• Anonym (Millan)

Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?

Bor i en inlandskommun. Visst, det är sommar och asvarmt, men min längtan efter närhet till havet finns året runt. Men bara bryta upp och flytta är stort utan att veta riktigt åt vilket håll. Kanske har ni några tips på en stad som skulle passa?

* jag jobbar som gymnasielärare. Iofs behörighet även mellan och hög, samt specialpedagog. Jag uppskattar att slippa ta bil till jobbet. Så jag vill bo i en stad som helst har gymnasieskola, men annars högstadium i alla fall.

* budget för att köpa en trea: cirka 2 miljoner. Bostadspriser i den storleksordningen.

* havet, älskade havet. Vilken kust kvittar, Östersjön duger för mig. Skulle vilja bo max 2 km från havet.

* södra halvan av Sverige. Har inget emot norra Norrland men det blir så väldigt långt till alla vänner och bekanta och jag vill helst slippa använda bilen alltför mycket i vardagen som sagt.

* gärna en hästvänlig kommun med en ridskola.

• Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?
  • Anonym (Ostkusten)

Jag hade satsat på Kalmar eller Karlskrona om jag hade varit lärare och kunnat jobba i hela Sverige. Du lär få mycket mer för pengarna än Stockholm/Västkusten/Skåne.

• Anonym (Helsingborg)

Måste slå ett slag för Helsingborg (som kallas för sundets pärla), fantastiskt vacker stad, speciellt på sommaren, och ganska lätt att få tag i bostad här även om man vill bo centralt/nära havet. 20 minuter med färjan så är man i Danmark. Trevliga människor och nära kontinenten, samtidigt som det inte är för stor stad,

det mesta finns inom cykel/gångavstånd. Flyttade hit från en större stad för några år sedan och stortrivs!

• Anonym (Helsingborg)
    Anonym (...) skrev 2021-07-22 10:38:02 följande:

Men en trea för 2 miljoner i Helsingborg, Halmstad, Stenungsund, Uddevalla, Lysekil etc... Finns det? Då råkar jag bo på helt fel kustställe rent ekonomiskt för här får du inte ens en tvåa för de pengarna!

Jag har ingen bostadsrätt själv men lägenhetspriserna är inte så höga i Helsingborg (är ju relativt förstås), men det kan skilja sig väldigt mycket beroende på område. Det handlar inte så mycket om hur centralt det är utan generellt så är norra Helsingborg mer populärt än söder (norr=närmare havet). Men att få en trerumslägenhet för två miljoner i någon av de mer populära områdena närmare havet tror jag inte är en omöjlighet, iallafall inte om man är öppen för att köpa något med renoveringsbehov. Tågaborg tex är ett fint och lugnt område som ligger nära havet och då det ligger uppe på en höjd så har många av lägenheterna havsutsikt.
  • sextiotalist
    Anonym (Helsingborg) skrev 2021-07-23 12:03:59 följande:

Måste slå ett slag för Helsingborg (som kallas för sundets pärla), fantastiskt vacker stad, speciellt på sommaren, och ganska lätt att få tag i bostad här även om man vill bo centralt/nära havet. 20 minuter med färjan så är man i Danmark. Trevliga människor och nära kontinenten, samtidigt som det inte är för stor stad,

det mesta finns inom cykel/gångavstånd. Flyttade hit från en större stad för några år sedan och stortrivs!

Vi stod inte ut. Cykelvänligt?

Inre en chans. Cykelbanorna är så smala att det inte finns vingelutrymme.

Nära till allt, allt är ju numera ute på Väla.
  • Anonym (Polly)

Västervik. Vacker liten stad. Underbar skärgård.

• Anonym (poseidon)
    Anonym (Millan) skrev 2021-07-14 15:19:14 följande:
    Bor i en inlandskommun. Visst, det är sommar och asvarmt, men min längtan efter närhet till havet finns året runt. Men bara bryta upp och flytta är stort utan att veta riktigt åt vilket håll. Kanske har ni några tips på en stad som skulle passa?

* jag jobbar som gymnasielärare. Iofs behörighet även mellan och hög, samt specialpedagog. Jag uppskattar att slippa ta bil till jobbet. Så jag vill bo i en stad som helst har gymnasieskola, men annars högstadium i alla fall.
    * budget för att köpa en trea: cirka 2 miljoner. Bostadspriser i den storleksordningen.
    * havet, älskade havet. Vilken kust kvittar, Östersjön duger för mig. Skulle vilja bo max 2 km från havet.
    * södra halvan av Sverige. Har inget emot norra Norrland men det blir så väldigt långt till alla vänner och bekanta och jag vill helst slippa använda bilen alltför mycket i vardagen som sagt.
    * gärna en hästvänlig kommun med en ridskola.
    Du har väl beskrivit nästan varenda kuststad längs med hela Sveriges kust?
  • Anonym (Helsingborg)
    sextiotalist skrev 2021-07-23 13:28:12 följande:

Vi stod inte ut. Cykelvänligt?

Inre en chans. Cykelbanorna är så smala att det inte finns vingelutrymme.

Nära till allt, allt är ju numera ute på Väla.

Det där beror väl lite på vad man uppskattar och prioriterar själv, personligen föredrar jag att bo nära fin natur/havet framför att gå i affärer och shoppa. Bor ett par minuters promenadavstånd från bl.a. naturreservatet Pålsjö, samtidigt som jag har ca 5 minuter med buss in till stan och på andra hållet 5 minuter till köpcentrumet Väla. Jag tycker att det är svårslaget, men nu är jag också inflyttad från en större stad och tycker det verkar vara ett vanligt fenomen att många infödda helsingborgare klagar på sin stad. Håller med dig om att det är tråkigt att butikerna i stadskärnan flyttar till Väla, men det är enligt mig ändå jättetrevligt att strosa i stan med ett stort utbud av mysiga caféer, krogar och restauranger.
  • Anonym (Östkusten)

Nyköping eller Västervik

• Anonym (123)
    Anonym (Gute) skrev 2021-07-23 17:48:23 följande:

Gotland

Eller hur, hyfsat nära till havet var man än befinner sig.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gute) skrev 2021-07-23 17:48:23 följande:

Gotland

Helt rätt ort om man diggar rasism och homofobi, inte har något som helst behov av någon typ av vård, går igång på riktigt dåliga bilförare och bonnläppar som ska stå mitt i vägen och stirra och tycka en massa om hur andra väljer att leva sina liv, och om man har stålar nog att vara arbetslös tio månader om året (om man inte är yrkesverksam inom förskola eller vård) och dessutom köpa sitt boende.
  • Noname00
    Anonym (123) skrev 2021-07-23 19:23:44 följande:
    Eller hur, hyfsat nära till havet var man än befinner sig.
    Det tråkiga är att man har bara gotland att åka till om man har båt tex.
Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?