Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är invandringen en belastning?

Enligt ledaren i SVD i helgen,  har vi , samhället, skolor, socialtjänst och polis, accepterat barnmisshandel i invandrarfamiljer samt även hederskontroll av unga, något vi inte accepterar i etniskt svenska familjer, då gör socialen insatser och det kan även handla om polisanmälan. 

Detta ser jag som ett stort problem, ett av många, att vi inte vågar prata om de problem som finns. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:52:38 följande:
    Jag tycker att du tänker lite fel när du framhåller starkare och tuffare poliskår.

Jag tycker att Svensk politik är felaktig och misslyckad när vi har skaffat oss en samhällsutveckling som har lett fram till sådana fruktansvärda samhällsproblem som har medfört oerhört stora behov av ökat antal poliser, ökade behov i hela rättsväsendet, extremt ökat behov av fängelseplatser, etc, etc.

Jag tycker tvärtemot att en bra utveckling för ett land och dess befolkning är en utveckling som kräver mindre antal poliser.
    Det hade funnits möjligheter att liksom i en del andra jämförbara länder välja en god politik som ger en god samhällsutveckling, ett gott samhällsklimat för landets medborgare, och som inte kräver större och starkare poliskår.

Men gällande följderna av vår misslyckade politik ger jag dig rätt.
    Med de problem vi i Sverige har valt att dra på oss, de problem som väljarna har röstat för, så medför tyvärr dessa följder att vi skulle behöva mycket större och starkare poliskår och ett väldigt mycket förstärkt rättsväsende. För landets och medborgarnas bästa, i den situation vi nu har valt att försätta oss i.

Till de som känner ett behov av att argumentera mot det jag säger så påminner jag om att det finns flera goda exempel på jämförbara länder som har valt en annan, bättre och klokare väg än Sverige och som genom sitt val inte har fått denna fruktansvärda samhällsutveckling som vi har valt att skaffa oss i Sverige.

Jag tycker att man har ett ansvar för att  hjälpa utsatta och hotade och fattiga människor, som god kristen eller helt enkelt som en god medmänniska.
    Frågan är om det bästa sättet är att utsatta från Mellanöstern och Norra Afrika flyr till Sverige eller om vi skall hjälpa på plats? Denna fråga har knappt diskuterats då den av någon anledning stämplats som en SD rasistisk fråga. Jag tycker fgan är värd att diskuteras mer. 

Vi är ett litet land  och vi skulle kunna hjälpa fler på plats.

De vi tar emot tycker jag vi skall ta emot på bästa sätt, genom att hjälpa till god integration. Alla bidrag bör kopplas till en motprestation, det ökar individens motivation. Krav på att delta i SFI och praktik. Men också morötter genom att erbjuda praktikplatser. Man ser att flyktingar integrerar sig mycket bättre i länder där de inte får en massa bidrag utan motprestation, som tex i Kanada. Vi blir hjälpa dem vi tar emot till att försörja sig själva, inte passivisera dem med bidrag utan motprestation. 

Vi har genom århundraden utvecklat ett relativt konfliktfritt land , där våld bannlysts, inklusive våld i familjen. Nu när vi tar emot flyktingar från länder där våld är mycket vanligare i samhället, även inom familjer, så ställer det naturligtvis mycket stora krav på socialtjänst och polis, som måste förstärkas kraftigt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (silly) skrev 2024-12-13 21:33:22 följande:
    På 1970-talet var våldtäkt inom äktenskapet inte olagligt. 

På 1970-talet var inte barnaga olagligt.

För mindre än 100 år sedan sköt svensk militär mot civila medborgare.

Det du skriver är inte någonting som är fler 100-tals år gammalt.

Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor. 

Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.

Vi har haft över 200 år av fred. Det är inte många länder i världen som haft det. 

Det har påverkat vårt land och folk i grunden. 

