• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Ledsen)

2022 var drygt 14% av alla invandrare 66 år eller äldre. Det innebär att c:a 280 000 får grund- eller garantiperson. Och det gäller även om de aldrig någonsin har arbetat. Jag har arbetat heltid inom sjukvården fram tills min pension. men måste ändå vara försiktig med pengarna.

• Shiba56

När min mormor gick bort kunde morfar köpa en nybyggd bostadsrätt för pengarna. Men den var för dyr för honom, och han fick flytta tillbaka till sin gamla lägenhet. Och han förlorade mycket pengar vid försäljningen. Han var då 90 år, och hade börjat arbeta när han var 14 år. Men han bröt lårbenshalsen när han ramlade i den långa trappan, det fanns ingen hiss. Vem hade flyttat in i den fina bostadsrätten? Kommunen hade köpt lägenheten, och där bodde nu invandrare som inte arbetade. Hur kan det gå till så här?

Huset, som ligger bredvid där jag nu bor, var nybyggt med bostadsrätter. Jag stod i kö eftersom jag gärna ville bo där. Men även detta hus köpte kommunen in, och invandrare fick flytta in och det är nu områdets stökigaste hus. Hur kan det gå till så här?

Detta är väl en belastning, att invandrarna får fina bostadsrätter som betalas med skattepengar?

• KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-03 23:47:35 följande:
    Du diskuterar som om invandrarna för alltid kommer att vara i arbetsför ålder, och de aldrig blir gamla. Men det har även kommit många äldre som aldrig har lärt sig språket och därmed inte kunnat skaffa sig ett jobb. Och dessa medför stora kostnader eftersom de har rätt till garantipension om de har bott här i tre år. Och innan dess har de levt på bidrag, och har ej betalat skatt.
    För att få full garantipension måste man ha bott i Sverige i 40 år mellan åldern 16 och 64 år. Om man har bott i Sverige kortare tid, minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år.

En invandrare som bara har bott i Sverige i 3 år kommer  bara få en garantipension på mellan 800 och 900 kr / månad (beroende på om personen är gift eller ej)
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-04 00:49:57 följande:

2022 var drygt 14% av alla invandrare 66 år eller äldre. Det innebär att c:a 280 000 får grund- eller garantiperson. Och det gäller även om de aldrig någonsin har arbetat. Jag har arbetat heltid inom sjukvården fram tills min pension. men måste ändå vara försiktig med pengarna.

Nästan 26 000 personer uppbär det så kallade Äldreförsörjningsstödet. Det räcker med att vara fast bosatt i Sverige för att vara berättigad till detta. Du behöver inte ha jobbat en dag eller betalt en krona i skatt. 

Om någon vill ta hit sina äldre släktingar som anhöriginvandring borde kravet vara att vederbörande får stå för släktingens försörjning. Inte skattebetalarna.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-04 00:49:57 följande:

Bland invandrare över 66 år i Sverige finns det många finländare, jugoslaver och turkar som kom till Sverige under 1950- till 1970-talen för att arbeta. Dessa individer har arbetat och tjänat in sin pension under sin tid i Sverige.

Det är inte alla dessa individer som får grund- eller garantipension. De som har haft en bra inkomst och därmed en hög tjänstepension har inte rätt till garantipension. Garantipensionen får bara den som har låg eller ingen inkomstgrundad pension.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-02-04 08:08:05 följande:
    Nästan 26 000 personer uppbär det så kallade Äldreförsörjningsstödet. Det räcker med att vara fast bosatt i Sverige för att vara berättigad till detta. Du behöver inte ha jobbat en dag eller betalt en krona i skatt. 

Om någon vill ta hit sina äldre släktingar som anhöriginvandring borde kravet vara att vederbörande får stå för släktingens försörjning. Inte skattebetalarna.
    Det genomsnittliga äldreförsörjningsstödet är rätt lågt och uppgår bara till drygt 4 000 kr per månad.  
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    KillBill skrev 2025-01-21 20:47:21 följande:
    Är invandringen en belastning?Ja. 

