• jageanonymis

    Varför vill han köra över mig?

    Jag och min sambo fick i juni vårat första barn. Min sambo är 13 år äldre än mig, han är 40 och jag är 27.

    Vi är såklart överlyckliga över att ha vårat barn men det finns ett problem. Min sambo kör över mig med ALLT som rör vårt barn. Han låter inte mig köra vagnen själv för han tror han kan köra bättre, ska jag få provköra vagnen med henne i så ska han gå bredvid mig och granska allt jag gör. Han ska kommentera allt jag gör. "Har du koll på henne?" "Håll koll på henne nu" "gör såhär" osv. Men han är långt ifrån felfri. Jag är den som verkligen har koll på vad jag gör och är noggrann med precis ALLT. Han är överdrivet orolig och gör inte många rätt men han påstår att han är bättre än mig på precis allt.

    Försöker jag prata om det så tycker han att jag inte är tillräckligt ödmjuk för att lära mig osv och blir bara allmänt sur.

    Önskar hon bara var min dotter och inte hans.. Vad ska jag göra?! Blir galen snart.

  • Svar på tråden Varför vill han köra över mig?
  • Anonym (Nyvaken)

    Det låter fruktansvärt jobbigt och psykande! Hade aldrig klarat av det, eller tolererat det, och det ska inte du heller. Hur tänker han egentligen, om han tror du inte ska klara av att köra vagnen ens?

  • Anonym (Hmm...)

    Hade han de här kontrollerande tendenserna innan också eller kom det nu när ni fick barn? Du måste ju hur som helst stå på dig. Annars får du ge honom en babybok att läsa eller gå på Bvc och de får berätta hur saker ska vara.

  • Anonym (2 barns mor)

    Jobbar han eller går ni hemma på heltid båda 2?
    Ge varandra egentid istället för att göra allt tillsammans isåfall.
    Räknar på fingrarna att babyn bara är några veckor, det tar lite tid att finna sina roller.

  • Anonym (Q)

    Säg till honom att sluta. Du vill att han stöttar dig i att bli den bästa mamman du kan bli och att det sista du behöver är att bli ifrågasatt och kritiserad. Du förstår att han är orolig och ängslig och vill skydda ert sårbara lilla barn från allt farligt, men att det inte är ok att han tar ut detta på dig. Han får lära sig att hantera det på andra sätt. Fråga honom om det finns något du kan göra för att stötta honom i den processen.

    Du är en bra mamma. Du kan ta hand om ert barn. Du kommer att vara en bättre mamma om du känner att han stöttar dig och har förtroende för dig. Du kommer (så klart) att stöta på många tillfällen när du tvivlar och inte vet vad du ska göra och då vill du kunna vända dig till honom utan att han håller det mot dig.

    Slutar han inte, så bör ni uppsöka hjälp. Att han inte låter dig köra barnvagnen och göra dylika saker tyder på att det har gått lite för långt.

  • Tecum

    Han verkar väldigt osäker och orolig i papparollen och har onödigt höga krav både på dig och sig själv. Man kunde tro att det är tvärtom, att han var en hispig 40-årig förstagångsföderska som inte vågar släppa ungen med blicken en sekund och inte överlåta något åt mannen.
    Jag tror att det blir bättre med tiden, men du måste säga till honom att han ska sluta hacka på dig. 

Svar på tråden Varför vill han köra över mig?