Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Shiba56 skrev 2025-05-14 19:09:28 följande:

Jag misstänker att det var ironiskt skrivet?

Jag är mycket tacksam om du funderar en liten stund på dessa fakta där källan är Polismyndigheten.  

Från januari - april 2025 har det skett 72 sprängningar, och ett 40-tal avlidna.

Under samma tid 61 skjutningar och lika många avlidna. 

Ett 80-tal har alltså dött på grund av våldet här i Sverige. I dessa ingår även oskyldiga (bl.a. en 12-årig flicka, och mamman och barnet som fick mycket svåra skador vid en sprängning på helt fel adress).

Hur man ser på den nuvarande situationen i Sverige skiljer sig beroende på om man är invandrare eller svensk. Och det handlar INTE om att vi är "invandrarfientliga eller rasister".

Vi vänder på det hela. Du bor i ett land utan vare sig mord, skjutningar eller sprängningar var och varannan dag. Sedan så kommer det en period som i efterhand kallas för "flyktingkrisen". Därefter så skjuter statistiken i höjden när det gäller våld, våldtäkter, kriminella gäng, barnsoldater och bedrägerier (speciellt mot äldre). Gängen säljer droger i skolorna och mord, sprängningar och skjutningar. 

Du själv, dina föräldrar, far- och morföräldrar har arbetat hela livet och därmed hjälpt till med att bygga upp Sverige. Men sedan så invaderas landet av gängkriminella som under några år raserar allt. Detta våld får mycket stor uppmärksamhet i andra länder, och vi är nu ett skräckexempel.

Om du tänker efter ett tag, hur skulle du själv reagera? Skulle du tycka att det var ok, eller skulle du bli ledsen och förtvivlad då allting bara blir värre och värre? Dina barn vill inte skaffa egna barn på grund av oron för Sveriges framtid.

Vad tror du om Sveriges framtid? Finns det någon ände på allt detta våld och dödande som nu händer så gott som varje dag? Finns det hopp, eller är det kört som många anser?

Jag hoppas att du skriver ett ärligt svar på dessa frågor. Tack! 

Intressant att du ser det som omöjligt att du kunde hjälpa till på något sätt.

Och vilka är de gängkriminellas primära och sekundära offer? De håller ju mest till i förorterna tänk, tänk, tänk...

Och vem är det som köper drogerna tänk, tänk, tänk...

Läste du inte länken jag postade?

Jag tycker du ska flytta utomlands om du inte känner dig trygg. Kanske till Colombia, Mexiko eller Litauen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-05-15 13:10:08 följande:
    Ja tack, jag har läst länken. 

De gängkriminella säljer droger i skolorna. 

Jag är född och uppväxt i Sverige. Varför ska jag behöva fly från mitt eget land för att kriminella invandrare har kommit hit? De fick möjlighet att bygga upp ett helt nytt liv med våra skattepengar, men istället så har 48.000 anslutit sig till kriminella nätverk. Skjutningar, mord och sprängningar var och varannan dag. 

Källa Sveriges Radio: Sedan början av 2023 har 60 utomstående personer dödats eller skadats av de gängkriminella gängens våld. Det är personer som inte själva är gängkriminella, men som ändå drabbats av skjutningar eller sprängningar.

Polisen säger att kriminella gäng ofta ger uppdrag till ungdomar, eller barn, att skjuta eller spränga mot någon. De unga är ofta påverkade av droger, och risken är hög att de tar fel på adress eller person. 

- Många är unga utförare som tar på sig diverse uppdrag, ofta drogpåverkade, låg lokalkännedom och inget individkännande. De får ett uppdrag att utföra, och det innebär ju en hög risk för felskjutning och felsprängning. 

Jag tänker inte lägga någon mer tid eller energi på denna diskussion, då kan vi hålla på i all evighet. Men avslutar med att den som är invandrare vill förstås inte höra den bistra sanningen: Sverige var tidigare det mest säkra landet i världen. Men nu det mest kriminella i Nordeuropa. I dessa gäng finns det barn i 12-14 års åldern, barnsoldater, som drogpåverkade är med vid skjutningar och sprängningar. Detta är det nya Sverige, och vi är ett skräckexempel för andra länder. 

Bra! Då behöver du inte fråga om vad det står i länken och om andra tror att det går stt göra någor åt problemet när det postas länkar med vad man kan göra åt problemet.

Kriminella gäng lan inte livnära sig på intäkter från droger som säljs tilll skolbarn. Skolbarn är ingen köpstark grupp. Tänk ett varv till.