Redan innan dess infördes olika lagar som skyddade de svaga i samhället. Birger  Jarl införde tex kvinnofrid 1280. Vår utveckling med skydd av de utsatta i samhället, kvinnor och barn har legat långt före de flesta andra länders .

Finns ingen anledning att vara historielös. Man måste förstå vår historia för att förstå vad som händer idag.

• TvillingmammaVästgöte

Jag äter julskinka och säger God Jul och Merry Cristmas även till mina indiska kollegor som är Hinduer. Vi firar till viss del några av deras högtider också. Jag har inte hört att mina indiska kollegor skulle tycka illa om att vi säger Merry Cristmas. 

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-02-11 08:29:57 följande:
    Det kommer aldrig vara problem att rekrytera personal i yrken som betraktas som attraktiva om vi är beredd att betala bra men du kommer inte få se arbetskraftinvandring från länder i västvärlden som kommer till Sverige för att jobba inom åldringsvården.
    Att det är nästan bara nyanlända i åldringsvården beror framför allt på att arbetsgivaren nästan får betalt för att ta emot dem! Det finns stora bidrag att hämta när man anställer nyanlända som står långt från arbetsmarknaden.  Den kommunala åldringsvården används som integrationsmotor för nyanlända, på de gamlas bekostnad. 

Att vara undersköterska i äldreomsorgen är ett fint yrke med stor meningsfullhet. Vi skall inte prata illa om detta yrke och säga att inga svenskar vill jobba med äldre, för det är inte sant. I min lokaltidning var det nyligen en insändare från en man med lång erfarenhet av äldreomsorg , undersköterskeutbildning och specialkunskaper. Han blev jätteförvånad när han inte ens blev kallad till intervju, när ett nytt äldreboende skulle öppnas, skrev han i sin insändare. Han är inte den enda, det är artiklar då och då om detta fenomen, undersköterskeutbildade svenskar som inte ens blir kallade på intervju till äldreomsorgen.

Min son med fina gymnasiebetyg blev inte heller kallad på intervju när han efter studenten sökte jobb inom den kommunala äldreomsorgen. Han hade studentexamen med goda betyg, samt tidigare erfarenhet av sommarjobb, goda kunskaper i svenska och förmåga till empati och att hantera telefonen, vilket var det som efterfrågades. En fin och välskriven CV hade han men det räckte inte för kommunens äldreomsorg. De prioriterar helt enkelt nyanlända invandrare, av ekonomiska skäl, på grund av bidragen. Kanske blir de också uppmuntrade av kommunledningen att satsa på de nyanlända som står långt från arbetsmarknaden, av integrationsskäl och det ger förstås också ett minskat tryck på kommunens behov av att ge försörjningsstöd. 
  • TvillingmammaVästgöte

Våra barn gick på fristående Kunskapsskolan och fick en förstklassig utbildning av engagerade och legitimerade lärare. Skolan hade relativt stor andel elever med utländsk bakgrund men lyckades ändå mycket bättre än de kommunala skolorna. Så man kan inte säga att alla friskolor är dåliga. Det är bra att det finns alternativ.

KillBill skrev 2025-04-19 11:08:27 följande:

Friskolor erbjuder elever exklusiva datorer, resor och reklam med bilder på välartade elever, och framställer skolan som mindre stökig (trots att verkligheten kan vara det motsatta).

Svenska friskolor har i genomsnitt lägre lärartäthet och en lägre andel behöriga lärare. Problemen med betygsinflation är större i friskolor än kommunala skolor. Det har också visat sig att elever från friskolor generellt presterar sämre på universitet och högskolor jämfört med elever från kommunala skolor.

www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

www.vilarare.se/nyheter/studiero/underbetyg-till-ies-i-studiero-och-trygghet/

- - -

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-04-26 18:09:54 följande:

Här står ju inget om den bakomliggande orsaken!

Det saknas helt och hållet jämförelse med hur det skulle sett ut om vi sluppit den typ av massinvandring som vi har haft och det saknas referenser till jämförbara länder som inte har haft den typ av massinvandring.

