• Anonym (Millan)

    Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?

    Bor i en inlandskommun. Visst, det är sommar och asvarmt, men min längtan efter närhet till havet finns året runt. Men bara bryta upp och flytta är stort utan att veta riktigt åt vilket håll. Kanske har ni några tips på en stad som skulle passa?

    * jag jobbar som gymnasielärare. Iofs behörighet även mellan och hög, samt specialpedagog. Jag uppskattar att slippa ta bil till jobbet. Så jag vill bo i en stad som helst har gymnasieskola, men annars högstadium i alla fall.

    * budget för att köpa en trea: cirka 2 miljoner. Bostadspriser i den storleksordningen.

    * havet, älskade havet. Vilken kust kvittar, Östersjön duger för mig. Skulle vilja bo max 2 km från havet.

    * södra halvan av Sverige. Har inget emot norra Norrland men det blir så väldigt långt till alla vänner och bekanta och jag vill helst slippa använda bilen alltför mycket i vardagen som sagt.

    * gärna en hästvänlig kommun med en ridskola.

  • Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?
  • Anonym (klotet)

    Åh, damn att du inte kan tänka dig Norrland. Min syster flyttade till Luleå för 5-6 år sen (från Uppsala) så jag besöker henne varje sommar och det är hav överallt och det är stränder öööverallt! Både stora och små, beroende på om man vill vara ifred eller inte. Och extremt lättillgängliga. Och så en sjukt fin skärgård på det med... mer stränder! Är väldigt avundsjuk. Har övervägt att flytta dit själv, haha. 

  • Anonym (Hej)

    Stenungsund, Uddevalla och Lysekil på Västkusten har gymnasium. Lysekil ska dock ha mycket sociala problem. Bor på Tjörn (granne till Stenungsund) och här finns mycket hästar.

  • Ann-Louise

    Ängelholm i skåne Underbar natur med skog innan havet och underbar sand vid stranden. Finns flera grundskolor och gymnasium.

  • Anonym (J)

    Runt Nyköping ska vara fint har jag hört (och sett, litegrann).

  • Marie7

    Helsingborg!!! Underbar stad! Mkt att se. Vackra hus, trevliga människor, lagom stad och närheten till Danmark. Själv är jag från Stockholm och hälsar just nu på nere i Helsingborg. Varit här många gånger. Kallt och blåsigt på vintern dock från just havet, men resten av året underbart. Hade jag möjligheten att flytta hit hade jag inte tvekat!

  • Anonym (Havet)

    Halmstad. Där finns massor av stränder ca 10 min cykel avstånd till stränder. Finns även sjöar att bada i. Mycket skog och natur och allt har cykelavstånd.

    Bor själv här och älska denna stad. Lagom stor. Gott om shopping. Massor av aktiviteter framför allt på sommaren. Dykning om du vill utbilda dig. Segelbåtar.. vindsurfin. Kanot paddling mm. En riktig sommar stad. Och cykelvänlig. ????

  • Anonym (...)

    Men en trea för 2 miljoner i Helsingborg, Halmstad, Stenungsund, Uddevalla, Lysekil etc... Finns det? Då råkar jag bo på helt fel kustställe rent ekonomiskt för här får du inte ens en tvåa för de pengarna!

  • sextiotalist
    Marie7 skrev 2021-07-22 02:21:19 följande:

    Helsingborg!!! Underbar stad! Mkt att se. Vackra hus, trevliga människor, lagom stad och närheten till Danmark. Själv är jag från Stockholm och hälsar just nu på nere i Helsingborg. Varit här många gånger. Kallt och blåsigt på vintern dock från just havet, men resten av året underbart. Hade jag möjligheten att flytta hit hade jag inte tvekat!


    En stad som dödar sitt eget centrum. Ska man handla så tvingas man ut till Väla
Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?