EnAnonumius skrev 2021-07-14 19:10:14 följande:
Läs meningen igen som du valde att fetstilta från (Dravels) inlägg.
Nej det är inte vigselringen (i sig) som är juridisk bindande.
Inget metall stycke (
b.la gud/platina/silver/ är metaller) är juridiskt bindande.
Så där har (Dravel) rätt faktiskt, när h*n skriver(citerar):
"En vigselring är inte mer juridiskt bindande än en förlovningsring."
(slut citat)
Vigselringen (i sig) är bara en _symbol/tecken_ på att man har ingått i ett äktenskap. Har man valt kyrkovigsel så skall ringarna påminna om löftet man gav varandra.
För dem som har närvarat vid ett kyrkbröllop kommer säkert i håg att prällen säger till brudparet: "Låt dessa ringar/denna ring för dem vara tecknet på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.
Så (Dravel) har rätt när han påtalar att vigselringen (i sig) har samma juridiska värde som en klocka eller väska faktiskt.
Fast jag har märkt att många i denna tråd som tycker det är konstigt med folk förlovar sig (men inte gifter sig) har stora problem med att skilja på "juridisk" och "symboliskt" samtidigt.
Men så här då: som framkommer i sådana här trådar, så verkar det ha blivit ganska vanligt - eller det förekommer i alla fall - att kvinnor springer runt med förlovningsringar utan att vara förlovade på riktigt (d.v.s. ha ett datum för vigseln bokat). Men jag har aldrig hört talas om, att kvinnor springer runt med förlovningsring + vigselring utan att vara gifta. Det förekommer antagligen bara om kvinnan är psykiskt sjuk, och i själva verket inte har någon man alls i sitt liv.
Jag kommer osökt att tänka på en arbetskamrat jag hade en gång, en kvinna i 50-årsåldern som för länge sedan gett upp hoppet att träffa en man. Hon bar sin avlidna mors vigselring på högra handens ringfinger, som ett band till modern. En gång när hon hade varit på semester i Tyskland, var hon alldeles till sig när hon kom hem, när hon berättade att dom hade trott att hon var gift där, eftersom hon hade en ring på höger hand. (I Tyskland bär gifta kvinnor bara en ring. Hon får den som förlovningsring, och under förlovningstiden bär hon den på vänster ringfinger. I samband med vigseln flyttas den till höger ringfinger.) För henne var det en jättestor grej, att en gång i livet bli sedd som en fru, liksom...
Därför kan man dra slutsatsen, utan att vara Sherlock Holmes, att en kvinna med två guldringar på vänster ringfinger med största sannolikhet är gift, och då gäller de JURIDISKT bindande regler som jag räknade upp.