• Anonym (Millan)

    Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?

    Bor i en inlandskommun. Visst, det är sommar och asvarmt, men min längtan efter närhet till havet finns året runt. Men bara bryta upp och flytta är stort utan att veta riktigt åt vilket håll. Kanske har ni några tips på en stad som skulle passa?

    * jag jobbar som gymnasielärare. Iofs behörighet även mellan och hög, samt specialpedagog. Jag uppskattar att slippa ta bil till jobbet. Så jag vill bo i en stad som helst har gymnasieskola, men annars högstadium i alla fall.

    * budget för att köpa en trea: cirka 2 miljoner. Bostadspriser i den storleksordningen.

    * havet, älskade havet. Vilken kust kvittar, Östersjön duger för mig. Skulle vilja bo max 2 km från havet.

    * södra halvan av Sverige. Har inget emot norra Norrland men det blir så väldigt långt till alla vänner och bekanta och jag vill helst slippa använda bilen alltför mycket i vardagen som sagt.

    * gärna en hästvänlig kommun med en ridskola.

  • Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?
  • Anonym (klotet)

    Åh, damn att du inte kan tänka dig Norrland. Min syster flyttade till Luleå för 5-6 år sen (från Uppsala) så jag besöker henne varje sommar och det är hav överallt och det är stränder öööverallt! Både stora och små, beroende på om man vill vara ifred eller inte. Och extremt lättillgängliga. Och så en sjukt fin skärgård på det med... mer stränder! Är väldigt avundsjuk. Har övervägt att flytta dit själv, haha. 

  • Anonym (Hej)

    Stenungsund, Uddevalla och Lysekil på Västkusten har gymnasium. Lysekil ska dock ha mycket sociala problem. Bor på Tjörn (granne till Stenungsund) och här finns mycket hästar.

  • Ann-Louise

    Ängelholm i skåne Underbar natur med skog innan havet och underbar sand vid stranden. Finns flera grundskolor och gymnasium.

  • Anonym (J)

    Runt Nyköping ska vara fint har jag hört (och sett, litegrann).

  • Marie7