• Spucks

Mår dåligt i värmen

Anonym (D3BX) skrev 2021-07-15 18:04:27 följande:
    Enligt den gamla kvicksilvertermometern är det precis över 30 inne just nu. Den häger på en norrvägg. Jag har en bordskläkt som jag sitter, ptja, 40 cm ifrån? Fönstret är stängt, persiennen nere, fast jag vet inte om det hjälper när solen inte ligger på.
    Hur/var bor du att du får 30° inomhus? Hur varmt är det ute? Det är ju extremt med den temperaturen inomhus.
    Anonym (D3BX) skrev 2021-07-15 19:37:36 följande:
    Inte kallt, men inte varmt heller. Lite på mitten. Ibland duschar jag inte hela mig heller utan sticker bara in huvudet i duschen. Blött hår i någon timme eller två hjälper lite.

Jag tror inte det är bra att sticka huvudet i ljummet vatten om du har lätt för huvudvärkt. Stick handleden uder kallt vattan ibland, då drar sig blodkärlen ihop vilket höjer blodtrycket. Att mår dålig i värmen handlar oftas om vidgade blodkärl och en väldig låg blodtryck. Du kan göra samma sak med fotleden. Om du blöter armen och ben och inte torka av dig efteråt håller sig kylan medan du torkar.
    Drick extra mycket (vatten eller osötad te - ingentong med socker, ingen alcohol!) och om du svettas ser till att f
    å i dig salt.

Sedan kan man vänja kroppen lite vid både kylan och hettan genom att exponera den. Ju oftare du utsätter den för en temperatur, desto lättare kommer din kropp hunna hantera det. Du kan även kör med växeldusch fär att träna din kropp.

• Spucks
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-15 22:36:28 följande:
    Vi har också 30 grader inne nu, på övervåningen där sovrummen är. Vi kommer att sova i källaren inatt, där är det iaf lite bättre. Bor lite mitt i landet mellan Sthlm-Gbg. Trähus. Svart tak...
    Och ni har allt stängt och persienner nerdragna hela tiden när det är varma ute än inne? Och allt öppet hela tiden det är svalare ute än inne (hela natten förutom på bottenplanen)?
  • Spucks
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-15 22:59:18 följande:
    Persienner nere dygnet runt på solsidorna. Inte ett fönster som öppnas dagtid, inte förrän efter kl 20. Då öppnar vi främst på övervåningen (där sovrummen är), helst i korsdrag men gör marginell skillnad. Vi har luftvärmepump som kan hålla nere tempen på entréplan, annars hade vi nog knappt överlevt. Där fick vi ner tempen till 26-27 idag.

Om du har några fler tips tas det gärna emot!

Oi, det låter extremt! Hos mig kan det bli 28° i lägenheten, men för det mesta är det "bara" 26° .... det brukar vara hårt i början av sommaren, men sedan vänjer mig lite. Men nätterna är alltid dåliga, jag sover inte bra under sommaren och vänjer mig inte.

Det är nog en bra idé att stänga ALLA persienner, även de som inte är på solsidan, för det hjälper lite med isoleringen. Samma med alla gardiner ni har. Har ni persienner utanför eller innanför? Om det enbar är innanför, investera i de som är utanför, de hjälper bättre.
    Och så kanske öppna fönstren även på bottenplan för att få bättre korsdrag. Och håll fönstrarna öppna under hela natten på övervåningen.

Svar på tråden Mår dåligt i värmen