• Belliboo

    När blir det kul med barn?

    Som rubriken lyder... när blir det kul att vara förälder egentligen? Min son är nu 5 månader och jag har sen han föddes vart så extremt uttråkad. Under hans vakna tid kollar jag konstant på klockan för att se när det är dags för nästa sovstund och då njuter jag till MAX!

    Jag älskar min lilla kille extremt mycket och har svårt för att lämna bort han till andra då han är väldigt kinkig och gnällig och jag vill inte att han ska behöva vara ledsen. Han behöver dock konstant uppmärksamhet och en typ av underhållning funkar i kanske 5 min innan man måste hitta på något nytt. Men allt joller och bärande och lekande är oerhört tråkigt tycker jag... speciellt när han är så svår att få nöjd.

    Så när blir det roligt att vara hemma med sin bebis??

  • Svar på tråden När blir det kul med barn?
  • Anonym (Mamma)

    När de är några år gamla och den värsta trotsåldern börjar lägga sig, då är de bra fina :)

  • Anonym (1,5 och en bit framåt.)

    Barn är roliga från 1,5 till kanske 12-13. Sen är de skitjobbiga fram till 17-19 ca.

  • Anotherone

    Jag gillar inte småbarnstiden utan föredrar de perioder och åldrar som kommer sen. Från tre år ungefär, när de börjar prata och vara lite mer med i matchen.
    När man kan göra saker, gå till biblioteket, läsa böcker, åka buss, mata fåglar, leka i lekpark, skapa relationer med de äldre generationerna, baka, lägga pussel, rita osv.
    Det har sin charm att vara gravid och få en nyfödd, absolut! Doften, rörelsemönstret, behovet av omvårdnad. Men de sliter också och i början får man inte så mycket tillbaka. Det är också mycket i ens vardag som förändras, från att ha jobbat, tränat, umgåtts, haft tid med partnern osv så blir man rätt isolerad i början och har bara sin lilla bebis som man ska ta hand om. Mina barn har dessutom sovit dåligt så sömnbristen har varit total! Och jag har haft lite tid att göra allt det där andra "som man gör när barnet sover" för de stunderna var få, utan det var om jag hade tur och fick dem nöjda i sele som jag kunde laga mat, plocka disk, hänga tvätt osv.

    Man får göra det bästa av det, gå långa promenader med sällskap om man har någon äldre släkting i närheten eller vänner som också går hemma. Eller också lyssnar man på böcker eller poddar. Försöker stimulera sig själv lite intellektuellt. Upptäcka nya delar av sin hemkommun? 
    Det blir mer givande med tiden i alla fall tycker jag!

  • Anonym (Kunde vart jag.)

    Haha. Kunde vart jag som skrev denna tråden? var måttligt kul när de är så små. Skulle säga från 1,5 år och framåt. När man faktiskt kan upptäcka saker tillsammans och så smått börja prata.

    Det innebär inte att jag inte älskade min bebis, men kul var det då inte. Jag är ju en sådan knäppgök som jobbar med tonåringar och tycker det är riktigt kul. Så skulle säga roliga från 1,5 år och framåt, men samtidigt roligare för varje år.

  • Aliona

    Jag tyckte att från ett år ungefär var det inte astråkigt och jobbigt långre, utan började ha roliga stunder, och sen blev det bättre och bättre. 1-3 år var roligt och jobbigt om vartannat. Nu är sonen snart 5 och jag har genuint kul när jag är med honom men jag längtar fortfarande efter barnfri tid då och då.

  • Anonym (suger hästballe)

    jag tycker fortfarande föräldralivet suger.

    har en dotter på 8 år.

    men.. vad ska man annars göra?

    gräva i sin egen röv.

    känns inte så utvecklande i längden..

  • asdfgh

    Från att de kan prata (helst med vettigt ordförråd), blöjbytena är ett minne blott och man kan börja göra lite roliga saker. Bättre blir det så fort de kan börja kommunicera så runt 1-2 år men roligt har det blivit nån gång på lågstadiet.

    Bebisar och småbarn är inte riktigt min grej...

  • Mrs Green

    Från 3 år ungefär tyckte jag det började bli roligare. Och nu när dottern fyllt 16 tycker jag fortfarande att det bara blir roligare för varje år :)

  • Anonym (Bebis)

    Jag tyckte spädbarnstiden var jättemysig, så det är nog min favorit. Sedan vid 1-2 års åldern var det inte så kul men runt 3 blev det roligare. Då kunde barnet prata mer och kändes som en människa haha.

    Nu är barnet 5 år så har ingen erfarenhet av äldre barn.

  • Anonym (Kul?)

    Va blir det kul någon gång att ha barn?!  Så märkligt uttryckt. Skaffar man barn för att man ska " ha kul"? Oj...

Svar på tråden När blir det kul med barn?