• Anonym (Undrar)

Har svenska kyrkan 100% tystnadsplikt?

Någon som vet om en präst i svenska kyrkan har tystnadsplikt vid ett vanligt samtal (själavårdssamtal)? Inte bikt alltså då jag vet att det råder 100% tystnadsplikt då.

Det står nämligen att det råder tystnadsplikt vid samtal, men absolut tystnadsplikt vid bikt så vad är skillnaden? Finns det en risk ändå att prästen läcker ut något som vanliga psykologer också kan göra?

Finns det inga andra alternativ om man någon gång vill prata med någon bara som har tystnadsplikt helt och hållet?

• Svar på tråden Har svenska kyrkan 100% tystnadsplikt?
  • Inte jag
    EpicF skrev 2021-07-13 22:26:57 följande:

Ja, i likhet med alla andra. Diakoner har inte absolut tysnadsplikt och har anmälningsplikt samt ka också kallas som vittne.

Precis. Blev så förvånad när soc ringde och sa att en diakon hade orosanmält mig för jag hade aldrig ens träffat den diakonen.
  • Anonym (Undrar)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-13 22:01:19 följande:

Var kan du läsa det? Det står ingenstans att den inte är absolut i det du citerade. 

Står ju tydligt att det råder tystnadsplikt vid själavårdssamtal och absolut tystnadsplikt vid bikt, eftersom bikten är en del av prästens uppdrag och därför är tystnadsplikten mer sträng.

Jag undrade vad skillnaden är mellan tystnadsplikt och absolut tystnadsplikt för en präst.
  • EpicF
    Inte jag skrev 2021-07-13 22:40:39 följande:

Precis. Blev så förvånad när soc ringde och sa att en diakon hade orosanmält mig för jag hade aldrig ens träffat den diakonen.

Förmodligen hört från någon annan, de har anmälningsplikt och det är bra att det tar den plikten på allvar. Hoppas det gick bra med dig. Aldrig roligt art bli orosanmäld utan grund.
  • EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2021-07-13 22:45:17 följande:

Står ju tydligt att det råder tystnadsplikt vid själavårdssamtal och absolut tystnadsplikt vid bikt, eftersom bikten är en del av prästens uppdrag och därför är tystnadsplikten mer sträng.

Jag undrade vad skillnaden är mellan tystnadsplikt och absolut tystnadsplikt för en präst.

Absolut tysnadsplikt gäller vid både bikt och enskilda själavårdssamtal.
  • EpicF

www.svenskakyrkan.se/samtalsstod/tystnadsplikt

"Vid bikt och enskild själavård har prästen absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag från tystnadsplikten. Även om du som samtalat med prästen vill att prästen ska föra uppgifter vidare går det inte. "
  • Anonym (Definitionen viktig)

Tystnadsplikten är absolut för en präst under bikt eller själavårdande samtal, i övrigt har prästen anmälningsplikt.

Sen är det viktigt att tänka på att prästen troligen kommer att bryta mot tystnadsplikten om det rör sig om allvarliga brott eller hot.

Det är inte olagligt och prästen kan bara straffas av kyrkans egen organisation.

De kommer dock troligen låta det passera om det är allvarligt, det har hänt.

Prästen kommer inte att bryta sin tystnadsplikt under några andra omständigheter i samband med bikt eller själavårdande samtal.

• Glinda från Oz

Nu förstår jag vad du menar. De menar inte så utan säger bara att prästen har absolut tystnadsplikt men inte diakonen. Det är klumpigt formulerat. Svenska kyrkan har inte bikt (på det sättet katolska kyrkan har) de menar att bara prästen kan förmedla till Gud på ett annat sätt än en Diakon därför har bara prästen absolut tystnadsplikt. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Definitionen viktig) skrev 2021-07-13 23:45:37 följande:

Tystnadsplikten är absolut för en präst under bikt eller själavårdande samtal, i övrigt har prästen anmälningsplikt.

Sen är det viktigt att tänka på att prästen troligen kommer att bryta mot tystnadsplikten om det rör sig om allvarliga brott eller hot.

Det är inte olagligt och prästen kan bara straffas av kyrkans egen organisation.

De kommer dock troligen låta det passera om det är allvarligt, det har hänt.

Prästen kommer inte att bryta sin tystnadsplikt under några andra omständigheter i samband med bikt eller själavårdande samtal.

