Inlägg från: Anonym (Helsingborg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helsingborg)

Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?

Måste slå ett slag för Helsingborg (som kallas för sundets pärla), fantastiskt vacker stad, speciellt på sommaren, och ganska lätt att få tag i bostad här även om man vill bo centralt/nära havet. 20 minuter med färjan så är man i Danmark. Trevliga människor och nära kontinenten, samtidigt som det inte är för stor stad,

det mesta finns inom cykel/gångavstånd. Flyttade hit från en större stad för några år sedan och stortrivs!

• Anonym (Helsingborg)
    Anonym (...) skrev 2021-07-22 10:38:02 följande:

Men en trea för 2 miljoner i Helsingborg, Halmstad, Stenungsund, Uddevalla, Lysekil etc... Finns det? Då råkar jag bo på helt fel kustställe rent ekonomiskt för här får du inte ens en tvåa för de pengarna!

Jag har ingen bostadsrätt själv men lägenhetspriserna är inte så höga i Helsingborg (är ju relativt förstås), men det kan skilja sig väldigt mycket beroende på område. Det handlar inte så mycket om hur centralt det är utan generellt så är norra Helsingborg mer populärt än söder (norr=närmare havet). Men att få en trerumslägenhet för två miljoner i någon av de mer populära områdena närmare havet tror jag inte är en omöjlighet, iallafall inte om man är öppen för att köpa något med renoveringsbehov. Tågaborg tex är ett fint och lugnt område som ligger nära havet och då det ligger uppe på en höjd så har många av lägenheterna havsutsikt.
  • Anonym (Helsingborg)
    sextiotalist skrev 2021-07-23 13:28:12 följande:

Vi stod inte ut. Cykelvänligt?

Inre en chans. Cykelbanorna är så smala att det inte finns vingelutrymme.

Nära till allt, allt är ju numera ute på Väla.

Det där beror väl lite på vad man uppskattar och prioriterar själv, personligen föredrar jag att bo nära fin natur/havet framför att gå i affärer och shoppa. Bor ett par minuters promenadavstånd från bl.a. naturreservatet Pålsjö, samtidigt som jag har ca 5 minuter med buss in till stan och på andra hållet 5 minuter till köpcentrumet Väla. Jag tycker att det är svårslaget, men nu är jag också inflyttad från en större stad och tycker det verkar vara ett vanligt fenomen att många infödda helsingborgare klagar på sin stad. Håller med dig om att det är tråkigt att butikerna i stadskärnan flyttar till Väla, men det är enligt mig ändå jättetrevligt att strosa i stan med ett stort utbud av mysiga caféer, krogar och restauranger.
Svar på tråden Jag saknar havet. Vart ska jag flytta?