Under andra världskriget betraktades romer, homosexuella, personer med psykiska eller fysiska funktionsnedsättningar, hemlösa, tiggare och prostituerade av de tyska nazisterna som "asociala"". Dessa grupper utsattes för systematisk förföljelse, internering i koncentrationsläger och folkmord. 
    Med tanke på Sverigedemokraternas historiska kopplingar till nazismen och deras förslag om att kunna utvisa personer på grund av en "asocial" livsstil, är det inte otänkbart de med en sådan lagstiftning skulle komma att betrakta exempelvis romer och transpersoner som personer som skulle kunna utvisas. 

KillBill,
    du glömde (eller vägrade) svara på min frågor gällande detta ditt inlägg.

Kan man tolka din vägran att svara som att du KillBill personligen stödjer mördande och förföljande av miljontals människor?

Om mördare och diktatorer förföljer och mördar människor i kommunismens namn så har mördarna och diktatorerna fullt stöd från dig KillBill?

Mitt inlägg och mina frågor till dig, som du vägrade besvara:
    KillBill:
    Ditt inlägg är intressant och väcker uppenbara och berättigade frågor.

1.) Om SD:s retorik skulle vara skadlig för demokratin:
    Om du ställer detta ditt inlägg i relation till kommunismen och till Vänsterpartiet, hur ser du på detta och hur ställer du dig personligen till motsvarande jämförelser?

2.) Under andra världskriget, och innan och efter, hur betraktade kommunister och kommunistiska partier de människor du nämner, och andra människor, både grupper människor och individer?
    3.) Vad anser du om kommunismens systematiska förföljelser av människor, kommunismens koncentrationsläger och folkmord?

4.) Visst känner du till att många fler miljoner människor har mördats och förföljts i kommunismens namn i jämförelse med nazism?

5.) Visst känner du till att kommunismen också i dag betraktas som ett hot mot mänskligheten? (Detta i jämförelse med att nazismen anses vara i princip utrotad och inte längre anses utgöra något hot mot mänskligheten.)

Jag har aldrig sett dig göra jämförelsen med VPK/Vänsterpartiets historiska kopplingar till kommunismen, trots att dessa kopplingar har visats vara både mer omfattande och mer långvariga, i jämförelse.

Jag är mycket tydlig med att jag fördömer nazismen och jag fördömer i ännu högre utsträckning kommunismen. 

Men jag har aldrig sett dig KillBill fördöma kommunismen, Vänsterpartiet eller något kommunistiskt parti, trots att du ständigt och upprepat pratar om nazism och det där partiet med ett S och D i namnet.

6.) Varför gör du personligen ditt val att ständigt och upprepat göra denna skillnad?

7.) Kan ditt medvetna och upprepade agerande tolkas på annat sätt än att du KillBill personligen stödjer kommunismens mördande och förföljande av många fler miljoner människor?

Alla dessa frågor är relevanta mh t ditt inlägg, och har ett direkt samband med de saker som du skriver i ditt inlägg, därför ger jag dig återigen en ärlig chans att svara.

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-04 10:10:17 följande:

KillBill,
    du glömde (eller vägrade) svara på min frågor gällande detta ditt inlägg.

Kan man tolka din vägran att svara som att du KillBill personligen stödjer mördande och förföljande av miljontals människor?

Om mördare och diktatorer förföljer och mördar människor i kommunismens namn så har mördarna och diktatorerna fullt stöd från dig KillBill?

Mitt inlägg och mina frågor till dig, som du vägrade besvara:
    KillBill:
    Ditt inlägg är intressant och väcker uppenbara och berättigade frågor.

1.) Om SD:s retorik skulle vara skadlig för demokratin:
    Om du ställer detta ditt inlägg i relation till kommunismen och till Vänsterpartiet, hur ser du på detta och hur ställer du dig personligen till motsvarande jämförelser?

