Spucks skrev 2021-07-15 23:08:00 följande:
Oi, det låter extremt! Hos mig kan det bli 28° i lägenheten, men för det mesta är det "bara" 26° .... det brukar vara hårt i början av sommaren, men sedan vänjer mig lite. Men nätterna är alltid dåliga, jag sover inte bra under sommaren och vänjer mig inte.
Det är nog en bra idé att stänga ALLA persienner, även de som inte är på solsidan, för det hjälper lite med isoleringen. Samma med alla gardiner ni har. Har ni persienner utanför eller innanför? Om det enbar är innanför, investera i de som är utanför, de hjälper bättre.
Och så kanske öppna fönstren även på bottenplan för att få bättre korsdrag. Och håll fönstrarna öppna under hela natten på övervåningen.
Det är tufft! Så här var det inte för ett par år sen, det är de här varmare somrarna som varit hemska egentligen. Vi funderar på solceller, tror du att det kan stoppa en del värme? De är ju till för att ta upp solstrålar och borde ge viss skugga åt taket.
Ska dra ner för de sista tre fönstren också ;) Till vissa fönster har vi också mörkläggningsgardiner på insidan. Annars är de flesta gardinerna väldigt luftiga som vi har, borde väl vara mer i gobelängstil helst, tjockt som inte släpper igenom. Ska tänka över saken och se vad vi kan ordna där! Jag vet inte hur du menar om persiennerna är innanför eller utanför, men de är inte mellan fönstren (treglas) utan direkt innanför dessa liksom, fritt hängande.
Anledningen att vi inte har velat ha öppet nere nattetid är pga myggen, de hittar inte riktigt in på övervåningen. Men du tror det skulle hjälpa övervåningen om vi öppnade nere alltså? Jag har aldrig riktigt tänkt på luftflödet i ett hus annars, bara per våning. Uppe har vi öppet hela natten annars :)
Tack igen!