    Och om igen får ni ta till samma enformiga taktik. Hotar hon att skada sig ringer ni polisen. Aldrig avvika från det. Och varken du, mamma eller sambo ska med på dessa vändorna. Polis och psyk avgör om hon kan skickas hem.
    Hennes egen pojkvän? Kan han följa med? Om inte någon är med så säger hon att jag mår bra nu, så släpper de henne.
    Anonym (be there, done that) skrev 2021-07-10 01:24:56 följande:
    Man kan vara emotionellt instabil utan att ha en personlighetsstörning. Att vara självmordsbenägen är t.ex att vara emotionellt instabil. Tycker att det är väldigt problematiskt att haspla ur sig diagnoser så. Det kan finnas en mängd variabler bakom en människas agerande.

    Till OP: Jag har varit i din situation flera gånger. Är i en just precis nu. Det tråkiga i sammanhanget är att det oftast inte går att göra så mycket. Var tydlig med dina egna gränser (det verkar du ha varit och det är jättebra!), försök att inte hamna i affekt utan uttryck dig kort och vänligt utan att skuldbelägga och ring polisen varje gång vederbörande hotar med självmord/självskada. Minns att det inte är du som skall hållas ansvarig för hennes psykiska hälsa utan det ansvaret ligger på henne själv och vården. Sedan så förstår jag att den vården ofta inte är särskilt bra på att ta ansvar öht men du kan i längden inte ta det ansvaret för du är en privatperson och man går till slut sönder själv. Går det för långt så är det, hur hårt och hemskt det än må låta, bäst att pausa kontakten.

    När hon skyller på dig så ha i åtanke att det A L D R I G är ditt fel och att det aldrig kan bli ditt fel. Att göra så mot en annan person är psykisk misshandel, även om personen är för sjuk för att förstå det. Har du någon du kan prata med om det här, exempelvis en samtalskontakt?

    Ta hand om er. Jag hoppas så att det blir bättre för er bägge. Psykisk ohälsa är ett helvete.

    /En som själv varit svårt självmordsbenägen
    Jag handlar tyvärr rätt ofta i affekt. Har väl nån humörproblem jag med kanske? Ibland blir jag så irriterad på henne att jag skriker tillbaks, ignorerar henne och säger men skär dig själv då jag kan inte stoppa dig från det.

    Det är faktiskt betydligt bättre nu sedan hon träffade en pojkvän, eller så får han ta det istället för oss? Men det känns lite som att det bara är en "paus". Försvinner han så börjar det igen. Hoppas de gifter sig eller något så hade det känts tryggare.
    Anonym (213) skrev 2021-07-10 09:08:44 följande:

    Skit i henne, blockera hennes nummer, hennes liv är inte ditt ansvar, vill hon begå självmord så får hon göra det, kanske lika bra egentligen? Om man är så skadad som individ, vad exakt ska hon tillföra till samhället?


    Hon är min storasyster.



Svar på tråden Hantera någon som hotar med självmord/självskada?