Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är invandringen en belastning?

nihka skrev 2025-06-17 19:06:12 följande:
    Nä, så klart var det var aldrig några problem förr. Aaaaaaldrig Foten i munnen 

Vad hände med alla norrmän? Går det inte att ringa in dem längre? Och alla svenskfödda går det inte att ringa in dem heller? Är det bara invandrare som inte förstår nåt som svarar i telefon och kommer för att jobba helger?

"Förtur på tjänster"? Vilken parallell verklighet lever du i? Det existerar ingen "förtur på tjänster". 

Jo, jag har läst om de kriminella och jordgubbsförsäljning: Därför köper jag direkt utan mellanhänder från jordgubbsodlingar där man slår in i kassan och får kvitto. Där jobbar säsongsanställda, ofta från utlandet med att plocka. De flesta svenskar är för fina för att ta såna jobb. Även ungdomarna. Hur gör du? Köper svart?
    Förtur för tjänster existerar, eftersom man får lönebidrag för invandrare som står långt från arbetsmarknaden. Det slår ut svenska ungdomar som inte längre får jobb i hemtjänsten i min stad. Man har anställt 230 invandrare med mycket dåliga svenskkunskaper istället. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (456) skrev 2025-06-18 11:04:22 följande:
    En arbetsgivare inom åldringsvården anställer en invandrare eftersom kostnaden blir lägre. Även om personen pratar urusel svenska. Den som är svensk, och har bättre utbildning och längre arbetslivserfarenhet, kan då bli arbetslös. Vilka är då de stora förlorarna? De gamla, då det blir problem med språket, och denna person har sämre utbildning.

På 80-90-talet när jag jobbade fanns det inte sådana här problem. Det var den som var mest kvalificerad som fick jobbet. 
    De gamla förlorar enormt.
    Min mamma har usel hemtjänst.
    75% av assistenterna är nyanlända invandrare med väldigt dåliga kunskaper i svenska och väldigt låga kunskaper i allmänhet. 
    Igår stod jag hemma hos mamma med en vuxen man från ett afrikanskt land och lärde honom att starta mammas tvättmaskin. Som är en väldigt enkel maskin jag köpt speciellt till henne för att det skulle vara lätt för en äldre person.
    Väldigt många i hemtjänsten hos min mamma är afrikanska män som inte verkar ha någon som helst erfarenhet av att sköta ett hem, över huvud taget. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (456) skrev 2025-06-18 12:16:34 följande:
    Det är så ledsamt att det har blivit så här. Många är oroliga för framtiden, och fasar för tiden på ett äldreboende. 

Dessutom så har flera ljugit om att de kommer från Hemtjänsten, och har sedan stulit både pengar och smycken. Har även läst om liknande fall då de har utgett sig för att köra färdtjänst. Även då har de rånat de gamla på pengar och bankomatkort.

Vad har hänt med Sverige? 
    Ja, flera kommuner har börjat med att begära ut belastningsregister innan de anställer, pga de många stölder och våldtäkter som skett av hemtjänstpersonal. Vissa kommuner gör dock fortfarande inte det. Hälften av Sveriges kommuner gjorde det inte så sent som 2024. Skandal. Det handlar om gamla försvarslösa människor.
  • TvillingmammaVästgöte
    Hustlebustle798 skrev 2025-06-18 12:27:04 följande:

Det är dessa som förstör för invandare som sköter sig och arbetar. Och vi blir mer och mer misstänksamma. Är de från hemtjänsten svenskar? Törs man åka taxi? Sälja sin bil, eller anlita ett företag? Många litar inte på telefonförsäljare som är invandrare. Kommer jag att bli lurad?

Absolut.
    Jag gör inga affärer med invandrare som jag inte känner eller har fått referenser på. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nähe jaha) skrev 2025-06-18 16:40:04 följande:
    Du gör alltså inte affärer med danskar som flyttat till Sverige som du inte känner eller har referenser på, eller norrmän, eller tyskar, eller finländare, belgare osv, utan enbart etniska svenskar. Hur ska du ta reda på att personen är etniskt svensk då? Tänk om det är en dansk som flyttat hit som liten och lärt sig språket utan brytning och gift sig och tagit ett svenskt efternamn. Frågar du alltid efter etnicitet eller hur gör du?

Jag går på intuition. 

Vem jag tror jag kan lita på.

Se det som en internationalisering, i större delen av världen tänker man så här. Det är bara i Sverige och Norden vi haft så hög tillit att man kunnat lita på de flesta människor. Fram tills nu. Det är därför våra äldre svenskar är så lättlurade och bedras på löpande band. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nähe jaha) skrev 2025-06-18 16:48:53 följande:
    Det var ju inget svar på min fråga. Vad för referenser behöver du på danskar? Och om du inte vet att dansken är dansk, utan tror att han/hon är svensk? Hur ska du veta om det är en invandrare eller inte?
    En Dansk litar jag på som en svensk. Och en Norrman och en Finländare. Danskar är mycket tuffare och bättre på att förhandla men de är generellt raka och ärliga. Så jag behöver inte skilja på en dansk och en svensk. 

Naturligtvis sitter jag inte och kollar upp folks stamtavlor. Överhuvudtaget. Men jag är mer misstänksam om det är en person från MENA-länder. I dessa länder har man en högre grad av brottslighet och korruption, än vad vi traditionellt haft i Sverige. 

Vi har i Sverige haft en ovanligt hög tillit till våra medmänniskor. Det är ett av dessa mjuka kapital som hjälpt oss till det ovanligt höga välstånd vi har i landet. Det måste vi försöka bevara. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nähe jaha) skrev 2025-06-18 17:01:55 följande:
    Då stämmer inte det du skrev i ditt tidigare inlägg som jag citerade. Där skrev du att du inte gör affärer med invandrare om du inte har referenser, här skrev du att du kan göra det. Inkonsekvent och bra.
    OK, en dansk ser jag inte som invandrare. Vi har en nordisk union sedan länge med fri arbetsmarknad, alla inom Norden kan flytta och arbeta helt fritt i hela Norden. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nähe jaha) skrev 2025-06-18 17:53:08 följande:
    Okej, det handlar om vilka man tycker är invandrare eller inte. Du kan alltså göra affärer med en grönländare utan referenser, eftersom Grönland tillhör Norden, men inte med en tysk utan referenser, okej.
    Ja, naturligtvis. Så tänker alla i hela världen. Det enda land i hela världen som inte förstår detta är Sverige och svenskarna. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nähe jaha) skrev 2025-06-18 18:07:30 följande:
    Alla i hela världen kan göra affärer med grönländare eftersom Grönland tillhör Norden, men inte med tyskar utan referenser? Okej, om man anser att personer från Ryssland är invandrare, men inte från Djibouti, så är det så? Okej, jag förstår.
    Nej, du förstår inte.
  • TvillingmammaVästgöte

Hittills har vi tyckt att invandringen är en belastning. 

Men nu verkar de flesta tycka att det är för jobbigt att ha barn. Så vi blir kanske tvungna att fylla på med invandring istället. 

Allt är relativt. 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?