Jepp och nu börjar de kriminella gängen att rikta sina rekryteringsinsatser mot svenska hemmasittare. Man tror de kommer gå mer under radarn - ett tag iaf.

Skäms på dig pissar på miljontsls rediga människor för vad en liten grupp gör. De är lika lite ansvsriga för vad andra gör som jag är ansvsrig för dina rasistiska uttalanden. Människor som resonerar som du gör är ett skräckemempel för mänskligheten.
  • nihka
    Padirac skrev 2025-05-15 19:16:49 följande:

Det där låter som då världens smartaste SDare sa att han skulle emigrera till ett land som inte tar emot invandrare Tomte

Varför ska du ha rätt att fly från Sverige till ett annat land då andra människor inte får fly från länder med krig och förföljelse till Sverige?

Vad gör dig så j* speciell och entitled som andra inte kan vara?

Nån slags white supremacy-tanke om att rasister inte räknas som invandrare när de flyttar till andra länder utan är välkomna överallt. Fetaste hybrisen!
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-05-16 07:50:09 följande:
    Men allt beror på hur man beter sig i det nya landet. Etniska svenskar har alltid flyttat utomlands, men har vi blivit ökända för skjutningar, mord och sprängningar? Bidragsbrott, och säljer droger i skolorna? Svenska klaner som blir kriminella? Drogpåverkade barn som utför beställningsmord? Behövs det vakter på akutmottagningar för att etniska svenska är aggressiva och hotfulla mot personalen? Och samma beteende på Försäkringskassan och Socialtjänsten?

48 000 tillhör gängkriminella, hur många av dessa är etniska svenskar?

Dessutom så benämns de som "svenskar" när de utför brott utomlands. Det är de inte värda att kallas, de är en skam för det svenska folket.
    Jepp. Svenskar hade fruktansvärt dåligt rykte i USA när det begav sig.

Ett exempel från slummen Swede Hollow i Minnesota:

"De [svenskar] var lata och lortiga, dumma och misstänksamma. De var tjuvaktiga. De luktade illa och talade ett konstigt språk."

Hade du några förfädrar där?

www.kultursidan.nu/

Jepp igen. Där jag bor finns ett gäng knarkare/alkoholister med rötter i den lokala myllan som terroriserar bl a socialtjänsten. En har med sig en stor schäferhund så det är låst och det tillkallas vakter regelbundet. De sitter också på busstationen med sina flaskor och skriker åt resenärer, både vuxna och barn om de upplever att någon "glor" på dem.
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-05-16 08:33:31 följande:

Om man är kritisk över vad som nu har hänt med Sverige så åker genast "rasistkortet" fram. Arbetskraftsinvandring är bra, det behövs. De har lärt sig bra svenska, och har jobb. Jag har haft arbetskamrater som var invandrare, och vi blev mycket goda vänner. I släkten finns en man från Irak, och vi alla tycker mycket om honom. Han lärde sig svenska innan han kom hit, och under de första åren hade han två jobb eftersom de ville köpa ett hus. Många roliga fester då han har lärt oss nya spännande maträtter. Han är nog den största "rasisten" i familjen, han är så upprörd över allt som nu händer i Sverige. 

Invandrare blev välkomna hit till Sverige trots att de varken kunde svenska, hade någon utbildning eller ett jobb. De har fått all ekonomisk hjälp med våra skattepengar. Men ändå så blev de kriminella, och bor i utsatta områden där både polis och blåljuspersonal utsätts för stenkastning och hot. Vid påskupploppet blev 71 poliser skadade, och kostnader på många miljoner.

Så här såg det inte ut i Sverige på den gamla goda tiden. Det finns många videor  på Internet från andra länder om hur det nu ser ut i Sverige. Är man frustrerad över den mycket negativa utvecklingen i Sverige är man "rasist". Mord, skjutningar och sprängningar var och varannan dag. Detta är det nya Sverige.

Nu behöver du förstå att rasism inte är något "kort" som "åker fram" utan är man av uppfattningen att personer från andra länder, ursprung, kulturer, religioner osv är en enhetlig klump där man bedömmer gruppen utifrån individer är det *tada* rasism. Sedan att du inte gillar det är ju helt irrelevant.

Nä, det finns superlata och oärliga arbetskraftinvandrare också, precis som det finns superlata och oärliga svenskar i anställningsbar ålder.

