• AndreaBD

    Hur undvika att det tvätten färgar av

    Jag sorterar egentligen min 40-graders-tvätt ganska noga efter färg: Svart/blått/grönt, rött, vitt. Nu har jag flera gånger haft problemet att nya mörkblåa T-shirts har färgat av sig på ljusblåa kläder. 

    En gång har jag märkt det direkt och fått ur det med att tvätta det för hand. Den här gången var det redan torkat när jag märkte det, och det verkar inte gå ur. Finns det något man kan göra för att hålla saker lite ifrån varandra när man tvättar dem ihop? Tvättpåse eller annat? Eller måste man verkligen separera mörk- och ljusblåa kläder? Kanske bara första gången? 

  • Svar på tråden Hur undvika att det tvätten färgar av
  • AndreaBD

    Jag tänkte på tvättpåse eller annan mekanisk lösning eftersom det blir missfärgat bara på enskilda ställen, så jag antar att det har kommit emot, inte att det var så mycket färg i vattnet. 

  • Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2021-07-10 12:22:38 följande:

    Nya mörkblå kläder borde du tvätta med svart så länge. Mörk vs ljus tvätt liksom.


    Alltså de första gångerna. Senare kan man säkert blanda blått med blått.
  • Minimalen

    Det brukar ofta stå i tvättrådet: "tvättas separat de första gångerna" just för att de är övermättade med färg.

  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2021-07-10 12:22:38 följande:

    Nya mörkblå kläder borde du tvätta med svart så länge. Mörk vs ljus tvätt liksom.


    Jo....... orkade lite inte vänta på tillräckligt mycket svart och mörkt. Men jag får tänka på det. Och på att det är känsligt första gången. 
  • AndreaBD
    Minimalen skrev 2021-07-10 12:24:17 följande:

    Det brukar ofta stå i tvättrådet: "tvättas separat de första gångerna" just för att de är övermättade med färg.


    Jo... konstigt ändå att de färger av sig på enskilda ställen, som om de bara har nuddat den andra T-shirten i vattnet. 
  • BuoBä

    Är det blåaktiga mindre fläckar spridda över kläderna så kan det komma av att tvättmedlet reagerar med någon kemikalie som finns på kläderna. Tex från deodorant eller krämer mot acne. En gång var det något problem med vattnet i vår kommun så det hade kommit med fel sorts kemikalier, och givetvis tvättade jag en laddning nya barnkläder den dagen. Små blå fläckar överallt...

    Fast det verkar iofs lite märkligt att det bara drabbar den blå tvätten...

  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2021-07-10 12:35:38 följande:

    Är det blåaktiga mindre fläckar spridda över kläderna så kan det komma av att tvättmedlet reagerar med någon kemikalie som finns på kläderna. Tex från deodorant eller krämer mot acne. En gång var det något problem med vattnet i vår kommun så det hade kommit med fel sorts kemikalier, och givetvis tvättade jag en laddning nya barnkläder den dagen. Små blå fläckar överallt...

    Fast det verkar iofs lite märkligt att det bara drabbar den blå tvätten...


    Nej, jag tror att det definitivt kom från den nya mörkblåa T-shirten. Och det var inte jättesmå punkter utan lite oregelbundet några fläckar på tre ställen på den ljusare T-shirten. Men jag förstår inte att färgen inte fördelas jämt i vattnet då. Då hade ju bara alla plagg blivit en aning mörkare - vilket oftast inte är ett problem. 

    Kanske, om man har en hel del kläder i maskinen - kanske något tyngre så som ett par jeans lägger sig ovanpå båda T-shirten så att de får nära kontakt på en del ställen? 
  • Trippelmamma76

    Tips att tvätta separat tillsammans med en vit trasa av något slag tills du ser att plagget inte färgar av sig. Jag skulle aldrig blanda nyare mörka plagg med ljusa, däremot som något sa, med svart. Men kanske inte heller det i första tvätten för jag vill ju inte ha dold överskottsfärg i den svarta tvätten heller... vissa plagg, särskilt av billigare kvalitet, kan ha väldigt mycket överskottsfärg.

  • Fjäril kär

    Se också till att alltid tvätta enligt rätt temperatur. Färg kan släppa längre än tänkt om mna tvättar i helt fel grader. Oavsett om man fegtvättar på kallgrader eller för varmt. Låt färgen fixeras i rätt temp så släpper den mindre.

Svar på tråden Hur undvika att det tvätten färgar av