• Fri 16 Jul 2021 17:31
    675 visningar
    8 svar
    8
    675

    Hur mycket används ert sommarställe?

    Bara nyfiken. Ni som har ett sommarställe, antingen äger det själva eller ägs tex av era föräldrar och ni har fri tillgång till det: Hur mycket används det per år? Av er och totalt sett av de som har tillgång till det.

  • Svar på tråden Hur mycket används ert sommarställe?
  • Fri 16 Jul 2021 20:40
    #1

    Beskriver vår sits lite kort, fråga gärna om det är något som är oklart eller som jag missat.

    Mina svärföräldrar äger ett sommarhus ca 1h från hemorten (där vi också bor). De bor i eget hus och har inget större intresse av stället, de har fullt upp hemma. Min man har ett syskon.

    Jag och maken bodde länge i lägenhet och då kan man säga att vi uppskattade att åka ut hit bara för att fixa med huset, kratta löv och liknande Nu bor vi också i hus (hemma) och känner väl inte den lusten på samma sätt eftersom vi gör det hemma också men numera är det förstås miljöbytet vi vill åt.

    Vi åker aldrig utomlands på sommaren utan vi är på landet. Oavsett väder, oavsett hur många veckor så är vi här. Det finns alltid något att göra, vi har ca 15 med bil till en större ort med butiker och restauranger, badhus osv samt att vi har båt, närhet till havsbad och skogen runt knuten. 
    Huset är vinterbonat och har egen brunn så man kan vara här året om. Utöver sommarsäsongen så är vi här kanske 10-12 tillfällen per år; helger samt även kanske 2-3 dagar extra vid skollov.

    Närheten gör att vi nu sommartid kan åka ut hit torsdag kväll och stanna till måndag kväll även fast vi inte har semester pga jag kan arbeta på distans fredag + måndag och maken har oregelbundna tider så han har jobbat klart för veckan redan. Skönare för familjen att roa sig dagtid här medan jag jobbar än "hemma i stan". Och vi kan åka ut över dagen på hösten tex för att se om stället och grilla lite korv eller om det är något praktiskt "jobb" som ska göras. Det är inte för långt för att åka ut över dagen om vi vill eller behöver.

    Huset är inte belånat längre och driften betalar vi största delen av eftersom det är vår familj som är här mest. Vi har bekostat ett till litet hus på tomten (annars kommer vi få svårt att få med tonårsbarnet hit snart) och annat småfix. Händer det något när vi är här så ordnar vi det, typ om en kran börjar läcka, vi behöver ny frys. Det slitage som blir i huset är främst från vår familj så vi kan inte gärna ringa svärföräldrarna om det.

    Makens syskon är yngre än oss och inte så intresserad av att vara här med sin respektive. Skulle de börja vara här så fick vi förstås dela upp sommaren emellan oss på något rättvist sätt och även diskutera fördelningen av drift och andra kostnader. Men där har vi hittills inte hamnat.

  • Anonym (Anna)
    Fri 16 Jul 2021 21:49
    #2

    Mina föräldrar äger en sommarstuga i Norrland. Inget vatten på vintern och bara kallvatten på sommaren. Separett och ingen dusch. På sommaren tvättar vi oss i sjön och resten av året tvättar vi oss genom att koka upp medtaget vatten och sedan ösa vatten över oss ur en hink med en kåsa.

    Under min uppväxt var vi där minst 2 helger/månad + 7 veckor på sommaren. Idag när jag är vuxen så bor mamma och pappa där på halvtid och jag är där cirka 7 helger/år + 2-3 veckor på sommaren.

  • Fri 16 Jul 2021 22:09
    #3

    Vi är tre familjer som äger tillsammans. Vi delar upp sommaren mellan oss, är där 6-8 veckor per sommar. I övrigt vissa helger, mest för att sköta om hus och trädgård.

  • Anonym (Gin o Tonic)
    Fri 16 Jul 2021 22:51
    #4

    Mitt sommarhus ligger en dryg timme från hemorten. Åker upp typ varannan helg året om och är här så mycket jag kan på sommaren. Köpte 2019 och det är det bästa jag gjort på länge. Inom SL Så mina tonåringar rör sig mellan stan och hit lätt som en plätt.

    Bra året runt standard. Inga konstiga toalettlösningar. Gångavstånd till bad.

    Mitt eget ställe.

  • Anonym (Huset­)
    Fri 16 Jul 2021 22:56
    #5

    Vårt semesterhus används i princip hela sommaren och 2-3 veckor på vintern. Mina föräldrar tar hand om det och bor där ibland då det är närmre till deras jobb.

  • Anonym (masso­r)
    Sat 17 Jul 2021 00:24
    #6

    Massor. Vartenda skollov, varenda långhelg, en hel del vanliga helger. Jag har väl försökt avstyra att åka vanliga helger för det är en 9+ timmars bilfärd men ungarna vill.

  • Sun 18 Jul 2021 08:08
    #7

    Familjen har en sommarstuga, den används i omgångar av föräldrar och oss barn i omgångar under hela sommaren :)

  • Anonym (www)
    Sun 18 Jul 2021 08:17
    #8
    Alexi skrev 2021-07-16 17:31:08 följande:

    Bara nyfiken. Ni som har ett sommarställe, antingen äger det själva eller ägs tex av era föräldrar och ni har fri tillgång till det: Hur mycket används det per år? Av er och totalt sett av de som har tillgång till det.


    När barnen var ca 4-5 år gamla köpte jag och dåvarande maken en sommarstuga. Då var vi där rätt mycket under somrarna för att barnen skulle få bada och vara ute mycket (bodde i lägenhet). Det var inte så långt hem så vi åkte och var kanske där en vecka, sen hem och tvätta osv, sen tillbaka (beroende på vädret). Ibland kanske vi bara var där över en helg. Vu åkte när det passade, helt enkelt. 

    Sedan blev barnen tonåringar, och de tyckte det var rätt trist att vara i sommarstugan så det blev mindre av den varan ju äldre de blev. När de var så gamla att de kunde stanna hemma själva så åkte jag själv ibland men rätt lite (var då skild). Hyrde ut stugan ett år, sen har den stått tom ett tag också men till slut sålde jag den. 
Svar på tråden Hur mycket används ert sommarställe?