Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Mår dåligt i värmen

Anonym (D3BX) skrev 2021-07-15 17:46:12 följande:
    Nix, hjälper inte. Jag spinger in och ut ur duschen hela tiden. Jag blir lite svalare en stund mend et hjälper inte aptiten eller sömnen, huvudvärken eller illamåendet.
    Jag löser mitt värmeproblem med att ha på mig en blöt t-shirt. Förslagsvis en mörk t-shirt bör användas, då vita t-shirt har en tendens att bli genomskinliga när de är våta..  Den våta t-shirten hjälper till att kyla ned en under en liten längre period.. När den börjar torka så blöter jag upp den på nytt igen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-15 23:27:27 följande:
    Det är tufft! Så här var det inte för ett par år sen, det är de här varmare somrarna som varit hemska egentligen. Vi funderar på solceller, tror du att det kan stoppa en del värme? De är ju till för att ta upp solstrålar och borde ge viss skugga åt taket.
    Även om du monterar solceller på taket så vilket gör att solen inte träffar taket direkt. 
    Dock så blir ju solcellerna uppvärmda av solljuset och kan nå en temperatur av 40-45 grader, och är det väldigt varmt ute så kan de nå en temperaturer på 60-70 grader.. Så den s.k "kylande" effekten du tänkte dig i form av skugga kommer inte att hjälpa.

Såå att  installerar solceller är enbart av fördelarna det har med miljön och som förnybar energikälla för el.

Sedan så bör du ha i åtanke att alla temperaturmätningar man ser från typ SMHI, Yr.no, Accuweather, etc etc är mätta i skugga.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-07-16 11:27:51 följande:
    Det viktiga är att du får i dig näring (socker är ett sätt) och salt.
    Vätskeersättning är ganska äckligt. Det är bättre/enklare att dricka iste, saft eller läsk (med socker) och äta något salt, tex salta pinnar, salta kex, chips el dyl.
    Nu dricker man ju knappast vätskeersättning för näringen skull. Man dricker vätskeersättning för att man har fått vätskebrist.  Då både socker och salt "binder vätska".

Och vätskeersättning behöver inte alls smaka hemskt. Man kan köpa Reabsorb på apoteket och den kommer i olika smaker.
  • EnAnonumius
    Anonym (D3BX) skrev 2021-07-16 03:44:19 följande:
    Funkar det med bergsalt? Himalayasalt? Jag har inget havssalt.

Det bästa? Det värsta. Inte ens på natten få jag svalka. Gissa varför jag är vaken.
    Grund ingrediensen i ALL salt är Na-Cl (aka natriumklorid).
    Så om du läser på förpackningen på vilket salt som helst typ Havssalt/Himalayasalt/etc så kommer du att se att på alla dessa salter så har du Natriumklorid på innehållsdekorationen..

Det är andra ämnen i saltet (beroende på vad den inhämtas) som gör att det smakar olika.
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-07-16 12:56:12 följande:
    Fick två förp. Resorb av dottern nu i värmen och inte är de väl jättegoda...!? MEN jag mår bra av dem. Känns som om man får i sig mkt vätska fast det bara handlar om DL.
    Och jag skrev heller aldrig att Resorb var "jättegoda". Cool

Jag skrev enkelt bara att vätskeersättning inte behöver smaka illa och skrev att man kunde köpa Resorb då de kommer i OLIKA smaker. Men jag skrev aldrig att Resorb var "jättegoda". Men de smakar lite bättre än den vätskeersättningen man gör själva hemma.

• EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-07-16 14:24:29 följande:
    Ursäkta!
    GladSkål
Svar på tråden Mår dåligt i värmen