Spucks skrev 2021-07-15 19:48:24 följande:
Hur/var bor du att du får 30° inomhus? Hur varmt är det ute? Det är ju extremt med den temperaturen inomhus.
Anonym (D3BX) skrev 2021-07-15 19:37:36 följande:
Inte kallt, men inte varmt heller. Lite på mitten. Ibland duschar jag inte hela mig heller utan sticker bara in huvudet i duschen. Blött hår i någon timme eller två hjälper lite.
Jag tror inte det är bra att sticka huvudet i ljummet vatten om du har lätt för huvudvärkt. Stick handleden uder kallt vattan ibland, då drar sig blodkärlen ihop vilket höjer blodtrycket. Att mår dålig i värmen handlar oftas om vidgade blodkärl och en väldig låg blodtryck. Du kan göra samma sak med fotleden. Om du blöter armen och ben och inte torka av dig efteråt håller sig kylan medan du torkar.
Drick extra mycket (vatten eller osötad te - ingentong med socker, ingen alcohol!) och om du svettas ser till att få i dig salt.
Sedan kan man vänja kroppen lite vid både kylan och hettan genom att exponera den. Ju oftare du utsätter den för en temperatur, desto lättare kommer din kropp hunna hantera det. Du kan även kör med växeldusch fär att träna din kropp.
Lägenhet i Stockholm. Betonghus från 50-talet, det samlar nog värme. Det är aningens svalare nu, 29. Det har varit 31-32 ute idag enligt SMHI: Det är fortfarande 28 ute nu strax före 20 enligt deras hemsida och det ska inte bli mindre än 20 i natt.
Blött hår är det enda som hjälper mer än någon minut. Om jag inte faktiskt sköljer håret i duschen så har jag en blomspruta som jag sprutar håret med. Jag sköljer handlederna också när jag inte orkar fixa med duschen.
Vad gäller dricka så tror jag jag väljer precis tvärt om. På läkares inrådan försöker jag dricka saft. Riktig saft alltså, gjord på riktiga bär och riktigt socker. Men det blir lite si och så då jag föredrar att dricka vatten.
Nej, efter 30 år vet jag att min kropp aldrig kommer vänja sig vid högre temperaturer än den klarar av. Alla har ett maxtak, hur mycket man än försöker vänja kroppen vid högre än dess maxtak.