Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

Mår dåligt i värmen

Hur varmt har du inne? Har du någon termometer? Köp en rejäl fläkt, öppna aldrig för att vädra på dagtid. Ner med persienner, häng för tjocka gardiner på solsidan.

Det kan låta konstigt men drick en varm kopp te, det gör de nere i Turkiet. Samma med duschar, duscha medel/varmt istället för kallt, det förvärrar tydligen läget, har nåt med porerna att göra tror jag.

Drick massor med vatten, helst två liter per dag.

Håll dig inne mellan 11-15 om du kan.

• Anonym (Syster)
    Anonym (D3BX) skrev 2021-07-15 18:04:27 följande:
    Enligt den gamla kvicksilvertermometern är det precis över 30 inne just nu. Den häger på en norrvägg. Jag har en bordskläkt som jag sitter, ptja, 40 cm ifrån? Fönstret är stängt, persiennen nere, fast jag vet inte om det hjälper när solen inte ligger på.
    Köp en större fläkt. Du ska kunna få en 40 cm stor för ett par hundra, kolla Jula och Rusta t ex.
  • Anonym (Syster)
    Spucks skrev 2021-07-15 19:48:24 följande:
    Hur/var bor du att du får 30° inomhus? Hur varmt är det ute? Det är ju extremt med den temperaturen inomhus.
    Vi har också 30 grader inne nu, på övervåningen där sovrummen är. Vi kommer att sova i källaren inatt, där är det iaf lite bättre. Bor lite mitt i landet mellan Sthlm-Gbg. Trähus. Svart tak...
  • Anonym (Syster)
    Anonym (D3BX) skrev 2021-07-15 19:48:26 följande:
    Nej, det är inget jag har tänkt på. Hur skulle man göra det om man ville försöka? Jag har en blå kylklamp i frysen.
    Du kan lägga dem framför fläkten också!
  • Anonym (Syster)
    Spucks skrev 2021-07-15 22:43:43 följande:
    Och ni har allt stängt och persienner nerdragna hela tiden när det är varma ute än inne? Och allt öppet hela tiden det är svalare ute än inne (hela natten förutom på bottenplanen)?
    Persienner nere dygnet runt på solsidorna. Inte ett fönster som öppnas dagtid, inte förrän efter kl 20. Då öppnar vi främst på övervåningen (där sovrummen är), helst i korsdrag men gör marginell skillnad. Vi har luftvärmepump som kan hålla nere tempen på entréplan, annars hade vi nog knappt överlevt. Där fick vi ner tempen till 26-27 idag.

Om du har några fler tips tas det gärna emot!
  • Anonym (Syster)
    Spucks skrev 2021-07-15 23:08:00 följande:

Oi, det låter extremt! Hos mig kan det bli 28° i lägenheten, men för det mesta är det "bara" 26° .... det brukar vara hårt i början av sommaren, men sedan vänjer mig lite. Men nätterna är alltid dåliga, jag sover inte bra under sommaren och vänjer mig inte.

Det är nog en bra idé att stänga ALLA persienner, även de som inte är på solsidan, för det hjälper lite med isoleringen. Samma med alla gardiner ni har. Har ni persienner utanför eller innanför? Om det enbar är innanför, investera i de som är utanför, de hjälper bättre.
    Och så kanske öppna fönstren även på bottenplan för att få bättre korsdrag. Och håll fönstrarna öppna under hela natten på övervåningen.

Det är tufft! Så här var det inte för ett par år sen, det är de här varmare somrarna som varit hemska egentligen. Vi funderar på solceller, tror du att det kan stoppa en del värme? De är ju till för att ta upp solstrålar och borde ge viss skugga åt taket.

Ska dra ner för de sista tre fönstren också ;) Till vissa fönster har vi också mörkläggningsgardiner på insidan. Annars är de flesta gardinerna väldigt luftiga som vi har, borde väl vara mer i gobelängstil helst, tjockt som inte släpper igenom. Ska tänka över saken och se vad vi kan ordna där! Jag vet inte hur du menar om persiennerna är innanför eller utanför, men de är inte mellan fönstren (treglas) utan direkt innanför dessa liksom, fritt hängande.

Anledningen att vi inte har velat ha öppet nere nattetid är pga myggen, de hittar inte riktigt in på övervåningen. Men du tror det skulle hjälpa övervåningen om vi öppnade nere alltså? Jag har aldrig riktigt tänkt på luftflödet i ett hus annars, bara per våning. Uppe har vi öppet hela natten annars :)

Tack igen!
  • Anonym (Syster)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-07-16 06:49:21 följande:
    Varför skulle solceller hjälpa mot värme?!

Det är inte värmen som skapar elen direkt. Tänk ett varv till.
    Behöver du vara otrevlig?? Läste du vad jag skrev ens?
  • Anonym (Syster)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-07-16 08:32:39 följande:
    Jag är inte otrevlig. Det väljer du att läsa. Jag är saklig.

Förklara istället hur solceller hjälper mot värme.
    Att säga åt nån att "tänka ett varv till" är otrevligt. Om du hade läst mitt längre inlägg så står det exakt hur jag tänker där.
  • Anonym (Syster)
    EnAnonumius skrev 2021-07-16 10:33:27 följande:
    Även om du monterar solceller på taket så vilket gör att solen inte träffar taket direkt. 
    Dock så blir ju solcellerna uppvärmda av solljuset och kan nå en temperatur av 40-45 grader, och är det väldigt varmt ute så kan de nå en temperaturer på 60-70 grader.. Så den s.k "kylande" effekten du tänkte dig i form av skugga kommer inte att hjälpa.

Såå att  installerar solceller är enbart av fördelarna det har med miljön och som förnybar energikälla för el.

Sedan så bör du ha i åtanke att alla temperaturmätningar man ser från typ SMHI, Yr.no, Accuweather, etc etc är mätta i skugga.
    Ok, tack för förklaringen! Det känns som överkurs att byta färg på taket men det är annars det enda jag kan komma på att göra.
  • Anonym (Syster)
    Tow2Mater skrev 2021-07-17 17:57:26 följande:
    Tror det enklaste är att installera AC, men vill du installera ett dubbelt yttertak fungerar det insolerande. (Vi gjorde det på sommarstugan då det blev billigare än att byta ut det gamla taket, och bieffekten blev att det isolerar mot hettan.)
    Tack för tipset, vi har redan "typ" AC, luftvärmepump, men den kyler bara på nedervåningen och källaren. Ska fundera på det där med dubbelt tak och se vad det kostar, så här varma somrar är ju här för att stanna tyvärr. Ska också kolla på om det finns riktig AC man kan installera uppe. 28,5 grader i sonens sovrum för en timme sen, det går ju bara inte att sova i.
  • Anonym (Syster)
    cosinus skrev 2021-07-17 19:03:48 följande:
    Sov på nedervåningen/källaren?

När det blir varmt på sommaren tar jag min tillflykt till garaget. Skurar golvet, lägger ut mattor och madrasser på det och så sover jag och de barn som vill sova svalt som prinsessor.
    Precis så gör vi just nu när det är som varmast, vi sover i källaren. Samtidigt vill vi helst kunna sova i våra egna sovrum, om man kan så klart, och det känns lite dumt att inte kunna vara på övervåningen sommartid pga värmen :s Man vill knappt gå upp dit vissa dagar men vi har kläder, handdukar, mina hobbymaterial och en del annat där som man vill ha tillgång till ibland. Nånting måste liksom förändras. Det är inte hållbart att ha det så här. Kollar på AC nu, vad det skulle kosta att sätta in.
Svar på tråden Mår dåligt i värmen