• Anonym (Millan)

Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?

Bor i en inlandskommun. Visst, det är sommar och asvarmt, men min längtan efter närhet till havet finns året runt. Men bara bryta upp och flytta är stort utan att veta riktigt åt vilket håll. Kanske har ni några tips på en stad som skulle passa?

* jag jobbar som gymnasielärare. Iofs behörighet även mellan och hög, samt specialpedagog. Jag uppskattar att slippa ta bil till jobbet. Så jag vill bo i en stad som helst har gymnasieskola, men annars högstadium i alla fall.

* budget för att köpa en trea: cirka 2 miljoner. Bostadspriser i den storleksordningen.

* havet, älskade havet. Vilken kust kvittar, Östersjön duger för mig. Skulle vilja bo max 2 km från havet.

* södra halvan av Sverige. Har inget emot norra Norrland men det blir så väldigt långt till alla vänner och bekanta och jag vill helst slippa använda bilen alltför mycket i vardagen som sagt.

* gärna en hästvänlig kommun med en ridskola.

• Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?
  • Anonym (Ostkusten)

Jag hade satsat på Kalmar eller Karlskrona om jag hade varit lärare och kunnat jobba i hela Sverige. Du lär få mycket mer för pengarna än Stockholm/Västkusten/Skåne.

• Anonym (Helsingborg)

Måste slå ett slag för Helsingborg (som kallas för sundets pärla), fantastiskt vacker stad, speciellt på sommaren, och ganska lätt att få tag i bostad här även om man vill bo centralt/nära havet. 20 minuter med färjan så är man i Danmark. Trevliga människor och nära kontinenten, samtidigt som det inte är för stor stad,

det mesta finns inom cykel/gångavstånd. Flyttade hit från en större stad för några år sedan och stortrivs!

• Anonym (Helsingborg)
    Anonym (...) skrev 2021-07-22 10:38:02 följande:

Men en trea för 2 miljoner i Helsingborg, Halmstad, Stenungsund, Uddevalla, Lysekil etc... Finns det? Då råkar jag bo på helt fel kustställe rent ekonomiskt för här får du inte ens en tvåa för de pengarna!