Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Mentat skrev 2025-03-28 14:33:42 följande:
    T.o.m Aftonbladet kallar sin länk Kristersson vill att du skall jobba längre. Det är skillnad på vill/bör/skall men KillBill går i spinn över en möjlighet att tolka text så illvilligt som möjligt - när den handlar om högersidan åtminstone.

Jag noterar att du totalt ignorerade resonemanget i andra paragrafen i inlägg #3668
    Tidigare försökte du snacka bort att Reinfeldt ville att vi ska jobba högre upp i åldrarna genom att påstå att det bara handlade om en möjlighet för den som ville, och nu försöker du göra om samma sak med Kristersson.

Faktum är att både Reinfeldt och Kristersson har lyft fram att vi måste jobba högre upp i åldrarna.

Detta citat visar tydligt att Kristersson inte anser att det räcker med frivillighet:

"Kristersson menar att det inte räcker att höja pensionsåldern. -Det innebär egentligen bara att de som vill stanna kvar längre får laglig rätt att göra det"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-28 19:11:53 följande:
    Exakt det adresserade jag i mitt andra stycke i inlägg #3668, vilket KillBill nogsamt har ignorerat i flera inlägg.
    Frågan bör väl adresseras till Rataxes, det är han som är upprörd över att vissa sk. experter kommit fram till att vi måste jobba till 75 års ålder. Jag har bara gett er namnen på de s.k. experterna dvs Fredrik Reinfeldt och Ulf Kristersson. Intressant att vissa i tråden nu byter fot från att det ska vara frivilligt att jobba till 75 års ålder till att nu i stället fråga sig hur det ska det gå om vi inte jobbar till vi är 75..
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-28 21:26:31 följande:
    Nu ställde jag frågan till dig. Du har åsikter i ämnet. Jag har f.ö. inte bytt fot någonstans.
    Även om du säger att du inte har ändrat åsikt i frågan, har du gått från att anklaga mig för att sprida osanning när jag påstod att Fredrik Reinfeldt förespråkade att vi ska arbeta tills vi är 75 år, till sedan konstatera att vi faktiskt måste arbeta tills vi är 75.

Det är tydligt att ditt påstående om att Moderaterna endast talar om frivillighet faller när man ser att Ulf Kristersson vill gå längre än att bara höja pensionsåldern (eftersom höjd pensionsålder bara skulle ge som vill, möjlighet att jobba längre).

När det gäller pensionsåldern förstår jag logiken bakom att vi behöver arbeta längre när vi lever längre. Men samtidigt är det orimligt att äldre ska  arbeta högre upp i åldrarna när vi har nästan 10% arbetslöshet.
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-03-30 14:33:16 följande:

Ovanstående, om sanningen om Sveriges kommande samhällskris på grund av invandringen, är verkligen skrämmande.

Den nya siffran för ungdomar i utsatta områden som knappast kan läsa eller skriva när de gå ut nian är nu uppe i 46%. Hur ska de då kunna jobba och försörja sig själva?

Det finns flera hundratusen analfabeter som de som arbetar ska försörja. 70% kommer enligt nationalekonomens rapport aldrig att kunna komma ut i arbetslivet.

1/4 av befolkningen ska försörjas av 3/4. Inom vissa områden ska 1/10 försörja de övriga.

Så invandringen har inneburit en oerhört stor belastning för det svenska samhället, och det verkar nu vara försent att göra någonting åt det. Jag är oerhört tacksam att jag nu är pensionär, och inte ska behöva jobba tills jag är 75 på grund av invandringen.

Det är tydligt att du antingen inte har läst artikeln eller att du helt enkelt inte har förstått vad den handlar om.

Artikeln handlar inte om invandring, utan om att Sverige (och alla andra länder i västvärlden) står inför stora utmaningar på grund av det låga barnafödandet. Detta leder till att det blir allt svårare att försörja en åldrande befolkning.

Faktum är att Sverige och många andra västländer sannolikt kommer att behöva hantera personalbrist inom sjuk- och äldrevården genom ökad invandring i framtiden.
  • KillBill
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-30 16:26:02 följande:
    Nåjaa, anta att det behövs x antal personer inom ett visst antal branscher. Det innebär inte per automatik att behovet blir täckt för att man tar in lika många utifrån. Sedan kanske det är dags att börja anlägga andra perspektiv än ständig befolkningsökning och tillväxt.
    Problemet är både kopplat till finansiering och till bemanning. Visst kan man som miljöpartiet vill sänka tillväxten men det kommer ske på bekostnad av välstånd och välfärd.
  • KillBill
    Anonym (Astrid) skrev 2025-03-31 10:10:24 följande:

KillBill. Jag har frågat förut, men du har inte svarat. Naturligtvis, som invandrare och etnisk svensk, så ser vi olika på invandringen. Sverige toppade listan när det gäller trygghet och säkerhet. Men nu är vi det mest kriminella landet i Nordeuropa. På 80-talet var det inbrott och stölder som var det största problemet. Efter massinvandringen är det våldtäkter, skjutningar, mord och sprängningar.