Det är visst olagligt och straffas både i domstol och inom kyrkan. Jag skulle inte vara så säker på att prästen riskerar både sitt jobb, fängelse/böter (vet inte vad straffsatsen är) och troligtvis någon form av straff från Gud (vet att ge inte finns men prästen lär tro på Gud) 

Präster har absolut tystnadsplikt, du kan bekänna ett mord om du vill, de får inte ens berätta för någon att ni pratat och de kan inte kalla at vittna om det heller. 
  • Anonym (? vid mord?)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-13 23:56:11 följande:
    Det är visst olagligt och straffas både i domstol och inom kyrkan. Jag skulle inte vara så säker på att prästen riskerar både sitt jobb, fängelse/böter (vet inte vad straffsatsen är) och troligtvis någon form av straff från Gud (vet att ge inte finns men prästen lär tro på Gud) 

Präster har absolut tystnadsplikt, du kan bekänna ett mord om du vill, de får inte ens berätta för någon att ni pratat och de kan inte kalla at vittna om det heller. 
    Stämmer verkligen detta?
    Vad jag har förstått måste alltid  även präster förhindra te x mord.
    När jag för längesen konfirmerade mig diskuterades detta och om en präst trots bikt får veta att någon planerar ett mord antingen den som pratar med prästen eller om personen berättar om andra som planerar att utföra det måste prästen förhindra detta. 
    Det är alltså skillnad om man berättar om något som skett eller om det kommer att ske. En präst vad jag förstod då kan inte bara låta det ske.

Det händer säkert inte ofta men ett exempel.
    Vi kan som ex ta den tragiska tågolyckan förra året.
    Där en mamma tog med sina barn och tog livet av både sig och sina barn.
    Hon hade levt under skyddat identitet och sökt ensam vårdnad ifrån sin våldsamme man som hotat dom.

Om då mamman t ex skulle ha berättat för en präst att hon mådde så dåligt och tänkte ta livet av sig och sina barn verkar det ju inte rätt  prästen inte får förhindra det. Att först få höra någon  som är desperat och sen veta att det har hänt och det klassas som mord på barn, hade kunnat förhindrats om prästen fått agera.

Nu var detta ett exempel men liknande kan hända och vad jag har uppfattat ska även präster trots tystnadsplikt få agera i vissa fall eller har jag verkligen missuppfattat det?
    Jag vet alltså inte om det är så men har uppfattat det så, vore hemskt som präst att inte få agera och veta att man kunnat förhindra mord på barn.
    Ska man verkligen kunna berätta om att ett mord ska ske utan att prästen får agera?
    Fruktansvärt i så fall att som präst veta men inte kunna agera.
    Vem orkar jobba så i flera år?

Vore hemskt om det är så att en präst som berättar om att mord på barn är planerat och på så sätt kan förhindra det får fängelse eller böter.

Men det är som sagt enbart så jag uppfattat det.
    Finns det verkligen inga undantag?
  • Anonym (? vid mord?)
    Anonym (? vid mord?) skrev 2021-07-14 07:37:09 följande:
    Stämmer verkligen detta?
    Vad jag har förstått måste alltid  även präster förhindra te x mord.
    När jag för längesen konfirmerade mig diskuterades detta och om en präst trots bikt får veta att någon planerar ett mord antingen den som pratar med prästen eller om personen berättar om andra som planerar att utföra det måste prästen förhindra detta. 
    Det är alltså skillnad om man berättar om något som skett eller om det kommer att ske. En präst vad jag förstod då kan inte bara låta det ske.

Det händer säkert inte ofta men ett exempel.
    Vi kan som ex ta den tragiska tågolyckan förra året.
    Där en mamma tog med sina barn och tog livet av både sig och sina barn.
    Hon hade levt under skyddat identitet och sökt ensam vårdnad ifrån sin våldsamme man som hotat dom.

Om då mamman t ex skulle ha berättat för en präst att hon mådde så dåligt och tänkte ta livet av sig och sina barn verkar det ju inte rätt  prästen inte får förhindra det. Att först få höra någon  som är desperat och sen veta att det har hänt och det klassas som mord på barn, hade kunnat förhindrats om prästen fått agera.

Nu var detta ett exempel men liknande kan hända och vad jag har uppfattat ska även präster trots tystnadsplikt få agera i vissa fall eller har jag verkligen missuppfattat det?
    Jag vet alltså inte om det är så men har uppfattat det så, vore hemskt som präst att inte få agera och veta att man kunnat förhindra mord på barn.
    Ska man verkligen kunna berätta om att ett mord ska ske utan att prästen får agera?
    Fruktansvärt i så fall att som präst veta men inte kunna agera.
    Vem orkar jobba så i flera år?

Vore hemskt om det är så att en präst som berättar om att mord på barn är planerat och på så sätt kan förhindra det får fängelse eller böter.

Men det är som sagt enbart så jag uppfattat det.
    Finns det verkligen inga undantag?
    Skrev bikt men vi har ju inte det här men menade samtal där präst har tystnadsplikt.
    Den tragiska olyckan förra veckan skulle det stå, skrev lite snabbt.
Svar på tråden Har svenska kyrkan 100% tystnadsplikt?