Inlägg från: Dethärärmittnamn |Visa alla inlägg
  • Dethärärmittnamn

Mår dåligt i värmen

Anonym (Syster) skrev 2021-07-15 23:27:27 följande:

Det är tufft! Så här var det inte för ett par år sen, det är de här varmare somrarna som varit hemska egentligen. Vi funderar på solceller, tror du att det kan stoppa en del värme? De är ju till för att ta upp solstrålar och borde ge viss skugga åt taket.

Ska dra ner för de sista tre fönstren också ;) Till vissa fönster har vi också mörkläggningsgardiner på insidan. Annars är de flesta gardinerna väldigt luftiga som vi har, borde väl vara mer i gobelängstil helst, tjockt som inte släpper igenom. Ska tänka över saken och se vad vi kan ordna där! Jag vet inte hur du menar om persiennerna är innanför eller utanför, men de är inte mellan fönstren (treglas) utan direkt innanför dessa liksom, fritt hängande.

Anledningen att vi inte har velat ha öppet nere nattetid är pga myggen, de hittar inte riktigt in på övervåningen. Men du tror det skulle hjälpa övervåningen om vi öppnade nere alltså? Jag har aldrig riktigt tänkt på luftflödet i ett hus annars, bara per våning. Uppe har vi öppet hela natten annars :)

Tack igen!

Varför skulle solceller hjälpa mot värme?!

Det är inte värmen som skapar elen direkt. Tänk ett varv till.
  • Dethärärmittnamn
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-16 07:12:28 följande:

Behöver du vara otrevlig?? Läste du vad jag skrev ens?

Jag är inte otrevlig. Det väljer du att läsa. Jag är saklig.

Förklara istället hur solceller hjälper mot värme.
  • Dethärärmittnamn
    EnAnonumius skrev 2021-07-16 10:33:27 följande:

Även om du monterar solceller på taket så vilket gör att solen inte träffar taket direkt. 

Dock så blir ju solcellerna uppvärmda av solljuset och kan nå en temperatur av 40-45 grader, och är det väldigt varmt ute så kan de nå en temperaturer på 60-70 grader.. Så den s.k "kylande" effekten du tänkte dig i form av skugga kommer inte att hjälpa.

Såå att  installerar solceller är enbart av fördelarna det har med miljön och som förnybar energikälla för el.

Sedan så bör du ha i åtanke att alla temperaturmätningar man ser från typ SMHI, Yr.no, Accuweather, etc etc är mätta i skugga.

Jag tycker att det är fantastiskt roligt att man får för sig att montera solceller skulle ha någon annan påverkan än just miljömässiga!
Svar på tråden Mår dåligt i värmen