Har du ingen förståelse för hur vi upplever att Sverige nu har blivit förstört? Men ändå så anklagar du oss hela tiden för att ljuga, missuppfatta eller vara allmänt korkade när vi skriver om sanningen. Du verkar inte ha något jobb, utan ägnar all din tid för att försöka övertyga oss om att invandringen inte är någon belastning. 

Varför är du så bitter? Upplever du dig sämre behandlad? Varför slåss du med näbbar och klor för att försvara invandringen, och blundar för verkligheten? Känner du dig utanför och ensam? Av någon anledning så verkar du vara oerhört frustrerad över hur många etniska svenskar upplever invandringen. Och om vi visar vårt missnöje så kallar du oss för rasister. Är du innerst inne rädd?

Haha, det är inte jag som är bitter, det är du! Du och dina likasinnade anser att Sverige har blivit förstört men det tycker inte jag.  Frågan du bör ställa dig är därför varför du är så bitter..

Problemet är att vissa här i tråden publicerar inlägg som inte är baserade på fakta eller sanningen. När sådant sker, säger min moral mig att man bör argumentera emot.

Vad tycker du om dagens stora nyhet från Brottsförebyggande rådet? Förra året konstaterades 92 fall av dödligt våld, inklusive mord och skjutningar. Omräknat till antal dödligt våld per miljon människor är vi nu nere på under 8,8 personer per miljon invånare. Vi får gå tillbaka till början av 2010 talet och innan dess till slutet 1960-talet för att hitta så låga nivåer..

• KillBill
    Mentat skrev 2025-03-31 11:24:37 följande:
    Så den statistik du hänvisar till visar alltså en kraftig ökning efter den stora flyktingvågen 2015 som först nu har visat en viss tendens till att brytas - möjligen pga att regeringen har sett till att polisen har fått bättre verktyg, men den möjligheten skulle du förstås aldrig kunna tänka dig...

Brottslighet går upp och ner och du kan inte dra sådana slutsatser. Vi har haft kraftiga ökningar  av det dödliga våldet förr. Titta bara på perioden 60 - 90 talet.  På den tiden var invandringen mycket lägre än vad den varit under 2000 talet men det dödliga våldet var högre.

Vad gäller politikens inverkan på utvecklingen så gäller detta år 2024 och då var det nog framförallt den förra regerings politik som gett avtryck (i princip alla nya lagar som fattades under 2023/2024 var beredda av den den tidigare rödgröna regeringen). 

• KillBill
    Mentat skrev 2025-03-31 12:17:52 följande:
    Quod erat demonstrandum... Skrattande
    Veritas semper vincit!
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-03-31 18:18:44 följande:
    Du liksom de allra flesta vet att många i Finland ständigt varnar för massinvandring och dess följder, och man nämner Sverige som ett varnande exempel. Ofta som det värsta exemplet.

Däremot börjar Finland och flera andra länder öppna mer för arbetskraftsinvandring.

Men arbetskraftsinvandring handlar alltså om människor som kommer till landet för att utföra ett arbete.
    Inte som i Sverige där stora skaror invandrare och s k flyktingar lever på bidrag, överutnyttjar den svenska välfärden, ägnar sig åt kriminalitet.
    Invandringen som den svenska politiken har fört med sig utgör en fruktansvärd belastning för den svenska välfärden. Mycket värre än vad läget är i Finland.

KillBill;
    hur många utanförskapsområden finns det i Finland?
    Hur många bor det i Finlands utanförskapsområden jämfört med Sverige?

Vi kommer sannolikt behöva ännu mer arbetskraftsinvandring än Finland för att det ska finnas tillräckligt många händer i välfärden, inte bara för att ta hand om äldre och barn till s k traditionella svenskar, utan också för att ta hand om alla de som kommit in i landet och som är mycket vårdkrävande.

Kolla gärna med de som arbetar i psykvården hur mycket större vårdbehov det har blivit.
    Prata med dem som arbetar i verkligheten vilken kategori det är som ligger bakom den stora ökningen och vilka det är som är allra mest svårbehandlade och som kräver mest arbetsinsatser?

Intervjua särskilt någon som jobbar i verkligheten inom våra 180 utanförskapsområden! 

När du har gjort detta kan också du hävda att du vet något om verkligheten.
    Det finns fler utanförskaps områden i Sverige än i Finland men det är fler per capita som drabbas av dödligt våld i Finland än i Sverige. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?