• bettyboopan

Iller?

Kom in på ämnet "Illrar" häromdagen med några personer.. (har inte tänkt skaffa några fler djur just nu själv, är lite nyfiken bara )
    Är det någon här som har en iller som kan berätta lite om hur det är att ha en sådan som husdjur?
    Och var köper man egentligen en iller? Har aldrig sett någon annons, och de finns ju inte i djuraffär heller? Så vart finns dom egentligen?

• Svar på tråden Iller?
  • felix mamma

dom stinker inte!!! dom luktar honung och sirap en söt doft..doften försvinner mycket när dom kastreras, och sen så måste man ju städa om man har iller..dammsuga och skura ofta..det är en vane sak, skunk och iller går inte att jämföra..skulle va samma sak som att jämföra en grävling och en utter.

• Jen nifer

oo vi hade två stycken i familjen, o min farbror hade två..Värdens goaste djur. De är nått jag absolut villskaffa igen nån gång.

Och dom luktar oftast bara äckligt när dom bli rädda, så de så.

Men massor massor uppfostran o tid om dom ska bli tama, inte alls som en katt.

• ming

"Alla i familjen Mustelidae har doftkörtlar för revirmarkering och försvar. Illern sprayar inte som skunken gör, utan lämnar doftmärken i sitt område och skapar en hemsk lukt när de blir rädda." sv.wikipedia.org/wiki/Iller
    Då är det deras doftmarkeringar som stinker.

• felix mamma

jo jag vet det...hmm har tyvärr fått uppleva den stanken ett par gånger när felix jagat nisse men dom lukar ju inte så jämt..nisse är så enormt gullig och tam..han är mer som en hund tamare än en katt kan bli..

• felix mamma

ursöta kläder finns det med..men nisse har bara en jacka och en väst..när det är kallt ute

• ming

Men det är väl svårt att bli av med lukten om den väl kommer dit, sas?
    Annars har jag inget emot illrar, de är söta, men klarar bara inte lukten. (Jag tycker detsamma med hundar också, bara så ni vet.)

• cicci85

Ja usch så de stinker när de blir rädda!! Min Nikita lukta gott=) Men min hane Nemo luktade inte gott innan han kastrerades..blää...
    Men de luktar faktiskt hela tiden fast man tänker inte på det när man bor med illrar..och många tycker att de luktar gott..=)
    Bild på min Nikita finns i mitt galleri=)

Och en sak till... Det är ganska svårt att inreda hemma... Många illrar är duktiga på att klättra och klättrar på bokhyllor, upp för gardinerna till fönsterbräda och gräver i blommor...=) Man kan inte ha smågrejer ligga framme för de tar de och gömmer...=)
    Och glöm absolut inte kattsandspåsen framme för då finns det kattsand i hela rummet se...=) Och ha strumpor och BHar i säkert förvar annars är de borta när du ska ha demm...=) Haha de är såå underbara!! saknar min Nikita såå mycket!!

• felix mamma

cicci85.. ja hon är en söting mörk oxå det är mycket om och men när det gäller illrar fast det jobbiga ersätts fort av det underbara..förstår att du saknar henne.
    jag längtar när nisses kompis kommer det ska bli så kul med promenader å bus..hoppas man slipper alla dessa dumma komentarer och frågor..

• cicci85

felix mamma: haha alla dumma kommentarer som " oj vilken stor råtta", "vad är det för konstig hundras" och allt annat kul man får höra...=) Jag träffade en tant en gång som tyckte att illrar är mördarmaskiner som är ute och letar djur att döda typ, inte för att äta upp utan för de gillar att döda...=)

• felix mamma

jo jag har oxå varit med om liknande..trodde den sög blod och skulle döda oss i sömnen typ..haha jag sa att det är vampyrer som gör sånt och nisse är ingen vampyr.

• ming

Jag trodde iofs att katter var det enda djuret (utöver människan) som dödade för nöjes skull. Kanske finns det fler djur då?

• felix mamma

jo det finns det mördakossor psykotiska hästar vild svin och givetvis alkoliserade daggmasskar massa olika finns det så iller är inte ensam om att vara "jätte farliga"

• Majia

Man ska inte köpa iller på zoo-affärer utan man ska gå till en seriös uppfödare så att man vet på ett ungefär vad man får. Har hört av veterinär att illerhonor måste steriliseras, annars (om de inte paras) löper de ihjäl sig.

Svar på tråden Iller?