Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Är invandringen en belastning?

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-04 09:17:46 följande:
    Vad har gänspendlande med trådens ämne att göra?

Åter till trådens ämne:
    Är invandringen en belastning?

Ja. Alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.

På det sätt som beskrivs i trådstarten är invandringen rent faktabaserat en stor och allvarlig belastning.

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Det spelar ingen roll att vissa som bara utgör en liten högljudd minoritet ständigt försöker flytta fokus bort från trådens ämne, att dessa ständigt försöker dölja och förneka sanningen,
    det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga fakta i fantasifulla förklaringsmodeller, det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga sanningen,
    alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.
    Som jag påpekade för drygt 2500 inlägg sedan: Viss invandring är helt klart en belastning. Annan invandring kan vara berikande. Jag tycker att man måste kunna skilja på invandring och invandring.
  • Mentat

Javisst, problemet är ju att vi tagit emot väldigt många från länder vars värderingar är närmast diametrala mot våra egna. Min poäng är mest att det inte är invandring som sådan som är felet utan vilka och hur många vi har tagit emot.

• Mentat
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-04 12:19:01 följande:
    I detta är vi helt överens.
    Men då är det ju inte lämpligt att använda så begränsande ord som "viss" invandring.

Arbetskraftsinvandring t ex ger mycket mera plus än minus, så resultatet blir mycket positivt, i denna relativt lilla begränsade del, alltså en viss del av invandringen.
    Ja, just det: "alltså en viss del av invandringen". Såvitt jag just nu känner till har vi inte haft nämnvärda problem med vietnamesiska båtflyktingar, serber och kroater eller för den delen ukrainare.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-02-13 13:45:07 följande:

Förstår inte riktigt diskussionen här i tråden.  Det verkar vara viktigare att överbevisa varandra om att vara för eller mot invandring. än att resonera kring om huruvida vi är beroende av den för att jämna ut befolkningspyramiden, öka vår kompetens mm.  

Om man inte tror att vi behöver arbetskraft utifrån, borde man ha argument för detta. och tvärtom tror man att vi behöver den, argumentera.

Vi kan hittills historiskt sett konstatera att Sverige alltid varit beroende kompetens och arbetskraft utifrån. Vi är ett relativt, till ytan stort land med en liten befolkning med väldigt stora ambitioner som vill vara med och leda utvecklingen. 

Det diskuteras hit och dit om att arbetskraftsinvandring skulle vara  mera positivt än flyktinginvandringen. Men samtidigt generaliserar man invandrare och talar om dem som en grupp. 

Är invandring lönsam eller inte?, är trådens frågeställning.  Vilka av oss är lönsamma för Sverige ?  Kanske en samvetsfråga för de flesta.  Har du bidragit mer till samhället än vad du kostat samhället ?

Vi har mycket att fundera på

Det är rätt fascinerande att det kan skrivas tusentals inlägg om för och emot invandring som sådan när den enkla sanningen torde vara självklar: Viss invandring är lönsam, annan är en belastning.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-02-20 20:53:47 följande:
    Intressant ändå att Sverige har lägre kriminalitet än Schweiz, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal,  Storbritannien, Nederländerna USA o.s.v. Det kan man inte tro när man läser vad vissa skriver om här i tråden..
    Nu vet jag inte exakt hur "Crime index" definierats men enligt Europe: Crime Index by Country 2024   
    Har Sverige 4:e högst brottslighet i Europa med ett index på 48,4. 2012 låg vi på 18:e plats med index på 36,2.´vilket indikerar att brottsligheten har ökat rejält det senaste dryga decenniet.

Nu är det förstås skillnad på brottslighet och brottslighet. Sprängningar och gängkrig går inte att jämföra med snatterier men statistiken indikerar onekligen att utvecklingen har gått åt fel håll under den tid vi har internationell statistik tillgänglig.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-02-24 18:05:09 följande:
    Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Utan att lägga mig i sakfrågan, varför svara på en fråga med stt upprepa exakt det frågan citerade? Blir det en konstruktiv diskussion av det?
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-02-24 20:42:42 följande:
    Tydligen är det ifrågasatt om det är konstruktivt att upprepa det som besvarar frågan.

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identitärer, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    OK, man kan också ignorera min fråga och delvis upprepa samma sak en tredje gång. Jag har inte kritiserat innehåller i ditt inlägg, bara undrat över upprepningen. För all del, jag släpper det. Jag begriper bara inte hur du tänker. 
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-02-24 19:54:42 följande:
    Det vore önskvärt om alla väljare var helt informerade om vilken politik partierna kommer att föra i alla frågor. Detta är tyvärr inte genomförbart så vi får nöja oss med att rösta efter någon sorts inriktning, 

Personligen har jag försökt få koll på vart de olika partierna ligger i för mig viktiga frågor. Demokrati, Människovärde och Framtidshopp.  
    Man kan göra det jag gjorde: Skaffa alla partiers fullständiga program, inte snuttifierade valslogans, och gå igenom allt för att hitta det man inte håller med om. Alla partier vill ha solsken, medvind och nedförsbacke, dvs vackra ord utan substans. Det intressanta är hur man vill uppnå ett bra samhälle och hur man definierar "bra".

Det är en hel del jobb men det är mycket givande. Det är förstås möjligt att jag hade nytta av min yrkeserfarenhet såsom ingenjör, jag var van vid att läsa specifikationer och då hitta vad som inte stod i dem, vilket är betydligt svårare än att bara ta ställning till vad som står.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?