"Invandrare" är inte på något särskilt sätt, precis som vad du kallar etniska svenskar inte är på något särskilt sätt. Du och jag till exempel verkar ju komma från helt olika planeter. Men vad kul för dig att du finner så mycket nöje med att titta på främlingsfientliga youtubeklipp. Fortsätt med det. Du hittar dem ingen annanstanns. Det finns en orsak till varför en överväldigande majorietet av dem inte tas upp i seriös media. Googla på begrepp och ord som källkritik, objetiv och agenda för att få svar på varför.

Försök också att ta reda på vad som skiljer sig mellan olika kategorier av människor som kommer till Sverige beträffande vad de har med sig när de kommer och vad de får när de kommer. Du verkar inte ha något vidare grepp om det. Invandrare får ingen ekonomisk hjälp överhuvudtaget, men det är gratis för dem att läsa sfi.

Vad roligt att du har en "släkting" från Irak. När det kom många irakier på 90-talet (Gulfkriget) var de allmänt hatade av samma personer som postar dina youtubeklipp liksom de som kom efter Kalifatets fall då de betraktades som ISIS -soldater eller åtminstone anhängare hela bunten. Av dina youtubsklippspersoner vill säga.

Är din "släkting" ISIS-anhängare? Ja, det måste han ju vara eftersom det finns ISIS-anhängare från Irak och troligtvis kom fler därifrån än någon annanstanns - så ja allt enligt din aldrig sviktande logik.
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-05-16 08:36:08 följande:
    Men nu diskuterar vi hur dagens Sverige ser ut, och om invandringen är en belastning.
    Nej, det som diskuterades var hur "etniska svenskar alltid har flyttat utomlands..."

Svenskar har också skapat sig dåligt rykte och ansetts vara en belastning. Så det hänger inte på några gener utan omständigheter.
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-05-16 08:33:31 följande:

Invandrare blev välkomna hit till Sverige trots att de varken kunde svenska, hade någon utbildning eller ett jobb. De har fått all ekonomisk hjälp med våra skattepengar. Men ändå så blev de kriminella, och bor i utsatta områden där både polis och blåljuspersonal utsätts för stenkastning och hot. Vid påskupploppet blev 71 poliser skadade, och kostnader på många miljoner.

Är det barnen som skjuter och spränger som "blev välkomna hit till Sverige trots att de varken kunde svenska, hade någon utbildning eller ett jobb. De har fått all ekonomisk hjälp med våra skattepengar. Men ändå så blev de kriminella" eller tänker du dig att deras föräldrar automatiskt räknas som kriminella för att deras barn begår brott?

Jag känner till ett barn som begick ett sprängdåd för några år sen. Barnets föräldrar låter väldigt mycket som din irakiska "släkting" minus ISIS-anknytningen. Kan svenska, jobbar, bor i hus och grillar. Inte kriminella, för det har väl aldrig varit kriminellt att grilla, eller?
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-05-16 11:12:46 följande:

URSÄKTA, JAG SKREV FEL! Beviljade uppehållstillstånd var 6 250, så mina siffror var helt uppåt väggarna!  Skäms Och tyvärr så går det inte att ändra, eller ta bort ett inlägg i efterhand. 

Liksom resten av ditt inlägg. 0%. 87%, Du behöver se över var du hämtar dina "fakta" från eller hur du tolkar.
  • nihka
    nattuw skrev 2025-05-19 12:37:07 följande:
    Det jag vände mig mot är att utanförskap, fattigdom, bristande utbildning, arbetslöshet, missbruk o.s.v.. alltid framförs grundorsaken till att kriminella blir kriminella. Det trotts att det är en förklaringsmodell som inte stämmer med vad vi faktiskt kan se.

Tittar vi däremot på en förklaringsmodell som faktiskt förklarar vad vi kan se, det vill säga att kriminella blir kriminella på grund av dåliga beslut, så tigs den ihjäl eller viftas bort eftersom det förklaringsmodell inte stämmer med det politiska teoribygget.
    Nej, orsaken till att en del människor väjer en kriminell bana är inte att man tar dåliga beslut lika lite som människor väljer att ta livet av sig för att man tar dåliga beslut.
  • nihka
    Hustlebustle798 skrev 2025-05-30 10:50:29 följande:
    Dessa problem har alltid funnits i samhället. Sverige har varit fattigt, stora familjer, trångboddhet och arbetslöshet. Många mådde dåligt. Men inte orsakade detta mord, skjutningar och sprängningar var och varannan dag. Så vad kan det bero på? 

Jodå. Våldsdåd har alltid förekommit men nu finns modernare och mer effektiva tekniker. Varför slå ihjäl någon eller sticka ner dem när man kan skjuta dem från ett bekvämare avstånd eller skicka in en sprängladdning.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?