2.) Under andra världskriget, och innan och efter, hur betraktade kommunister och kommunistiska partier de människor du nämner, och andra människor, både grupper människor och individer?
    3.) Vad anser du om kommunismens systematiska förföljelser av människor, kommunismens koncentrationsläger och folkmord?

4.) Visst känner du till att många fler miljoner människor har mördats och förföljts i kommunismens namn i jämförelse med nazism?

5.) Visst känner du till att kommunismen också i dag betraktas som ett hot mot mänskligheten? (Detta i jämförelse med att nazismen anses vara i princip utrotad och inte längre anses utgöra något hot mot mänskligheten.)

Jag har aldrig sett dig göra jämförelsen med VPK/Vänsterpartiets historiska kopplingar till kommunismen, trots att dessa kopplingar har visats vara både mer omfattande och mer långvariga, i jämförelse.

Jag är mycket tydlig med att jag fördömer nazismen och jag fördömer i ännu högre utsträckning kommunismen. 

Men jag har aldrig sett dig KillBill fördöma kommunismen, Vänsterpartiet eller något kommunistiskt parti, trots att du ständigt och upprepat pratar om nazism och det där partiet med ett S och D i namnet.

6.) Varför gör du personligen ditt val att ständigt och upprepat göra denna skillnad?

7.) Kan ditt medvetna och upprepade agerande tolkas på annat sätt än att du KillBill personligen stödjer kommunismens mördande och förföljande av många fler miljoner människor?

Alla dessa frågor är relevanta mh t ditt inlägg, och har ett direkt samband med de saker som du skriver i ditt inlägg, därför ger jag dig återigen en ärlig chans att svara.

Du är totalt oseriös. Hur tusan kan du infoga  en egen mening i ett citat av mig? 

Dessutom hittar du på och tillskriver mig åsikter som jag definitivt inte har. 

Inlägg från folk som beter sig som dig förtjänar inga svar. 
  • Shiba56
    Shiba56 skrev 2025-02-04 01:51:15 följande:

När min mormor gick bort kunde morfar köpa en nybyggd bostadsrätt för pengarna. Men den var för dyr för honom, och han fick flytta tillbaka till sin gamla lägenhet. Och han förlorade mycket pengar vid försäljningen. Han var då 90 år, och hade börjat arbeta när han var 14 år. Men han bröt lårbenshalsen när han ramlade i den långa trappan, det fanns ingen hiss. Vem hade flyttat in i den fina bostadsrätten? Kommunen hade köpt lägenheten, och där bodde nu invandrare som inte arbetade. Hur kan det gå till så här?

Huset, som ligger bredvid där jag nu bor, var nybyggt med bostadsrätter. Jag stod i kö eftersom jag gärna ville bo där. Men även detta hus köpte kommunen in, och invandrare fick flytta in och det är nu områdets stökigaste hus. Hur kan det gå till så här?

Detta är väl en belastning, att invandrarna får fina bostadsrätter som betalas med skattepengar?

KillBill. Vad har du för åsikter om detta? Invandrarna är alltså viktigare än våra gamla som har slitit hela livet?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    KillBill skrev 2025-02-04 11:15:55 följande:
    Du är totalt oseriös. Hur tusan kan du infoga  en egen mening i ett citat av mig? 

Dessutom hittar du på och tillskriver mig åsikter som jag definitivt inte har. 

Inlägg från folk som beter sig som dig förtjänar inga svar. 

KillBill, kan du ärligt påstå att detta är något jag har hittat på?
    Visa i så fall med citat att jag har fel!

!!! 
    Jag har aldrig sett dig göra jämförelsen med VPK/Vänsterpartiets historiska kopplingar till kommunismen,
    trots att dessa kopplingar har visats vara både mer omfattande och mer långvariga, i jämförelse.
    !!!

Svar på tråden Är invandringen en belastning?