Även du vet, om bara skulle våga vara ärlig, att det skulle se helt annorlunda ut om vi hade sluppit den invandringspolitiken som har lett fram till massinvandringen av den typ vi har fått i Sverige.

Resultaten i den undersökningen som du hänvisar till skulle självfallet se helt annorlunda ut om man tog hänsyn till den bakomliggande och huvudsakliga orsaken.

T ex de s k "socioekonomiskt svaga" områden man pratar om, alltså Sveriges utanförskapsområden med dess fruktansvärda samhällsproblem, de skulle ju inte ens existera alls, om vi bara hade haft en annan politik och sluppit massinvandring av den typ vi har skaffat oss. 

Den här forskningen utgår ju bara från den situationen som vi har skaffat oss, som om denna typ av massinvandring vore något självklart, som inte med en annan politik hade gått att undvika, som om det inte finns några länder som har valt att föra en annan invandringspolitik.

Mot den bakgrunden som jag ger, och på det sätt som du refererar till denna undersökning, så är den ju helt värdelös i båda fallen.
    Den visar inte alls det som du vill påskina att den skulle göra!

Den där undersökningen tar inte upp, den förbiser helt, den bakomliggande huvudsakliga orsaken, och kan därmed på intet sätt styrka det som du försöker påskina.

Som tex i Angered där Nordic Wellness nu kör sin verksamhet obemannat eftersom ingen vågar jobba där. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Snälla Killen skrev 2025-04-28 19:36:10 följande:
    Alla har fortfarande rätt att gå i vilken skola som helst, men pga socioekonomiska förutsättningar så blir resultatet som oftast att barn hamnar i skolor som är mest praktskt lämpat (oftast närliggande skolor). 

Men bor man inom en kommun som har gjort det helt omöjligt för vilken medelklassvenson som helst att bo där, så är det ju klart att ingen av de utomstående barnen söker sig dit.

Dessutom är det väldigt märkligt hur många friskolor det har en tendens att växa upp, som svampar i marken, trots "bristande" resurser.

Det är en del av problemet.

Sedan kan jag hålla med om att de elever som behöver extra resurser borde få det, oavsett om man är hög eller lågbegåvad.

Men de ekonomiska resurserna finns ju redan, förutsatt att friskolorna kan acceptera att skattepengar inte skall gå till vinst.

Mina barn gick i fristående Kunskapsskolan, från åk 6,  där de fick en mycket bra utbildning. Skolan hade bra resurser med skolsköterska , kurator, studievägledare och specialpedagog. Jag upplevde att eleverna verkligen fick extra stöd om det behövdes och man gjorde många och bra anpassningar för de barn som behövde. 

På den kommunala skolan sa lärarna att min son var jätteduktig , inga problem, på Kunskap gjorde de läs och skrivkartläggning med olika tester som visade att han läste alldeles för långsamt. Den kommunala skolan hade väldigt dålig koll och saknade de verktyg som de hade på Kunskapsskolan. 

• TvillingmammaVästgöte
    Snälla Killen skrev 2025-04-28 20:37:38 följande:
    Min dotter gick också på Kunskapsskolan. Väldigt bra skola! 

Sedan flyttade vi och satte barnen på Thorens. Inte bra!

Sedan har vi vårt yngsta stjärnskott i kommunal skola idag och som är den enda skola som har fungerat efter år av försök (NPF-diagnos).

Min erfarenhet är att alla skolor har sina för och nackdelar men att det enbart är kommunen som kan erbjuda den där särskilda extra hjälpen, eftersom att de har ett större ansvar att se till barnets behov jämfört med en friskola som inte har samma ansvar gentemot samhället (annat än att plocka ut vinst).
    Min dotter fick absolut inte det stöd hon behövde på den kommunala skolan. Det var mycket bättre för henne på Kunskapsskolan. Hon har diagnos.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?