• Martin1990

Folk som säger att de ser ut att väga mindre än ni gör

Hej! I många trådar här på FL är det en hel del som skriver att de är överviktiga enligt BMI, men inte ser överviktiga ut. Och att om de blir normalviktiga blir de för magra. Att de får kommentarer om att de ser ut att väga mycket mindre än de gör!

Är det någon som kan visa en bild på någon som är överviktig men ändå ser smal ut? Är bara nyfiken, vet inte om jag träffat någon som är så eftersom jag inte vet allas vikt jag träffar.

• Svar på tråden Folk som säger att de ser ut att väga mindre än ni gör
  • StudierKemi

Det handlar om en människas proportioner. Min kroppsform är äpplefigur (inget fel med det). Jag har smala armar, smala ben, liten rumpa, men midjan är normal på hela 80 cm i omkrets. Jag väger 49 kg och är 162 lång. Om jag står FRAMIFRÅN ser jag anorektisk ut om man tittar på mina ben. Om jag står FRÅN SIDAN ser jag mullig ut för midjan är i proportion lika stor som röven. Men jag får ändå inte banta, 49 kg i vikt och allting. Det är så lurigt allt det där... Men jag är nöjd med min figur, mina ben är verkligen coola <3 och min optimism också. Vissa personer har en cool midja, och andra har coola ben, inga konstigheter alls.

• Anonym (Bmi 26)

Jag har runt 26 i BMI (överviktig).

Svårt att bedöma hur man ser ut visserligen men tycker att BMI ör ett flytande begrepp

• Anonym (Nina)

Man kan ju ligga precis på gränsen till normalvikt och ha hyfsade proportioner. Då ser man knappast mager ut men inte heller överviktig. Ett par stora bröst eller en stor mage väger kanske samma och innebär lika mycket extra fett men stor mage ser tjockare ut.

Själv är jag tvärtom. Har alltid haft normalt BMI men när jag legat på lägre gränsen ser jag normalsmal ut. När jag ligger på övre ser jag överviktig ut. Just nu väger jag 60 kg till 167 cm vilket är en helt normal vikt men ser ändå lite rultig ut. Min syster som har en helt annan kroppsform är 170 cm och väger 10 kg mer men ser klart smalare ut.

• cosinus

Att masa sig över 25 i bmi med mycket muskler som man är inte någon större merit. Där har du en hel hög normalviktiga i verkligheten men överviktiga enligt BMI.

Jag tillhör de som blir överviktiga på riktigt före mitt BMI skvallrar om det. Har dock några vänner som är förbryllande tunga utan att det riktigt syns. När de säger vad de väger blir jag uppriktigt förvånad. Nu är de nog ff inom normalvikt men ändå typ 5 kg tyngre än vad jag någonsin gissat på.

• Anonym (Nim)
    Martin1990 skrev 2021-07-12 19:56:05 följande:

Hej! I många trådar här på FL är det en hel del som skriver att de är överviktiga enligt BMI, men inte ser överviktiga ut. Och att om de blir normalviktiga blir de för magra. Att de får kommentarer om att de ser ut att väga mycket mindre än de gör!

Är det någon som kan visa en bild på någon som är överviktig men ändå ser smal ut? Är bara nyfiken, vet inte om jag träffat någon som är så eftersom jag inte vet allas vikt jag träffar.

Jag har alltid varit överviktig enligt BMI-tabellen. Jag har kraftig benstomme och stora bröst. Jag är vältränad, men vid några perioder då jag har behövt sluta träna under en längre tid så har jag gått ner i vikt, trots att mina kroppsmått har ökat. Detta för att muskler väger mer än fett. Så tabellerna säger inte allt.
  • Anonym (Bmi 26)

Generellt kan man då nog säga att en person som har över 25 i BMI inte kan anses vara smal av omgivningen.

Den kan troligen anses vara mullig, överviktig eller ibland vältränad (musklig/bitig). En del kan anses vars kurviga (kvinnor). Ett bli mellan 25-30 pratar vi om då.

Däröver är det fetma och svårare att sas inte se åtminstone knubbig ut om man inte bor på gymmet.

• StudierKemi
    Anonym (Bmi 26) skrev 2021-07-12 21:33:57 följande:

Generellt kan man då nog säga att en person som har över 25 i BMI inte kan anses vara smal av omgivningen.

Den kan troligen anses vara mullig, överviktig eller ibland vältränad (musklig/bitig). En del kan anses vars kurviga (kvinnor). Ett bli mellan 25-30 pratar vi om då.

Däröver är det fetma och svårare att sas inte se åtminstone knubbig ut om man inte bor på gymmet.

Jag håller i stort sett med, men det finns män som är kurviga. Jag har sett flera män på stan med sin fettansamling på rumpan. De såg jättekurviga ut. Så undvik kanske att koppla ihop kroppsform til? kön. Det stämmer inte i mitt fall heller, det blir helkonstigt att säga var män samlar fett & var kvinnor samlar fett.
  • Anonym (tydligen)

Jag kan på inget sätt alls kallas vara smal, men folk, även i vården, bommar alltid min vikt med 20 kg eller mer. Det gör man inte för att vara snäll, särskilt inte i vårdsammanhang. Jag tror att det handlar om proportioner. Jag har faktiskt timglasfigur och en midja-höftkvot som är mindre än 0.8. Eller mer, eller hur det nu blir. 0.73 är den på i alla fall. Trots min vikt. 

• Anonym (Bmi 26)
    StudierKemi skrev 2021-07-12 21:45:00 följande:

Jag håller i stort sett med, men det finns män som är kurviga. Jag har sett flera män på stan med sin fettansamling på rumpan. De såg jättekurviga ut. Så undvik kanske att koppla ihop kroppsform til? kön. Det stämmer inte i mitt fall heller, det blir helkonstigt att säga var män samlar fett & var kvinnor samlar fett.

Ok

Majoriteten av kvinnor samlar fett på andra ställen än majoriteten män. Men ja jag har sett det hos män men det är vanligare med bukfetma hos män och relativt smalt på andra ställen på kroppen
  • Anonym (Bmi24)

Jag ligger i normala fall på bmi 24 vilket är nära överviktig, jag har timglasfigur (stora bröst och lite breda axlar samt breda höfter/rumpa). Killen blir förvånad varje gång jag står i doggy för att midjan är så smal haha (han når nästan runt med båda händerna).

Eftersom att jag är kort så blir folk ändå förvånade att jag väger så "lite", 159 lång och 60kg men det är nog för att kroppsformen får mig att se längre ut om man inte står bredvid mig. Jag är dock gravid just nu i vecka 37 så kan inte fota min normala kropp, annars hade jag lagt upp.

Svar på tråden Folk som säger att de ser ut att väga mindre än ni gör